Elektromobil za 470 tisíc i stylové SUV do milionu. Číňané opět míchají kartami
V showroomu prodejce Emil Frey v pražských Vysočanech jsme dostali možnost seznámit se s aktuální modelovou řadou čínské automobilky Leapmotor. Ta by v Evropě ráda navázala na úspěchy z domácího trhu, proto posílá do boje hned několik zajímavých vozů. Co všechno nabízí?
Čínská společnost Leapmotor, založená v roce 2015, se zprvu zaměřovala na výrobu komponentů do elektrifikovaných automobilů, z čehož ale nakonec v roce 2019 vzešel i první sériový vůz. Od té doby značka zaznamenala velké úspěchy zejména na domácím trhu, kde se zařadila mezi vůbec nejvíce prosperující start-upové výrobce. Cílem však od samého začátku bylo expandovat také na jiné trhy, včetně toho českého, což se děje právě nyní.
K TÉMATU: Nové čínské kombi ujede 1300 kilometrů na jeden zátah. Konkurenci drtí také cenou
Výrazně pomoci by tomu měl i „gigakoncern“ Stellantis, který v Leapmotor koupil většinový podíl a který bude mimo jiné obstarávat například marketingovou část. Nutno však podotknout, že technika současných modelů pochází výhradně od čínského výrobce. Žádné klasické benzinové motory ale nečekejte, doménou značky jsou totiž jen a pouze elektrifikované modely.
Tím prvním a zároveň nejmenším vozem, který je dostupný na českém trhu, je čistě elektrický hatchback T03. Svými parametry a délkou 3 620 milimetrů má nejblíže k Dacii Spring nebo třeba Hyundaii Inster. Těm mimo jiné konkuruje i nízkou cenou, která činí 470 tisíc korun. K dispozici je sice jen jedna výbava, nabízí už ovšem úplně všechno. Řeč je o panoramatickém střešním okně, automatické klimatizaci, zadních parkovacích senzorech i kameře, dvou velkých displejích či adaptivním tempomatu.
Pokud pak nahlédneme pod pokličku, objevíme znovu jen jednu verzi pohonu, kterou je elektromotor o výkonu 95 koní napojený na LFP baterii o kapacitě 37,3 kWh. Díky tomu by měl být Leapmotor T03 schopen ujet na jedno nabití až 265 kilometrů. Dobíjení pak obstarává buď rychlonabíjení výkonem 48 kW, nebo palubní nabíječka s výkonem 6,6 kW. Standardem je pětiletá tovární záruka a osmiletá záruka na baterii.
Leapmotor C10
O poznání rodinnějším vozem je kompaktní SUV C10, které měří na délku 4 739 milimetrů a do kufru pobere až 435 litrů nákladu, respektive 1 410 litrů po sklopení zadní lavice. To se nabízí ve dvou výbavách – stejnojmenné C10 a Design. Odlišností není příliš, jelikož už to základní provedení má například i osmnáctipalcové disky kol, LED světlomety, zadní parkovací senzory a 360stupňovou kameru, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 14,6palcový dotykový displej nebo armádu asistenčních systémů.
V rámci pohonů pak můžete vybírat mezi čistě elektrickým provedením BEV nebo elektrickým s takzvaným prodlužovačem dojezdu REEV. Obě vycházejí na nejméně 890 tisíc korun. To čistě elektrické sází na rozdíl od T03 na zadní náhon, který obstarává elektromotor o výkonu 220 koní. Energii potřebnou pro ujetí až 424 kilometrů čerpá auto z baterie o kapacitě 69,9 kWh a dobít ji pak trvá z třiceti na osmdesát procent půl hodiny. Pro Evropu byl totiž maximální nabíjecí výkon omezen na pouze 84 kW.

Leapmotor C10 REEV spoléhá na zajímavou technologii, kdy spalovací motor slouží pouze jako generátor elektřiny. Zdroj: Bart Běhal
Zajímavou alternativou k čistě elektrickému pohonu je verze REEV, která vlastně využívá benzinový motor pouze jako generátor elektrické energie, což znamená, že kola pohání výhradně elektromotor. Systémový výkon je potom stejně jako u BEV varianty 220 koní, ovšem baterie je menší - 28,4 kWh. V kombinaci s padesátilitrovou benzinovou nádrží by však měla být C10 schopná ujet na jeden zátah až 974 kilometrů, z toho 145 kilometrů čistě na elektřinu.
Provedení REEV je navíc možné stejně jako elektromotor nabíjet externě, ať už palubní nabíječkou o výkonu 11 kW, nebo rychlodobíjením o výkonu 65 kW, a to díky menšímu akumulátoru za pouhých 18 minut. Systém jako takový pak umí fungovat ve čtyřech různých režimech. EV režim upřednostňuje čistě elektrický pohon a spouští spalovací motor až při poklesu kapacity baterie pod 25 %, EV+ režim umožňuje ještě širší využití elektřiny, motor se zapne teprve pod hranicí 9 % kapacity.
Režim spalování paliva udržuje čistě elektrický pohon, dokud je baterie nabitá nad 80 %, pod touto hodnotou začne motor vyrábět elektřinu. Power+ režim zajišťuje maximální výkon v náročných podmínkách – například při nízkém nabití baterie nebo studeném startu – kdy motor běží trvale, aby poskytl dostatek energie a přímo poháněl elektrický systém. Stejně jako na T03, tak i na C10 se vztahuje pětiletá tovární záruka a osmiletá na baterii.
Leapmotor B10
Propast mezi modely T03 a C10 je přece jen poměrně výrazná, tudíž se ji čínská start-upová automobilka rozhodla zalepit zbrusu novým crossoverem B10. Ten představila teprve nedávno na autosalonu v Mnichově, tudíž si například na české ceny budeme muset ještě nějakou dobu počkat, konkrétně do 1. října. Jasné je však to, že na délku auto měří 4 515 milimetrů a v kufru uveze až 515 litrů nákladu, respektive 1 415 litrů. Zajímavé tedy je, že v základu je zavazadelník objemnější než u větší C10.

Leapmotor B10 je elektrický crossover konkurující například Škodě Elroq. Zdroj: Bart Běhal
Opět pak jde o zadokolku, které vévodí elektromotor o výkonu 218 koní a baterie o kapacitě buď 56,2 kWh, nebo 67,1 kWh. Od toho se pochopitelně odvíjí také dojezd, který činí 360, respektive 435 kilometrů na jedno nabití. Pozitivnější je ve srovnání se sourozenci i rychlost nabíjení, které může dosahovat až 168 kW, což umožní vůz dobít z třiceti na osmdesát procent za 20 minut. To je tedy ve zkratce vše, co o B10 zatím víme.
V Česku má automobilka Leapmotor na následující roky v plánu představit ještě tři další modely a zřídit deset až dvanáct prodejních a servisních míst. Zajímavé jsou mimo jiné i prodejní cíle, které si značka pro příští rok stanovila na 600 prodaných aut. V roce 2027 by pak chtěla dvojnásobek. Co myslíte, naplní své cíle? Napište nám to do komentářů.