Jihokorejské SUV se stabilně drží mezi desítkou nejprodávanějších nových aut v Česku. Za cenu od 650 tisíc korun totiž umí nabídnout atraktivní design, prostorný interiér i kufr, bohatou výbavu a v neposlední řadě i špičkové jízdní vlastnosti. Na výběr je zároveň ze široké palety motorizací. V rámci nedávného faceliftu se pak dočkal ještě několika vylepšení. Noční můry většiny řidičů se však nezbavil. O čem je řeč?
Čtvrtá generace Hyundai Tucson při příchodu na trh v roce 2020 posunula hranice designu na zcela jinou úroveň. Do té doby naprosto konzervativní SUV se najednou převtělilo do kosmické lodi s mimozemskou maskou chladiče. Tento zásadní krok nakonec znamenal revoluci nejen pro jihokorejskou značku, ale pro celý automobilový svět. Od tohoto okamžiku se rozvázaly ruce i sterilním mainstreamovým výrobcům, kteří začali více propouštět uzdu své fantazii.
K TÉMATU: Dongfeng Shine je další levný Číňan. Tenhle má nebezpečně dobrý poměr ceny a výkonu
Nikoho tedy nepřekvapí, že s nedávnou modernizací se toho na exteriéru Tucsonu příliš nezměnilo. Všimnout si můžete pouze sníženého počtu segmentů denního svícení, přepracovaných zadních světel nebo protáhlejšího stříbrného oplastování na zadním nárazníku. O poznání více se inženýři soustředili na interiér, kde bylo potřeba vychytat pár dětských nemocí. Zejména oblast přístrojové desky působila hodně zmatečně a přeplácaně. Vše se ovládalo pomocí panelu pod středovým displejem, který byl doslova posetý nepřehlednými dotykovými tlačítky.
V základu nic nechybí
Teď už je ale všechno jinak. Inženýři celý interiér uhladili a některá dotyková tlačítka nahradili klasickými otočnými ovladači. Na vrcholu přístrojové desky dále přibyly dvě sdružené obrazovky místo dvou samostatných a výrazně se zlepšila jejich kvalita. Práce s multimediálním displejem je snazší díky lepší odezvě na dotyk i intuitivnějšímu rozložení použitých funkcí. Palubní přístroj se zase jednoduše ovládá prostřednictvím tlačítek na volantu, takže nemusíte na nic zdlouhavě klikat, abyste se dostali například na aktuální spotřebu paliva.
Změnou je také odlišný tříramenný volant, který jste už mohli vidět u menšího sourozence Hyundai Kona. Zdroj: Bart Běhal
Změnou je také odlišný tříramenný volant, který jste už mohli vidět u menšího sourozence Hyundai Kona. Zdroj: Bart Běhal
Příjemnou změnou je také přemístění voliče převodovky ze středového tunelu na otočnou páčku pod volantem. Řidič ji má hned po ruce, což umožňuje rychleji reagovat na aktuální dopravní situace. Už tradičně je pak kabina Tucsonu prošpikovaná kůží a řadou hezky zpracovaných detailů. Potěší také fakt, že v místech, kde se cestující opírají koleny nebo lokty, jsou většinou měkčené materiály. To všechno se ale pochopitelně týká vyšších výbavových stupňů. Co tedy nabízí základ?
Za 649 990 Kč je toho opravdu hodně. Už v nejnižší verzi Comfort, která nahradila úplně holé provedení Start, se zákazník může těšit na Bi-LED přední světlomety se statickým přisvěcováním do zatáčky, 17palcová litá kola, manuální klimatizaci, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, bezklíčové startování a zamykání, 12,3palcový dotykový displej s navigací, ale i na armádu jízdních asistentů. Zavazadlový prostor o velikosti 616 litrů až 1 795 litrů je k dispozici pro všechny varianty, až na ty hybridní, které ho mají kvůli baterii o něco zmenšený.
Ideální rodinné auto do Chorvatska
Modernizovaný Korejec si po faceliftu zanechal rozmanitou nabídku motorizací, kde se opět objevila naftová šestnáctistovka. Dostupná je ve výkonech 115 a 136 koní, přičemž u silnější varianty je možné volit mezi automatem a manuální převodovkou, stejně tak lze přikoupit pohon všech kol. Stále je k dispozici benzinový čtyřválec, který oproti minule posílil stádo 10 koní, zároveň ale přišel o kombinaci ručního řazení a čtyřkolky. A silnější alternativa se 180 koňmi pod kapotou rovněž chybí. Seznam pak uzavírají už zmíněné hybridní a plug-in hybridní jednotky, které na rozdíl od zážehové jedna-šestky oslabily až o patnáct koní na 215 a 252 koní. U verze do zásuvky je novinkou volba pohonu pouze přední nápravy.
Naftový motor 1.6 CRDi se do nabídky vrátil v rámci nedávné modernizace. Zdroj: Bart Běhal
Já jsem měl v rámci týdenního testu možnost vyzkoušet znovuzrozený naftový čtyřválec, a rovnou ten silnější s výkonem 136 koní, napojený na sedmistupňovou automatickou převodovku a mild-hybridní technologii. Oproti tomu, když jsem auto řídil naposledy (to je zhruba tři roky nazpět), mi teď motor přišel výrazně lépe odhlučněný. Pokud se pohybujete klidnějším tempem a nezabrousíte k červeným otáčkám na otáčkoměru, prakticky o něm nevíte. Typické chraplání je slyšet opravdu jen při prudkém sešlápnutí plynu.
To, že je Hyundai Tucson 1.6 CRDi spíše autem do pohody, dokazuje i jeho chuť, respektive nechuť hnát se rychle vpřed. Z nízkých rychlostí to ještě jde, ale z těch vyšších, nedej bože dálničních, už auto musíte tlačit pohledem. Vadila mi také dost velká prodleva po sešlápnutí plynu a celkově pomalejší fungování automatické převodovky. Každopádně na ježdění do práce i dlouhou cestu do Chorvatska to stačí. Pro uspěchané řidiče jsou tu případně benzinové verze. U nich ale rozhodně nepočítejte s průměrnou spotřebou okolo šesti litrů na sto kilometrů, kterou se může pochlubit naftová šestnáctistovka.
Auto, které šikanuje řidiče
Co se týče samotné jízdy, tak ta je na danou cenovou kategorii auta překvapivě komfortní. Podvozek Tucsonu si hravě poradí i s většími dírami, kanály či zpomalovacími prahy. Na rozdíl od jiných SUV je to jihokorejské navíc schopné jezdit také mimo asfalt. Rozbité polní nebo lesní cesty zvládá díky vyšší světlé výšce bez sebemenšího problému. Oplastované části karoserie zase chrání části karoserie před odřením laku, což se zejména při proplétání mezi stromy a křovisky hodí.
K deaktivaci jednotlivých asistentů se dostanete skrze malé ikonky na displeji. Zdroj: Bart Běhal
Ve finále jedinou věcí, která mě na autě opravdu štvala, byly povinné jízdní asistenty. Zatímco u většiny nových aut o nich příliš nevíte, nebo je lze snadno deaktivovat, u Tucsonu vás doslova šikanují. Hlasitost pípání při vyjíždění z pruhu a při překročení povolené rychlosti bych přirovnal k tomu, když se nepřipoutáte. Je nesnesitelně hlučné a zdlouhavé.
Deaktivace navíc probíhá skrze multimediální displej, kde musíte vždy nejdříve vybrat, jaký asistent chcete, následně ho vypnete a pak musíte ještě zpět do hlavní nabídky, abyste zvolili další. Za nebezpečný bych označil i nouzový brzdový asistent, který se spouští nesmyslně brzy a auto je schopné zastavit do nuly i na dálnici. Hned několikrát jsem se bál, že to do mě někdo zezadu napálí.
Nejlepší poměr ceny a výkonu
Nebýt takto řešených asistenčních systémů, je za mě Hyundai Tucson aktuálně jedním z nejlepších SUV, co se poměru ceny a výkonu týče. Vypadá zajímavě, hodně toho uveze, už v základu má prakticky všechno, je úsporný a skvěle jezdí. Navíc pokud chcete, můžete ho mít s automatem, čtyřkolkou, hybridem i plug-in hybridem. Tohle auto je jednoduše pro každého. Jeho kompletní ceník naleznete pod tímto odkazem, srovnání s úhlavními nepřáteli pak pod tímto.