Smutná česká bilance: Silnice máme horší než v Africe, navíc kupa byrokracie

Dálnice

Změny na D4

Výstavba silnic a dálnic je v tuzemsku zdlouhavá, Čechům zkrátka nejde. A všímá si toho i svět. V globálním žebříčku zemí, kde se hodnotí údržba stávajících a výstavba nových silnic, se Česko neustále propadá a nyní zaujímá až 76. místo po boku afrických zemí, o jejichž existenci možná mnozí nikdy neslyšeli. Ministerstvo dopravy a silničáři slibují obrat k lepšímu. Sami řidiči jsou ale spíše skeptičtí.

Ve východoafrickém Burundi spojuje města Bužumbura a Bugurama hlavní silnice RN1. Jedná se o součást chabé silniční sítě, která je na 75. příčce na světě. A hned za Burundi jsme na 76. místě my – Česko. V žebříčku jsme se za 15 let propadli o 26 míst, a to hlavně kvůli zoufale pomalé výstavbě dálnic.

Žebříčku dominuje Singapur, Nizozemsko a Švýcarsko, stále stoupá Polsko a nad námi jsou i Slováci a Maďaři. „Zajištění ani ne těch plánů jako všech povolení, vyjádření a stanovisek je v Česku tak neuvěřitelně byrokratické, že jsme si ten propad zasloužili,“ míní mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

České fígle a kličky

Podle lidí oslovených redakcí CNN Prima NEWS každá vláda slibuje, že se infrastruktura zlepší, změny však nepřicházejí. Mnozí už ve zlepšení ani nedoufají.

I přes očividnou skepsi řidičů silničáři ale srovnání s Burundi relativizují. „Česká republika má něco přes 55 tisíc silnic, komunikací pozemní infrastruktury. Tohle všechno udržet v dokonalém stavu je velmi obtížné. Jinak řečeno, máme to těžší než Burundi? Myslím si, že pravděpodobně ano,“ doplnil Rýdl.

Pravda, malinké Burundi má jen 12 tisíc kilometrů silnic a z nich jen 1 200 asfaltových. Ale zajímavé je srovnání se sousedními zeměmi.

Zatímco Česko za deset let postavilo jen 142 kilometrů dálnic, Poláci šestkrát a Maďaři čtyřikrát tolik. Úplně nejvíce dálnic se v Česku otevřelo 1. ledna 2016, celých 438 kilometrů. Tento novoroční zázrak ministra dopravy Dana Ťoka ale spočíval pouze v tom, že se rychlostní silnice, jako ta na Mladou Boleslav, přejmenovaly na dálnice.

Další český fígl, jak bezbolestně rozšiřovat dálniční síť, je vidět na hlavním tahu z Prahy na Příbram. Ačkoli silnice vypadá jako dálnice, dálnicí není, protože jsou zde například autobusové zastávky. Ty ale do několika let zmizí a ze silnice první třídy se rázem dálnice stane.

Vláda v poslední době upravila silniční legislativu a slibuje dálniční divy. Například 40 kilometrů dálnice D11 z Jaroměře do Polska se třemi tunely a 39 mosty chce postavit do pěti let. Pokud se tak stane, Burundi v žebříčku jistě předstihneme.

Tagy: