E-shopům prudce klesají tržby. Některé již skončily, další bojují o přežití

eshop Mall.cz

Polovina e-shopů zkrachuje

Letošní Vánoce budou kvůli krizi zřejmě chudší a doplatit na to mohou některé e-shopy. Podle posledního průzkumu až tři čtvrtiny z nich očekávají menší tržby. Po velkém boomu během pandemie tak internetové obchody prožívají krušné časy. Některé z nich položí nezájem zákazníků na lopatky.

Paní Dana si s kamarádkou založila e-shop před třemi lety. Rozhodly se, že budou prodávat oblečení. Jenomže Češi začali šetřit a provoz internetových obchodů se jim nevyplatí. „Musíme kupovat látky, věnovat tomu nějaký čas. Takže jsme si řekly, že už to nebudeme dělat,“ uvedla spoluzakladatelka e-shopu paní Dana. A vysoké vstupní náklady podnik paní Dany položily. „Šiju z drahých látek, takže to nemá smysl,“ řekla paní Dana.

Internetové obchody jsou mezi českými zákazníky populární. „Nejčastěji na e-shopech nakupuji oblečení a kosmetiku,“ popsala jedna z dotazovaných v anketě CNN Prima NEWS. „Myslím, že těch e-shopů je spousta, takže když jich bude míň, tak budou kvalitnější,“ sdělil další dotazovaný. „Vnímáme, že zákazníci jsou se svými nákupy obezřetnější, víc se soustředí na cenu, dávají si pozor na to, aby za své peníze dostali adekvátní protihodnotu,“ řekla mluvčí společnosti Alza Daniela Chovancová.

V době pandemie byl rekordní zájem o ochranné pomůcky, o vybavení pro práci z domova a domácí výuku nebo nářadí pro kutily a fitness pomůcky. V současnosti začíná růst poptávka po antigenních testech. Lidé nakupují znovu na e-shopech roušky a respirátory.

Podle statistiků tržby v maloobchodě klesly meziročně o 10 % několik měsíců po sobě, což pro některé může znamenat zánik. „Je otázka, jak pro které. Pro ty největší určitě ne. Možná nějaké nové ambiciózní projekty. Nicméně ty největší jsou zavedené, maximálně nebude splněný naplánovaný zisk,“ popsal ekonom Pavel Peterka.

Nižší tržby letos e-shopy zaznamenaly především na jaře. Proto se snaží nalákat zákazníky tím, že pro ně vymýšlejí speciální akce. „Dávat jim různé produkty zdarma, abychom je podnítili k nákupu, aby měli větší výběr a i radost z nákupu,“ sdělil Jakub Hanus ze společnosti Winehouse. Podle expertů na e-komerci ale e-shopy zdaleka neřekli své poslední slovo. Po tom, co se zpomalil růst,  očekávají, že jejich podíl v maloobchodě bude opět větší.

Tagy: