Automobilka Hyundai přišla s novým typem airbagu. Jeho smyslem je zabránit sklouznutí pasažéra ze svého místa v případě nehody, ke kterému často dochází vlivem nesprávného nastavení sedadel a bezpečnostních pásů. Hyundai už si nechal svůj vynález patentovat u amerického úřadu pro patenty a ochranné známky (USPTO).
Podmínkou správné funkčnosti všech aktivních bezpečnostních systémů moderních automobilů je zajištění těla pasažéra proti pohybu nad míru nutnou pro ovládání vozu. Prioritní úlohu v tomto směru samozřejmě sehrávají bezpečnostní pásy a jejich soulad s polohou sedadla. Hrozícímu podklouznuté pod pásy chce nyní podle odborného magazínu CarBuzz zamezit Hyundai s novým typem airbagu, který se v případě kolize nafoukne mezi nohama pasažéra.
Technický nákres prozrazuje relativně jednoduché řešení rozkrokového airbagu. Zdroj: se svolením USPTO
Opora mezi stehny
Dokonce i cestující, kteří nesklouznou úplně dolů, mohou utrpět zranění, které jim způsobí prudké napnutí pásu přes břicho. Už při rychlostech kolem 50 km/h může snadno dojít k poškození vnitřních orgánů.
Podle patentů zaregistrovaných USPTO, které objevil magazín CarBuzz, Hyundai a Kia mají způsob, jak tento problém vyřešit. Řešení se jmenuje airbag v rozkroku. Takový nafukovací vak vystřelí při čelním střetu v milisekundách z přední části sedáku mezi stehna pasažéra a udrží jeho tělo pevně na místě.
Klíčovými prvky nové technologie jsou tvar airbagu a snímání zatížení v sedadle, díky kterým tento koncept skutečně funguje. Namísto jednoduché podložky pro snímání hmotnosti v sedadle (mj. mechanismu, který aktivuje airbag nebo výstrahu při nepoužití bezpečnostního pásu) spárované s tradičním čelním airbagem, tento nový systém snímá přesné místo, kde se cestující nachází. Na základě polohy boků postavy, rozložení hmotnosti a umístění sedadla se pak airbag nafukuje proměnlivou rychlostí, čímž poskytuje cestujícímu nebo řidiči maximální oporu proti posunu v dolní části těla.
Zásadní pokrok
Pokud systém zjistí, že pasažér není ve správné poloze nebo je v pozici, ve které by rozvinutí airbagu mohlo způsobit větší zranění, airbag se může rozhodnout neaktivovat. Je to užitečné, když je na sedadle nainstalována dětská sedačka nebo máte-li na sedadle spolujezdce něco těžkého, co by mohlo zmást senzor, který by si myslel, že na sedačce někdo sedí.
Co se týče samotného airbagu, má tvar písmene T, s tenkou nafukovací podpůrnou částí, která se zvedá z předního okraje sedací části a na vrchu je spojena horizontální nafukovací tyčí, která je na obou koncích držena látkovou vazbou.
Vzpřímená část zajistí, že pasažér bude bezpečně udržen na místě, přičemž horizontální část se rozprostře přes stehna, aby se zajistilo, že zůstane přitisknutý k sedadlu, a boční popruhy zabrání pohybu nohou pasažéra do stran, čímž se ještě více sníží riziko zranění. Podle informací CarBuzz.com bude novinka do korejských vozidel již brzy zaváděna.