Dětský mozek řídí sto svalů najednou. Když se řeč zasekne, pomůže logopedická školka
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
- Jaké dovednosti si děti v logopedické školce trénují hrou?
- Proč je důležitá "logopedická výbava" před nástupem do školy?
- Jak se liší přístup k dětem s řečovými problémy?
- Jak souvisí motorika s vývojem řeči?
- Proč je včasná logopedická pomoc tak důležitá?
- Jak se můžete zapojit do podpory logopedické školy?

Don Bosco: Když se řeč zasekne, pomůže logopedická školka. Zdroj: CNN Prima NEWS

K tomu, aby člověk vydal hlásku, nebo dostal rovnou celou myšlenku z hlavy do pusy, musí jeho mozek rozpohybovat až sto svalů. Tahle práce se děje většinou automaticky a dětský mozek se ji učí postupně. Když však něco nefunguje, jak má, je třeba k učení pozvat odborníky.
Pokračuje náš logopedický seriál, ve kterém vás Iva Velíšková zavede za předškoláky do mateřské školy logopedické Don Bosco. Ukáže vám, jaké zbraně tu mají na řečový handicap.
Ve třídě právě probíhá hra, při které se děti představující různá zvířátka přesouvají mezi židlemi podle toho, jak je paní učitelka vyvolává – „Vymění se ježek a rajče. Ježek a veverka. Všechna zvířata, a vymění se všichni.“
Na první pohled chaos, ale ve skutečnosti promyšlené cvičení. Děti si přitom trénují slovní zásobu, paměť, reakce na sluchový signál i schopnost porozumět nadřazeným pojmům. A když se ze třídy ozve bučení nebo jiné zvířecí kvílení, není to nepořádek – ale nácvik sluchové paměti.
VIDEO
Logopedická výbava před první třídou
Aby dítě na začátku školní docházky nemělo větší problémy, potřebuje podle odborníků především „logopedickou výbavu“.
„Potřebuje mít připravené uši, aby dobře identifikovalo, čím slovo začíná. Potřebuje mít připravené oči, aby se mu nepletla písmenka. Mluvit ve větách, mít přiměřenou slovní zásobu, chápat typ, dokázat vyslovovat prakticky všechny hlásky,“ vysvětluje Blanka Housarová, zástupkyně Církevní ZŠ logopedické Don Bosco a MŠ logopedické.
Děti se podle ní učí hlásky postupně – od samohlásek AEIOU, přes znělé a neznělé souhlásky, sykavky, až k náročným hláskám jako Ř, které zvládají kolem sedmi let. A jak dodává, potíže s výslovností často souvisejí i s motorikou: „Kde nefunguje hrubá motorika, pokulhává jemná motorika a odnáší to oromotorika. Tedy řeč.“
Řeč není jen o hláskách
„Vývoj řeči není jenom o vadných hláskách. Je tam spousta věcí, které se musí řešit. A až následně třeba potom výslovnost hlásek,“ říká Kateřina Denemarková, školský logoped.
Martin například cvičí zrakovou paměť a plánování pohybů. „Aby se v životě dokázal orientovat v prostoru, v učebnici nebo v sešitu, musí pochopit předložky,“ dodává logopedka.

Don Bosco: Když se řeč zasekne, pomůže logopedická školka. Zdroj: CNN Prima NEWS
Hraní jako cesta k řeči
„Dej prosím kravičku za domeček. Ukaž Martinku, který koníček je první. A který je předposlední?“ vede děti učitelka Klaudie Walterová. Hra s hračkami přitom není jen zábava – pomáhá dětem pochopit prostorové vztahy a rozumět instrukcím. A když rozumí, dokážou se i lépe vyjadřovat.
Pro trénink grafomotoriky zase děti používají kolíčky, koberce i papír. „Ahoj prstíčky, udělej dírky, udělej šneka,“ říká učitelka. Jemná motorika se totiž přímo propisuje do schopnosti mluvit i psát.
Každé dítě potřebuje jinou cestu
Ne všechny děti cvičí stejné věci. Zatímco třída trénuje motoriku, malá Žofinka má individuální péči a nacvičuje slovesa. „Nejen podmět, ale i přísudek bude Žofinka potřebovat v první třídě – a někdy v budoucnu třeba i za řečnickým pultem,“ zazní v reportáži.
Logopedické školky tak pomáhají tisícům dětí, aby se mohly bez problémů zapojit do výuky a jednou sebevědomě mluvily před ostatními.

Don Bosco: Když se řeč zasekne, pomůže logopedická školka. Zdroj: CNN Prima NEWS
Podpora stavby nové školy
Dětí, které mají nějakou poruchu řeči, je podle současných výzkumů asi 7 %. V případě jejich vážného typu, způsobeného vývojovou dysfázií, dochází právě k poruchám vnímání a rozumění řeči a k problémům se samostatným vyjadřováním. Dítě s takovým hendikepem se pak učí svůj mateřský jazyk, jako by se učilo jazyk cizí. Ve výsledku pak silně trpí celá jeho rodina. Včasná pomoc odborníků jim však dokáže výrazně pomoci. Pomozme jim vrátit dar řeči!
Škola svaté Ludmily - co je důležité vědět:
Jedná se o školu s křesťanskými základy, což se promítá do výchovy a hodnot, které škola podporuje. Škola je přístupná pro všechny děti, ať už jsou věřící nebo ne. Důraz je kladen na křesťanské hodnoty a škola se tak snaží být inkluzivní.
Současná budova školy je ve zcela nevyhovujícím technickém stavu. Už přes 20 let sídlí v místech, které byly původně koncipovány jen jako dočasné. Záměrem zřizovatele - pražského arcibiskupství je, aby nová škola v Klecanech převzala její poslání v plném rozsahu a doplnila jej o důstojné podmínky pro výuku dětí a podporu jejich rodin. Její logopedická poradna bude vedle žáků určena i veřejnosti. Podívejte se, jak stavba roste.
Vyberte si na webu Nadace svaté Ludmily některou z následujících platebních metod a pomozte dětem s vývojovou dysfázií a jejich rodinám k lepšímu životu.- pošlete dar na speciální sbírkový účet pro školu: 7772277722/0800 vedený u České spořitelny.