Pokud automobilky padnou, přijde o práci až půl milionu lidí, varuje Středula

Hostem pořadu Nový den byl Josef Středula.

Josef Středula k nedostatku čipů

Enormní nedostatek čipů ochromil výrobu aut i v České republice. Pokud by stát nezasáhl, automobilky padnou. „O práci by přišly statisíce lidí. A to počítám přímé zaměstnance, ne celé rodiny. Celkové počty budou přesahovat půl milionu občanů,“ nastínil černý scénář předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula.

Situaci kolem nedostatku čipů a ochromení nejen automobilového průmyslu Středula označil za vážnou. „Samostatné přerušení výroby je největším zásahem do běhu automobilky za třicet let. Je to vážná zpráva a nevypadá, že by se to mělo změnit během dnů. Zlepšení by mohlo přijít v řádu měsíců,“ podotkl ve vysílání CNN Prima NEWS.

Šéf výrobce polovodičů Intel: Čipů je dost, ale automobilky je nechtějí

Nejžhavějším tématem posledních dnů a týdnů v automobilovém průmyslu je nedostatek polovodičových součástek nezbytných pro provoz moderních aut. Kvůli jejich absenci automobilky zastavují nebo omezují výrobu, což se zase neblaze promítá do dodacích lhůt. Podle šéfa jednoho z nejvýznačnějších producentů mikročipů, firmy Intel, si však výrobci automobilů za současnou situaci mohou částečně sami.

Přerušení toku výroby není problémem jen automobilek, ale i subdodavatelů. Nejhůře jsou na tom podle Středuly ti čeští, kteří za sebou nemají silnou mateřskou společnost. Pokud se dostanou do takových problémů, že nebudou moci znovu součástky dodávat, zastaví se opět výroba i v automobilkách.

Zlepšení předseda ČMKOS očekává v polovině roku 2022. Situaci však může ovlivnit i společnost, začne-li šetřit. „Pak máme problém všichni. Lidé přestanou utrácet a ekonomika začne chřadnout. Zprávy o zvýšení cen plynu a elektřiny jsou pro mnohé rodiny fatální. Musíme najít způsob, jak v takových vážných situacích pomoci,“ sdělil Středula v pořadu Nový den.

Je potřeba sanovat, záleží na formě

Firmám i zaměstnancům by měl pomoci program Antivirus. „Přinese pomoc v řádu 0,5 až 1,5 miliardy korun měsíčně. Má to ale své záludnosti. Pokud bude program spuštěn v podobě, jaké je dnes, a posune se jen doba čerpání, bude se částka pohybovat v horní hranici. Při zúžené variantě, kterou musí schválit Evropská komise, se objem prostředků sníží,“ přiblížil.

Podle Středuly je zásadní nenechat firmy zkrachovat. „Tripartita se rychle dohodla. Je potřeba sanovat, záleží jen na formě,“ podotkl s tím, že problém s nedostatkem čipů souvisí s covidem. „Továrny přerušily dodávky z Asie do Evropy. Jedná se o globální dodavatele, kteří zásobují celý svět. Nový automobil dnes potřebuje zhruba 200 až 250 čipů, elektromobil pak dokonce tisíc. Ohrožení je veliké, Česko je průmyslová země a musíme se starat o firmy, zaměstnance a jejich rodiny,“ připomněl.

A jak by vypadal černý scénář, kdyby automobilky padly? „O práci by přišly statisíce lidí. A to počítám jen přímé zaměstnance, neberu celé rodiny. Musíme proto násobit dvěma až třemi. Počty tak budou přesahovat půl milionu občanů. Nejde jen o továrny, ale i dopravu, zásobování, výrobce potravin, kteří do nich dodávají jídlo,“ sdělil.

Podle Středuly by se při případném krachu musely ke státnímu deficitu 370 miliard korun připočíst další obrovské částky: „A to si nikdo nemůže přát. Bez sanace nelze tak závažnou věc, jaká se nyní odehrává, vyřešit ku prospěchu ekonomiky,“ uzavřel.

Tagy: