Tvrzení, že auto je ta nejhorší investice, už dávno neplatí. Přinejmenším u auta ojetého. Nedostatek nových vozů způsobil, že ceny mladých ojetin dohnaly ceny aut nových. Roste ale i hodnota modelů, které na své hodnotě téměř nic dlouhodobě neztrácí. A to ještě není řeč o veteránech.
Autobazary mají letos žně. Zatímco dřív prodejci ojetin ceny ve svém vozovém parku postupně snižovali, dnes je to naopak. Podle Stanislava Gálika z jednoho z velkých autobazarů ceny ojetých vozů intenzivně rostou už několik měsíců.
„Zákazník koupil před dvěma lety ojetou škodovku v ceně 220 tisíc, při dnešním nedostatku ojetin jsme ale stejný vůz schopní vykoupit znovu za 220 000 Kč,“ potvrzuje Filip Kučera z jiného řetězce, který se zabývá prodejem ojetých aut.
Konec zdražování je přitom prý ještě daleko. Gálik odhaduje, že růst cen bude trvat několik měsíců, možná i rok. Na stoupajících cenách aut se podle něj podepisují i čím dál náročnější emisní normy. Na automobilky tlačí Evropská unie, jejímž zájmem je dorovnání cen aut se spalovacími motory a elektromobilů.
Hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda se domnívá, že cena elektromobilů se nepřiblíží cenám aut se spalovacími motory, ale naopak, že jejich ceny se přiblíží těm u elektromobilů.
Samostatnou kapitolou jsou automobiloví veteráni, tedy auta starší 30 let. Ta stoupají na ceně výrazně, někdy přímo absurdně, a nemusí jít vůbec o exkluzivní italské nebo německé značky. Nedávno se třeba vydražila Škoda 100 z roku 1974 za neuvěřitelných 1 850 000 Kč.