Nejhorší pohled byl na hračky. Rodinu ze Skalice, které shořel dům, teď zasáhla další rána

Shoří vám dům, máte pojistku, ale pojišťovna vám dá jen zlomek částky ve smlouvě. Nepříjemné překvapení, které zažilo už mnoho českých domácností. Pojišťovny uplatňují tzv. index podpojištění, termín, o kterém většina lidí nikdy neslyšela. Pokud máte stejnou pojistku nemovitosti už několik let, čtěte pozorně.

O tom, co je to index podpojištění, se přesvědčila i Helena Jirotková ze Skalice u České Lípy. Krátce před Vánoci utíkala z hořícího rodinného domu s partnerem a dvěma malými dětmi jen v pyžamu. Přišli úplně o všechno, do trosek shořelého domu se v pondělí pustil bagr demoliční firmy. „Plakala jsem jako želva, když jsem viděla, jak se bagr zakousl do našeho domu, když jsem viděla, jak přesypává to, co zbylo z našich věcí. Nejhorší pohled byl na hračky dětí,“ popsala majitelka v tu chvíli už neexistujícího domu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Dvě třetiny nemovitostí jsou špatně pojištěné. Jak při neštěstí zbytečně nedoplácet?

Dům byl sice pojištěný, ale málo. „Pojistku jsme uzavřeli v době koupě, ještě před před rekonstrukcí, na 2,2 milionu korun. V prosinci jsme dokončili první část rekonstrukce. V březnu mělo být výročí smlouvy, chtěli jsme ji aktualizovat, ale už jsme to nestihli. Pojišťovna odhadla aktuální hodnotu domu v době požáru na tři miliony a uvedla, že byl podpojištěný asi 34 procent. A o to nám pokrátili těch 2,2 milionu ve smlouvě, takže jsme dostali necelý milion a půl,“ vysvětlila Jirotková.

Nedostali ani částku ze smlouvy

Pro ni i pro partnera to bylo velmi nepříjemné překvapení. Věděli, že pojistka nestačí na zaplacení celé škody. Netušili ale, že nedostanou ani to, co měli ve smlouvě. Podle Petra Milaty, mluvčího pojišťovny Kooperativa, u níž měla pojistku i Helena Jirotková, se právě v takových případech započítává index podpojištění.

„Je to v souladu s občanským zákoníkem a je to uvedeno ve smluvních podmínkách,“ konstatuje Milata. Finanční poradce Petr Suk mu dává za pravdu. „Pojišťovny na to mají nárok. Z mé zkušenosti vím, že pokud je podpojištění do deseti procent, obvykle je s pojišťovnou řeč, bere se to v rámci nějaké tolerance, pokud je to ale o desítky procent, krátí plnění,“ říká Suk.

Nepříjemné zkušenosti se dá podle finančních expertů předejít jen pravidelnou aktualizací pojistky. „Doporučujeme aktualizovat pojistnou smlouvu po každé větší investici nebo alespoň jednou ročně. Případně si mohou klienti ve smlouvě sjednat tzv. indexaci, kdy pojišťovna sama bude výši pojistky průběžně aktualizovat tak, aby se riziko podpojištění minimalizovalo,“ upozorňuje Petr Milata z Kooperativy.

Rodině přispívá celá republika

Podle poradce Petra Suka ale mnoho lidí za pojistku víc platit nechce nebo nemůže. „Doba je složitá a lidé opravdu často už nemají kde brát. Jenže v okamžiku, kdy se stane něco vážného, jsou na tom biti. Nejhorší je, když někdo pojistku nezvedá třeba deset let, pak to navýšení pojistného bývá opravdu razantní a hodně lidí to ve výsledku odradí. Já se jim snažím vysvětlovat, že několik ušetřených tisícovek ročně je může příijít hodně draho. Třeba když jim při požáru shoří dům za pět milionů a oni ho mají pojištěný na dva a půl. Index podpojištění je v takovém případě padesát procent a od pojišťovny pak dostanou milion a čtvrt,“ vypočítává finanční poradce.

Heleně Jirotkové částka od pojišťovny stačila jen na doplacení hypotéky. Demolici, která zřejmě přijde včetně odvozu suti na půl milionu, zaplatí z výtěžku veřejné sbírky. V té se dosud vybralo přes čtyři sta tisíc. Rodině, která přišla úplně o všechno, pomáhají lidé z celé republiky. Peníze stále směřují na transparentní účet číslo 4934343013/0800. „Moc všem děkujeme a vážíme si pomoci lidí, kteří mají otevřená srdce. Nikdy bych takovou solidaritu nečekala,“ říká Helena Jirotková.

Poděkování rodiny

„Chtěla bych poděkovat našemu rodinnému známému Lukáši Kafkovi a jeho společníkovi Pavlovi Papouškovi, bez kterých by tohle všechno vůbec nezačalo, stejně jako bez jejich úžasného týmu lidí, kteří dřou od rána do večera, aby nám pomohli se sbírkou a novým začátkem.

Dále bych chtěla poděkovat Marii Lazzarini, Myšáku Crossovi, Adamu Kajumimu, To je žrádlu, Janičce Prokupkové a v neposlední řadě Terezce s malou dcerou, které zároveň chceme popřát brzké uzdravení.

Demolici zařídili úžasní pánové na poslední chvíli. Když je Lukáš oslovil, neváhal skvělý pan majitel ani sekundu a vrhli se do práce. Jejich lidský přístup nás dostal na kolena, a proto bych ráda tímto poděkovala celé firmě Hydrokam, s. r. o. Bez vás by to nešlo.

Samozřejmě také děkujeme každému, kdo nám jakkoliv pomáhá nebo pomůže, vážíme si každé maličkosti,“ děkuje Jirotková.

Tagy:
hračka požár rodina Vánoce pojištění pojišťovna domy nemovitosti bagr pojistka Skalice u České Lípy okres Česká Lípa Kooperativa pojišťovna Občanský zákoník index podpojištění Petr Šuk