Investice do zajímavých aut dává větší smysl než kdy jindy. Nemusí stát miliony

Riziko masivní ztráty hodnoty peněz nutí člověka zamýšlet se, jak své finance nejlépe uložit. K relativně dostupným věcem trvalé hodnoty patří vedle nemovitostí, umění nebo drahých nerostů také zajímavé automobily. A nemusí jít zdaleka jen o veterány.

Zajímavé auto má  kromě udržitelné či rostoucí hodnoty ještě jednu výhodu – můžete s ním jezdit, což ve většině případů znamená velmi příjemné zážitky. Spousta milovníků výkonu a pamětníků přelomu 80. a 90. let dozrála do stádia, kdy si říká: „Kdy, když ne teď?“ a pátrá po kvalitních exemplářích do své garáže.

Zvýšený zájem o tyto vozy logicky žene cenu vzhůru a dobře udržované kusy rychle mizí z trhu. Zdaleka nejen veterány ale dávají z investičního hlediska smysl. Důležité je řídit se při výběru především určitými kritérii a zákonitostmi.

Když méně znamená více

Téměř jakékoliv auto v neobvyklé specifikaci, tedy od výroby s netradiční výbavou nebo ve vzácné barvě, si bude cenu držet lépe. Nedejte se přitom zmást celosvětovými podrobnými statistikami prodeje. Už jen to, že je něco netradičního na našem domácím trhu, je plus. Příkladem může být Škoda Favorit s centrálním zamykáním a originálními sportovními sedadly nebo červený Hyundai i30 N. Je možné, že při prodeji takového auta budete čekat na „svého“ kupce déle, ale když ho najdete, za auto vám ochotně zaplatí nadprůměrnou částku.

Malá nabídka

Klasická poučka o nabídce a poptávce říká, že když poptávka převyšuje nabídku, roste cena. Proto auta, jichž byl buď vyroben omezený počet, nebo časem prostě zmizela (zejména starší modely mizí z provozu kvůli zanedbanému stavu, neschopnosti projít STK či vinou nehod a rzi), na ceně neklesají. Příkladem může být třeba takové BMW Z4 M Coupé, kterých se vyrobilo celosvětově pouze 4 581 kusů a dnes je z něj zajímavé investiční auto s cenovkou pohybující se kolem 1,5 milionu korun.

Naopak takových BMW e36 se vyrobilo hodně, ale pěkné verze coupé se šestiválcem se rychle ztrácí nejen proto, že je trápí rez (přece jen je to už přes 25 let staré auto), ale také kvůli tomu, že jde o vyhledávaný model mladých rádobydrifterů a mnohé kousky končí v žalostném stavu. Pokud na pěkné kupé přece jen narazíte, je pravděpodobné, že ho nepořídíte za cenu pod 200 tisíc korun, přitom před zhruba sedmi lety nestálo ani polovinu z této částky.

Ikonické modely

Auta našeho mládí, která si drží hodnotu kromě pěkného stavu i díky nostalgii (podívejte se na ceny pěkných kusů Škody 120 L nebo žigulíků), se stávají stále vyhledávanějšími a pokud dnes nějaké koupíte a podaří se vám ho udržet při životě v pěkném stavu, nemusí jít ani o výstavní kus a hodnota mu zaručeně neklesne.

Hodnotu si výborně drží i modely, které sloužily jako homologační speciály pro známé závodní verze, například Audi Quattro, Ford Escort Cosworth, BMW e30 M3, Lancia Delta Integrale. Z těch dnešních můžeme klidně zmínit i Toyotu GR Yaris, i když ta spadá hned do několika kategorií. Také známá filmová auta si zpravidla lépe drží svou hodnotu, zvláště když jsou ve stejné specifikaci, v jaké jste je mohli kdysi vidět na stříbrné plátně. Zkrátka auta, ke kterým se vážou příběhy.

Poslední mohykáni

Poslední vzduchem chlazené Porsche 911, poslední BMW M3 s atmosférickým motorem, poslední Audi RS4 s manuální převodovkou, poslední Subaru WRX STi a Mitsubishi Lancer EVO... To jsou všechno auta, která mají podobný historický význam ať už globálně nebo v rámci vlastního rodokmenu a dobře drží hodnotu.

Cena mnohých z nich dnes ještě klesá, ale brzy začne stoupat. Pokud se chcete potěšit řidičským autem, hledejte silné vozy s atmosférickým motorem a manuální převodovkou. Je jich málo a trh si už pomalu uvědomuje, že poptávka po nich roste. Ceny půjdou už jen nahoru.

Výdrž

Moderní auta jsou stále komplikovanější a některé prvky výbavy, které jim postupně vnutily zpřísňující se Euro normy, v dlouhodobém horizontu snižují jejich spolehlivost. Proto si ještě před pár lety dobře držely hodnotu modelové ročníky, které ještě stihly nebýt vybavené například filtrem pevných částic u dieselových motorů. Dnes jejich cena klesá z obavy, že tato auta budou brzy znevýhodněná (nízkoemisní zóny ve městech a podobně).

Mnohem zajímavější jsou auta, která nabízejí například motor s nepřímým vstřikováním benzínu, protože jsou spolehlivější a také levnější na případnou údržbu. Proto jsou dnes vyhledávané například modely BMW s motorem N52. Dalším a mnohem levnějším příkladem může být Suzuki Swift. To má pověst jednoduchého, lehkého a spolehlivého auta, které se dlouho vyhýbalo přímému vstřikování. Velmi dobře si hodnotu drží i starší Lexusy, Toyoty a některé Mercedesy, které se dříve usadily na jisté minimální hodnotě a už pod ni neklesají.

Tagy: