Čokoládové kolekce v obřích slevách. Kdo si nepočkal, nechal se napálit

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Zboží, které stálo stovky, je nyní o desítky procent levnější.
  • Obchodníci lákají na slevy, ale... je to trik?
  • Odborníci varovali před "předvánočním" trikem.
  • Chcete ušetřit? Kdy je nejlepší nakupovat?
Více

Oblíbené čokoládové kolekce před vánočními svátky zlevňují. Obchodníci totiž na konci října a během listopadu drželi jejich cenu vysoko a nyní přicházejí s výhodnými nabídkami. Ty mnohdy překonávají hranici 40 procent. Prodejci oprášili starý trik, při kterém nejprve zdraží zboží a poté ho ke konci prodávají s velkými slevami za přijatelnou cenu. Kdo se napálil, ten zaplatil s předstihem vysokou cenu. V těchto dnech totiž mohou lidé ušetřit i stovky korun.

Předražené vánoční kolekce a adventní kalendáře byly velkým spotřebitelským tématem i na konci minulého roku. Na pultech regálů se totiž objevují oblíbené čokoládové sady, které jsou však za značně přemrštěnou cenu. V poslední době však řetězce přicházejí s velkými slevami. V Penny pořídíte lanýžové figurky s oříšky za 149,90 koruny místo původních 219,90 koruny.

ČTĚTE TAKÉ: Tragédie v litoměřické porodnici: Lékaři oživovali čtyři novorozence, dva zemřeli

Stejnou kolekci zlevňuje i Tesco z dřívější ceny 299,90 koruny na 199,90 koruny. Řetězec Kaufland zlevňuje Orion vánoční figurkovou kolekci, která stála dříve 359,90 koruny. Po slevě ve výši 44 procent nyní zákazníci zaplatí 199,90 koruny. Levnější jsou také hojně vyhledávané arabesky od značky Orion. Tesco uvádí jako běžnou cenu 89,90 koruny, přičemž nyní jsou k mání za 69,90 koruny.

Kdo si nechal ujít předražené adventní kalendáře, nyní je může koupit také ve velké slevě. Kalendáře KitKat, Lindt, Orion Lentilky nebo Tony's Chocolonely jsou nyní ve čtyřicetiprocentní akci. Ušetřit lze na nich stovky korun.

Před podobným trikem přitom letos varovali odborníci. Například srovnávač cen Kupi.cz už na konci října varoval, že prodejci se stejnou cestou vydají i nyní. „Letos jsme u některých balení mohli sledovat překročení hranice 1 200 korun za kilogram. Rozdíly mezi obchody jsou přitom znatelné. Zatímco jeden řetězec drží ceny na loňské úrovni, jiný stejnou kolekci prodává o třetinu dráž. Spotřebitelé by se měli dívat na cenu za kilogram, nikoli jen na cenu za krabičku. Rozdíl může být i stovky korun,“ uvedla datová analytička portálu Kupi Monika Kopčilová.

Kopčilová také uvedla tři důvody, proč se obchodům vyplatí držet ceny u těchto produktů vysoko. Podle ní jsou na vině rozdílné ceny mezi řetězci nebo menší gramáž výrobků. Výrobci totiž mnohdy zachovávají vzhled i balení, ale zmenšují hmotnost produktu. Pro zákazníky to může být matoucí, protože mohou vidět nižší cenu, přesto si připlácejí. Posledním důvodem je fakt, že obchodníci startovní cenu nastřelí a těsně před svátky začnou zlevňovat a oznamují slevy ve výši desítek procent.

To je právě současná situace. Obchodníci si navíc tento tah mohou dovolit, protože jim zákon u podobných sezónních výrobků ponechává volnost. „Vysoká cena zboží sama o sobě není nekalá ani nezákonná. Spotřebitelé mají možnost na tyto vysoké ceny reagovat, a to především tak, že zboží za vysokou cenu nekoupí. Naopak mohou nakoupit levnější zboží u konkurence anebo posečkat na slevu,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí dTestu Lucie Korbeliusová.

Pokud je zboží předražené, je lepší ho nekupovat

I hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček dříve uvedl, že současné chování obchodních řetězců je jasný kalkul a neférové jednání. „Domnívám se, že se jedná o laciný obchodní trik. V období, která nejsou spojená s nakupováním vánočních kolekcí, došlo k vyšponování cen do rekordních výšin. Nyní, kdy lidé začínají kolekce kupovat, tak se dostávají do velkých slev. Obchodníci tím sledují, že na velké slevy nalákají zákazníky do svých obchodů. Počítají s tím, že kromě vánočních kolekcí si nakoupí i jiný sortiment. Je to určité lákadlo v klíčovém předvánočním období, kdy jsou rekordní tržby,“ řekl pro CNN Prima NEWS Křeček.

Podle něj je jednání obchodníků neslušné, protože chtějí na zákaznících uměle vydělat. „Vidíme, že tímto způsobem se chovalo více řetězců a ty pak dávají akce na kolekce. Za vysoké ceny byly naprosto neprodejné a prodávalo se jich minimum. Když jsou velké slevy, tak o ně bude vyšší zájem,“ dodal Křeček.

Jedinou obranou tedy zůstává počkat s nákupem na pozdější dobu, například až během prosincových dní. Pozor by si měli nakupující také dát na cenovky, které jsou barevné, ale neukazují žádnou slevu. Opatřené jsou pouze názvem „běžné“ či „obvyklé“. Velmi často se můžete setkat také s označením „naše cena“ či „nejnižší cena“. O slevu se v těchto případech nejedná a podobné cenovky nejsou v souladu se zákonem. „Spotřebitelé se v těchto případech mohou obrátit na dozorový orgán, především na Českou obchodní inspekci, s podnětem na podezření ze spáchání nekalé obchodní praktiky,“ uvedla Korbeliusová.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Jednání s Pavlem? Noblesní, popsal Klempíř. Kritizoval i umělecký aktivismus