Česko je známé množstvím dopravních značek, Německo je však oproti němu ještě mnohem dál. Ne nadarmo se zemi našich západních sousedů přezdívá „les dopravních značek“. Nám se při cestě z Prahy do Mnichova podařilo narazit na jednu z těch nejojedinělejších. V jednom směru byla dokonce hned třináctkrát za sebou. Co vzácná černobílá značka znamená?
Značka má kulatý tvar, uprostřed černobílý vzor a na šířku měří 70 centimetrů. Při cestě z Prahy do Mnichova se s ní setkáte poté, co za městem Wolnzach sjedete z dálnice A93 vedoucí z Regensburgu (Řezna) a najedete na dálnici A9 směrem na bavorskou metropoli. Jakmile minete jednu, bude jich následovat dalších třináct, vždy s rozestupem 2,5 kilometru.
K TÉMATU: Tato dopravní značka je pastí na řidiče. Pokuta hrozí i zaměstnanci dojíždějícímu do práce
Nic víc než se o ně zajímat však nemusíte, pro běžného řidiče žádný význam nemají. Tyto značky totiž slouží jako orientační body pro autonomní neboli počítačem řízená auta. Spolu s využitím mapových podkladů a řady senzorů dokáží na centimetry přesně určit polohu vozidla.
„Auto za pomoci značek může například porovnat a zkontrolovat polohu zjištěnou prostřednictvím GPS technologie," informoval o tom německý server Der Spiegel. Úsek dálnice A9, na kterém se objevují, se nazývá Digital Test Route Autobahn (DTA), je dlouhý zhruba 140 kilometrů a funguje jako jakási testovací dráha právě pro autonomní vozidla.
Autonomní auta pořádně prověří
„Chceme využít toto celostátní, unikátní dálniční testovací pole, abychom v reálných podmínkách ukázali, že digitalizace zvyšuje bezpečnost na silnicích a zefektivňuje provoz,“ nechal se slyšet bavorský ministr vnitra a dopravy Joachim Herrmann.
Ne náhodou je tento úsek zrovna mezi Ingolstadtem, v němž sídlí automobilka Audi, a Mnichovem, které je pro změnu domovem BMW. Tato testovací dráha je však primárně pilotním projektem, který od roku 2015 provozuje Bavorsko právě ve spolupráci se Spolkovým ministerstvem dopravy a je k dispozici všem inovativním společnostem.
„Dálnice A9 je zároveň ideální svými vlastnostmi. Autonomní auta tu totiž musí čelit husté dopravě, prudkému klesání i stoupání, poměrně ostrým zatáčkám a také měnícímu se počtu jízdních pruhů," vysvětlil německý web Merkur.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet