Německé automobilové skupině Volkswagen hrozí pokuta více než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) za to, že u své flotily osobních aut loni nesplnila cíle Evropské unie stanovené pro emise oxidu uhličitého (CO2). Automobilka snížila emise zhruba o 20 procent na 99,8 gramu na kilometr (g/km). To je však stále 0,5 g/km nad cílem.
„Těsně jsme minuli cíl pro vozový park za rok 2020, překazila to pandemie COVID-19,“ uvedl generální ředitel Herbert Diess. Doufá ale, že automobilka cíl splní letos, protože její hlavní značky přicházejí s novými elektrickými modely. Limit se loni podařilo splnit u hlavní značky Volkswagen a luxusní značky Audi. Podle mluvčího automobilky nesplnění cíle odpovídá pokutě více než 100 milionů eur.
Jako by nebyly: Přísné emisní limity EU neplní nikdo, pokuty zaplatí zákazníci
Navzdory masivní podpoře prodeje nízkoemisních aut se až na jednu výjimku ani jednomu výrobci nepodařilo za prvních deset měsíců loňského roku splnit požadovaný flotilový limit vypouštěných emisí CO2. Uvádí to agentura JATO Dynamic. Za každý nadlimitní gram u vyrobeného auta budou přitom muset automobilky zaplatit 95 eur do bruselské pokladny.
Stále málo elektromobilů
Evropští politici prosadili omezení emisí výfukových plynů. Automobilky se proto pustily do vývoje nízkoemisních technologií, protože v případě nesplnění limitů jim hrozí pokuta 95 eur za každý gram CO2 nad limitem za každé prodané auto.
Volkswagen omezuje nabídku vozů se spalovacím motorem a přestavuje více továren na výrobu elektrických aut. Už dříve uvedl, že přísnější emisní cíle v unii ho donutí do roku 2030 zvýšit podíl prodeje hybridních a elektrických aut v Evropě na 60 procent z předchozího cíle stanoveného na 40 procent.
Němečtí konkurenti Daimler a BMW již oznámili, že se jim díky vyššímu prodeji elektrických aut limity CO2 podařilo splnit.
Nejnižší emise ze všech vykázal za prvních deset měsíců loňského roku francouzský koncern PSA. I ten ale překročil bez započtení tzv. superkreditů, přiznávaných vozům se zvláště nízkými emisemi, předepsaný limit 95 gramů CO2 na kilometr o 2,9 gramu.
Následuje Toyota se 100,6 gramu před aliancí Renault–Nissan–Mitsubishi (105,5 gramu) a před Suzuki, jehož nově prodaná auta vypouštěla loni do ovzduší průměrně 108,9 gramu. Všechny tyto automobilky se přitom zaměřují většinou na menší vozidla s maloobjemovými motory, nasazují mild-hybridní, hybridní i plug-in hybridní technologie. Bruselské představy přesto nenaplnily.
Volkswagen už v roce 2015 přiznal, že podváděl s emisními testy u vozů s naftovým motorem. Skandál automobilku stál na pokutách a opravách vozů více než 30 miliard eur. Většinu zaplatila v USA, uvedla agentura Reuters.