Dacia Duster se pro rumunskou automobilku stala podobnou legendou jako kdysi novodobá Octavia pro Škodu. Aktuálně se prodává doslova po celém světě, mimo Evropskou unii však obvykle pod mateřskou značkou Renault. Ten vůbec nejopulentnější Duster nyní prošel okatým faceliftem.
Terénní pick-upy svou větší univerzalitou postupně i u nás vytlačily z trhu většinu tradičních off-roadů neprémiové kategorie. I ty nejlevnější jsou však stále dost drahé, a je proto velká škoda, že se také u nás neprodává populární Dacia Duster v provedení s otevřenou korbou. Jeho nejnovější podobu si tedy můžeme prohlédnout jen na obrázcích.
Dacia Duster alias Renault Oroch je brazilskou verzí rumunského SUV v provedení pick-up. V největší jihoamerické zemi jde na dračku. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Dacia Duster alias Renault Oroch je brazilskou verzí rumunského SUV v provedení pick-up. V největší jihoamerické zemi jde na dračku. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Vyšší liga než u nás
Renault Oroch alias přebrandovaný Duster je specialitou brazilského trhu, kde jdou levné pikapy doslova na dračku. Příchod nového Orochu se očekával už dříve, ale obecně se předpokládalo, že bude vycházet z druhé generace Dusteru, tedy té, která se již více než tři roky prodává i u nás. Leč, není tomu ale tak.
Modernizovaný Oroch bude nadále spočívat na dnes už pravěké platformě B0, tedy první generace. Změn je ale i tak více než dost. Patrné to je už na designu, kde se Oroch snaží novým nárazníkem a novou grafikou světel přiblížit druhé generaci Dusteru. Nová jsou také zadní světla a interiér, který se od evropské verze značně liší, zejména podélným tvarem průduchů ventilace.
Takto uvnitř evropský duster neznáme. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
V podstatě si půjčil celou palubní desku z ruského Dusteru či Renaultu Arkana s tím, že má dotykovou obrazovku infotainmentu přesunutou podstatně výše. Oroch je tak jakýmsi hybridem mezi první a druhou generací.
Už i v Brazílii musel Oroch zareagovat na zpřísněné emisní limity. Přišel tak o bytelný atmosférický čtyřválec 2,0 SCe, který nahradil modernější přeplňovaný agregát 1,3 TCe, který známe i v Evropě. Ale je zde zásadní rozdíl. Zatímco u evropské verze má tento motor výkon 95 nebo 110 kW, ta brazilská disponuje 118 kilowatty a točivým momentem až 270 Nm.
A nejen to, agregát je uzpůsoben ke spalování bioetanolu, který je v Brazílii extrémně populární. Ve verzi Flex-Fuel jeho výkon naroste dokonce až na 125 kW. Kombinuje se s automatickou převodovkou CVT X-Tronic a předním náhonem. V Brazílii zaplatí zákazníci za nový Oroch 105 800 reálů, což je asi 530 000 korun. Bohužel, s Orochem ani Dusterem pick-up počítat v Evropě stále nemůžeme, snad až se třetí generací, která by měla být vybavena hybridním pohonem a lépe ladit s emisními limity.