Velký a majestátní SUV-fastback Peugeot 408 ještě ani nestihl zapadnout tenkou vrstvičkou prachu a už je tady (na první pohled) další sesterský produkt této značky. Nenechte se oklamat povědomou siluetou, model C4 X nemá s novým Peugeotem 408 nic společného. Je menší a stojí na jiné platformě.
Citroën na mezinárodní prezentaci v Kodani poprvé ukázal novou karosářskou verzi modelu C4.
S písmenem X v názvu přibyl autu i větší kufr s karoserií typu sedan. Krátký pohled do historie říká, že Citroëny tělem klamat umí – také legendární model CX vypadal jako jednoznačný hatchback, ve skutečnosti však byl jen čtyřdveřový. Novinka má primárně zajistit růst značky na Blízkém východě a v Africe, ale bude se prodávat i v Evropě, tedy i na českém trhu.
Sedanu se není třeba bát pokud zrovna uvnitř nechcete stěhovat kolo nebo ledničku, absence velké výklopné zádě vás rozhodně trápit nebude. V kufru je i tak místa více než dost a zadní sedačky je možné sklopit. Zdroj: Se svolením společnosti Citroën
Oblíbený druh
Sedany od Citroënu včetně cenově dostupného modelu C-Elysée si v minulosti oblíbily taxislužby a autopůjčovny, což je také hlavní poslání C4 X. K premiéře došlo až dva roky po představení stylového crossoveru C4. Také verze sedan se vyznačuje vyšší stavbou karoserie s většími 18palcovými koly. Z profilu má auto překvapivě vyváženou siluetu a může oslovit ty, kterým se nelíbí zadní část klasického modelu C4.
Prvořadý je u této karosářské kreace prostor. Kufr totiž narostl na 510 litrů, což je až o 130 litrů více než u hatchbacku. Má však menší nakládací otvor, jelikož zadní okno se neotevírá s dveřmi kufru, tedy nejde o liftback. Rozvor kol se sice neměnil, stále má 2 670 mm, ale vzadu by mělo být více místa pro posádku, v oblasti kolen je na délku k dispozici 198 mm. Zadní opěradla lze sklopit, což ještě zlepšuje využití kufru při přepravě delších předmětů.
Vpředu se změny v interiéru neudály, inovován je jen infotainment po vzoru větších modelů C5 X a C5 Aircross. Ani u C4 X se nezapomnělo na komfort jízdy, přispívají k němu sedadla Advanced Comfort s extra šířkou a silnou vrstvou molitanu, ale zejména odpružení kol se dvěma hydraulickými dorazy. Lepší filtrování nerovností Citroën s oblibou nazývá „efekt létajícího koberce“. Tak jako u prvního Citroënu C4 Sedan, který se představil v roce 2006, i nyní se počítá, že primární zájem bude o novinku na trzích mimo Evropu, přestože právě v ní se bude vyrábět.
Citron C4 X by měl být primárně komfortním autem schopným obstát i na méně rozvinutých trzích. Zdroj: Se svolením společnosti Citroën
Elektřina na prvním místě
SUV sedan bude vznikat v továrně Stellantisu ve španělském Villaverde u Madridu, kde se vyrábí i současná třetí generace C4. Spalovací motory již nebudou všude v nabídce. Není ani zatím zcela jasné, s jakými motory se C4 X dostane v příštím roce na český trh, ale mnoho prostoru pro spekulace stejně nezůstává.
Jistá je totiž elektrická verze s označením ë-C4 X. Stejně jako u hatchbacku ë-C4 pohání přední kola elektromotor s výkonem 100 kW (136 koní) a točivým momentem 260 Nm. Napájen je z 50 kWh baterie ukryté v podlaze, takže nezabírá místo v kufru. Na jedno nabití by elektrická verze měla zvládnout 360 kilometrů, při využití maximálního nabíjecího výkonu 100 kW se baterie nabije na 80 procent za půl hodiny, při využití příplatkové 11kW palubní nabíječky se doma z 32A wallboxu auto nabije za pět hodin.
V závislosti na trhu budou v Evropě v nabídce i spalovací motory, které také již známe ze současné nabídky modelů Stellantisu. Jedná se zejména o přeplňovaný benzínový tříválec 1,2 PureTech o výkonu 74 kW (101 koní) a manuální 6stupňovou převodovkou nebo jeho silnější verzi s výkonem 96 kW (131 koní) a možností 8stupňového automatu. Naftová alternativa znamená přeplňovaný čtyřválec 1,5 BlueHDi s výkonem 96 kW (131 koní) a už jen s 8stupňovým automatem.