Maloobchodní tržby se v březnu meziročně reálně a po sezónním očištění zvýšily o pět procent. Nejvíce se dařilo prodejcům automobilů a internetovým obchodům. Na březnovém vývoji se ještě projevovala protiepidemická opatření, informoval Český statistický úřad.
Na meziroční bázi se nejvíce zvýšily prodeje nepotravinářského zboží, a to o více než 12 procent. Útraty za potraviny naopak o půl procenta klesly. Snížily se také tržby za prodej pohonných hmot, a to o 3,5 procenta. „Březnové výsledky ovlivnila opatření proti šíření koronaviru, kvůli kterému byla v letošním březnu, ale i ve druhé polovině loňského března, řada prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží uzavřena nebo měla omezený provoz,“ uvádí Český statistický úřad.
Vůbec nejvyšší meziroční růst tržeb zaznamenali prodejci motorových vozidel. Lidé u nich nechali meziročně o 31,7 procenta více. Za opravy motorových vozidel pak tržby stouply skoro o čtvrtinu. Meziměsíčně se ovšem maloobchodní tržby v březnu o 1,6 procenta snížily. Nejvíce přitom padaly útraty za pohonné hmoty, a to o 7,5 procenta. Klesly tržby za potraviny i nepotravinářské zboží.
Realizace odložené spotřeby
Pro hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandu jsou březnová čísla zklamáním. „Lidé v České republice sice v březnu meziročně navýšili své útraty v obchodech, jenže ne tolik, jak se čekalo. Obecně se ovšem čekal růst až takřka o deset procent. Letošní březen poznamenala protiepidemická opatření, takže tržby maloobchodníků srazil například zákaz volného pohybu mezi okresy,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Oživení mohlo být rychlejším, respektive jsme si mohli odpustit některé zuby, kdybychom zvládli epidemii lépe. Koukněte na Dánsko. Od začátku epidemie jim tržby klesaly jen 4 měsíce. V Německu 3. U nás 9 měsíců! To je cena za zpackanou chytrou karanténu a testování. pic.twitter.com/0QYDCfxti8
— David Navratil (@DavidDnavratil) May 6, 2021
„Lidé si v pandemii naspořili peníze, které postupně začnou utrácet. Díky tomu dojde k realizaci odložené spotřeby. Již nyní jsou patrné výrazné meziroční nárůsty tržeb u prodejů motorových vozidel,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. Podle něho se také stále vysoko drží obliba internetových obchodů, jimž prodeje meziročně narostly o více než 36 procent. „Lze sice očekávat, že se toto tempo bude snižovat, avšak nelze předpokládat, že se situace vrátí do doby před propuknutím pandemie,“ dodal.
Cena za zpackanou epidemii
Podle analytika Komerční banky Michala Brožky se maloobchodní tržby budou s rozvolňováním protiepidemických opatření zvyšovat i nadále, ovšem vývoj bude v řadě sektorů rozkolísaný. „Internetový obchod se bude z části přesouvat zpět do kamenných obchodů. Naše prognóza pro letošek počítá s růstem maloobchodních tržeb blízko jednoho procenta, ale současná vlna rozvolňování je rychlejší, než s jakou jsme počítali. To dává na jednu stranu šanci na výrazně lepší letošní výsledek maloobchodu, avšak z druhé strany to navyšuje riziko další epidemické vlny a opětovné uzávěry ekonomiky,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil vnímá březnové maloobchodní výsledky pozitivně. Na druhé straně je přesvědčen, že oživení mohlo být rychlejší, kdyby Česko zvládlo pandemii lépe. „Koukněte na Dánsko. Od začátku epidemie jim tržby klesaly jen 4 měsíce. V Německu 3. U nás 9 měsíců! To je cena za zpackanou chytrou karanténu a testování,“ napsal na Twitter.