Čeští zákazníci nakupují v období pandemie koronaviru stále více on-line, především čerstvé potraviny, ovoce, zeleninu a maso. Naopak obchody s drogerií hlásí poklesy prodejů. Stejně tomu je i u elektroniky a zboží, které lidé nyní nutně nepotřebují.
Restaurace se kvůli restrikcím vlády zaměřily na rozvážkový prodej a zákazníci si na službu velmi rychle zvykli. „On-line nakupují i ti, kteří si jídlo domů nikdy neobjednávali,“ říká ekonom Lukáš Kovanda, který si myslí, že spousta strávníků se již do kamenných restaurací nevrátí. „Řada lidí si zvykne. V důsledku koronakrize může zavřít až 2 200 hospod a restaurací,“ varuje Kovanda.
Poptávka je nyní především po čerstvých potravinách. „Lidé nakupují více surovin, ze kterých si hned uvaří. Jde o zeleninu, maso, ale i ovoce,“ vypočítává Kovanda. Může za to i fakt, že rodiče vaří více i svým ratolestem. Češi naopak nyní nevykupují trvanlivé potraviny tak, jako tomu bylo na začátku pandemie koronaviru v březnu letošního roku.
Kovanda: Lidé se bojí výpadků příjmů
Poklesy prodejů hlásí drogerie. Důvodem podle Kovandy může být i to, že lidé chodí méně do společnosti. „Většina kontaktů se odehrává ve virtuálním světě skrze sociální sítě, kdy nezáleží na tom, jak je člověk dobře oholený nebo navoněný, tudíž poptávka po tomto zboží klesá,“ míní Kovanda. Dodává ale, že jde o přechodnou situaci a jakmile se Češi vrátí do běžného života, tento trend vymizí. Co se podle něj ale nezmění, je nakupování on-line. „Přechod z on-line světa zpátky se už nevrátí na tu úroveň, jaká byla před koronavirem,“ tvrdí Kovanda.
„Tuzemské domácnosti začaly šetřit a jsou nyní ochotné kupovat mnohem méně zboží, které nutně nepotřebují,“ míní Kovanda. Rodiny prý nyní pečlivě vybírají, do čeho investují, co si pořídí. Lidé se totiž bojí výpadku financí, ať už v podnikání nebo v zaměstnání. „Nemyslím si, že by si v současné době někdo kupoval již po půl roce nový mobilní telefon nebo novou ledničku,“ myslí si Kovanda. Lidé podle něj budou koupi odkládat až se situace uklidní a budou cítit jistotu výdělku.