Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek zveřejnil na sociální síti návrh na omezení daňových odpočtů v případě nákupů drahých aut právnickými osobami. Smyslem opatření by podle něj mělo být vyrovnání sociálních nerovností a odstranění daňového zvýhodnění firem při nákupu vozidel, která nelze považovat za běžné služební vozy.
„Ferrari na firmu? Ne, raději spravedlivé daně,“ nadepsal svůj příspěvek na Facebooku pirátský poslanec Jakub Michálek. Vzápětí vysvětlil, že zatímco občan musí auto koupit i s daní 21 %, firmě se DPH vrátí. Ferrari stojí okolo deseti milionů korun, takže úspora na DPH činí přibližně dva miliony na kus. Dále si firma sníží základ daně z příjmu právnických osob, která je u nás 19 %.
Ferrari na firmu? Ne, raději spravedlivé daně 👍. 👉Stát nesmíme dál zadlužovat kvůli tomu, aby měly elity levnější...
Posted by Jakub Michálek - poslanec on Tuesday, February 14, 2023
Bohatí by měli být solidární
Podle Michálka je dobře, když je někdo v podnikání úspěšný, ale tím spíše by se měl spravedlivě podílet na financování veřejných služeb jako zdravotnictví, školy, veřejná doprava či péče o lidi v důchodovém věku.
„Luxusní auta zkrátka nejsou od určité hranice výrobní prostředek, ale hlavně poziční zboží. A tomu by měla odpovídat jejich daňová uznatelnost,“ myslí si politik Pirátské strany. Svou ideu vysvětlil na příkladu supersportovních vozů Ferrari, kterých se u nás v roce 2021 podle oficiálních statistik Svazu dovozců automobilů prodalo 101 kusů a o rok později 112.
ČTĚTE TAKÉ: Rodičovskou musíme valorizovat. Podnikatelům bych zatrhl kupovat na firmu Ferrari, řekl Bartoš
„V České republice jich (Ferrari, pozn. red.) v roce 2021 96 koupily firmy a jenom pět kusů lidé pro osobní potřebu. Ten nepoměr je značný, ruku na srdce, Ferrari úplně nepůsobí jako vůz určený primárně na služební cesty,“ napsal.
Piráti podle Michálka navrhují omezit daňovou uznatelnost osobních aut na jeden až dva miliony korun. „Většina ceny luxusních vozů potom bude zdaněna, ať půjde o firemní nebo osobní užití a firmy nebudou motivované tyto vozy kupovat jen kvůli daňovým úsporám, ale budou lépe vážit, zda pro ně mají hospodářský význam.“
Pod Michálkovým příspěvkem na Facebooku se rozvířila vášnivá diskuze. Někteří komentující upozornili na fakt, že Pirátskou stranou prosazované elektromobily se pod navrhovanou hranici (1–2 miliony korun) z drtivé většiny nevejdou. Jiní nápad zcela odsoudili.
„Tohle je klasický příklad naprosto primitivního populismu, který dříve úspěšně praktikoval Jiří Paroubek a o něco později i Andrej Babiš. Místo, abyste věnovali čas a energii věcem, které přinesou skutečně významné úspory, tak vytvoříte naprostý pseudoproblém, jehož řešení reálně nic nepřinese. Pro cílovou skupinu Pirátů je ale natolik atraktivní, že vám začnou tleskat, protože zahrajete na jejich nízké pudy,“ napsal Lukáš C.
Objevili se však i ti, kteří návrh ocenili. „Plně chápu a souhlasím,“ pronesl Jan L. „Akorát se netvařte jako středová či středopravá strana. Toto je čistě levicový krok,“ dodal.