Skopeček se za elektroauta vysmál EU: Musíme ten socík posunout. Zpátečníci jsme, kazíme plán

Místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Skopeček (ODS) se tvrdě opřel do Evropské unie. Reagoval totiž na její záměr zavést dotace na nákup elektromobilů. Skopeček se posměšně vyjádřil v tom smyslu, že zákazníci dosud nepochopili výhody elektroaut, a proto potřebují dotace k jejich přesvědčení. V nadsázce poté uvedl, že tím kazíme plán Bruselu na budování lepšího světa. Kromě něj se plán nelíbí ani ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS).

Podle listu The Financial Times plánuje nové dotace pro elektromobily místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová. A to kvůli tomu, aby Evropa lépe čelila konkurenci z Číny. Ekonomický expert strany ODS Jan Skopeček, který se proti této formě podpory odvětví staví dlouhodobě odmítavě, tento krok ale nechápe.

ČTĚTE TAKÉ: Bouře Éowyn vpadla do Evropy, zavírá školy i obchody. Podívejte se na MAPY, jak postupuje

„Centrálním plánovačům z EU nevyšel cíl 24 procent podílu elektromobilů na prodejích vozidel. My hlupáci zákazníci jsme nepochopili to dobro, které pro nás v Bruselu vymysleli a chovali jsme se na trhu podle svých vlastních preferencí. Zpátečníci jsme,“ uvedl posměšně Skopeček na svém profilu na sociální síti X.

S nadsázkou uvedl, že tím lidé pouze kazí plán Evropské unie. „Ale EU bude tentokrát hodná, emisními povolenkami nás trestá už dostatečně, tak teď místo biče nabídne cukr, totiž nové, další dotace. V EU jich máme málo, že jo, je potřeba ten socík posunout, ať nám ty kapitalistické USA s Trumpem moc neutečou. Takže soudruzi, kupředu levá, zpátky ani krok,“ dodal Skopeček s přirovnáním k socialistickým plánům.

Zastání Skopeček našel u svého kolegy Martina Kupky, který je ministrem dopravy. Podle něj politika dotací na nákup elektromobilů k ničemu nepovede. „V mnoha členských státech se potvrdilo, že dotace jen pokřivily trh a slibovaný masový nástup elektromobility nepřinesly,“ uvedl Kupka, který představil čtyři řešení.

Podle něj by Evropská unie měla vyřešit nesmyslné sankce pro automobilky za nesplněné limity CO2, odstranit zbytečné překážky a byrokracii pro nutné investice do moderních technologií a inovací a také využívat vlastní nerostné zdroje pro průmyslovou výrobu. Evropská unie by také měla přehodnotit nerealistické ambiciózní limity a zrušit zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035.

Dotace mají být jedním z opatření

Komisařka Riberová je zodpovědná za strategii zeleného průmyslu Evropské unie. Dotace mají být jedním z mnoha opatření, které má podpořit důležité sektory pro evropskou ekonomiku. Její strategie například tak jde proti záměrům nového prezidenta Spojených států Donalda Trumpa, který pobídky na elektromobily odmítl.

Socialistka Riberová, která bývala místopředsedkyní španělské vlády, ale vyloučila, že by se měl odložit termín roku 2035 pro ukončení prodejů nových vozů se spalovacími motory. „Nedává smysl znovu otevírat tuto diskusi, protože by to přineslo nejistotu a potrestání pro první společnosti, které to braly vážně,“ uvedla pro The Financial Times.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Inaugurace jako sraz nejbohatších a nejvlivnějších lidí světa. Kdo všechno podpořil Trumpa