Sociální síť Facebook ve čtvrtek ostře zasáhla do probíhající americké prezidentské kampaně. Zakázala všechny reklamy od mocného Výboru na obranu prezidenta, ten přitom patří k největším a nejagresivnějším zastáncům Donalda Trumpa. Podle Facebooku sdílel výbor opakovaně obsah, který třetí strana označila za nepravdivý.
Rozhodnutí přichází jen den poté, co Facebook smazal video z Trumpova profilu. Prezident v něm tvrdil, že děti jsou vůči koronaviru „téměř imunní“.
„V důsledku toho, že Výbor na obranu prezidenta opakovaně sdílel obsah, který třetí strana ověřující pravdivost příspěvků vyhodnotila jako falešný, nebude výboru po určitou dobu umožněno zveřejňovat reklamu na naší platformě,“ uvedl v prohlášení pro americkou televizi CNN mluvčí Facebooku Andy Stone. Výbor ztratí oprávnění k inzerci na dobu nejméně 90 dnů. Zákaz reklamy nabývá platnosti 10. srpna a skončí přibližně 1. listopadu, tedy dva dny před uskutečněním prezidentských voleb.
Nenecháme se umlčet elitami ze Silicon Valley
Předseda dotčeného výboru Ted Harvey považuje konání Facebooku za zásah do demokratických svobod. „Facebook je odhodlán omezovat svobodu projevu a útočit na ty, kteří se odvažují podporovat prezidenta Donalda Trumpa,“ řekl stanici Fox Business Harvey. Ten si zároveň postěžoval, že s ověřovateli faktů měl spory již dříve. „Když si jejich liberální a Trumpa nenávidějící ověřovatelé faktů stěžovali na naši první reklamu, ve které jsme kritizovali Joea Bidena, tak jsme ji změnili,“ hájil se Harvey.
Spolu s tím uvedl, že druhou reklamu se už ani údajně neobtěžovali shlédnout a rovnou je zakázali. „Výbor však nebude umlčen elitami ze Silicon Valley, jen protože odhalujeme skutečného Joeho Bidena. Celý rozpočet reklamy pro Facebooku jsme přerozdělili na jiné on-line platformy, tak aby Američané mohli vidět celou pravdu, a nikoliv jen tu z Facebooku,“ dodal Harvey.
Výbor útočil v minulosti také na demokraty
Výbor na obranu prezidenta, původně vystupující pod názvem Stop Hillary, utratil v minulých prezidentských volbách 3,4 milionu dolarů (asi 75 milionu korun) za reklamy útočící na Hillary Clintonovou. Většina z nich se točila kolem útoků v Benghází z roku 2012, kdy byl v Libyi zabit americký velvyslanec John Ch. Stevens. Clintonová zastávala ve té době funkci ministryně zahraničí.
Vedle toho vedl výbor útoky i na neúspěšného kandidáta do Senátu za stát Tennessee Phila Bredesena nebo senátorku za stát Wisconsin Tammy Baldwinovou, ta však přesto uspěla. Kvůli svým aktivitám se výbor setkal s kritikou od Demokratické strany, podle níž šířil zkreslené a překroucené tvrzení. Facebooková skupina výboru má v současnosti téměř milion sledujících uživatelů a do reklam bojujících za Donald Trumpa investovala tento rok již stovky tisíc dolarů.