Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L (1986). Zdroj: unitedimportscars.com
Na Floridě se prodává Škoda 105 z posledního ročníku výroby tohoto typu. Cena komunistického exota není nejnižší. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Škoda 105 L (1986). Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
V nabídce floridského prodejce se objevila zadomotorová škodovka z roku 1986, se kterou se dnešní Američan dost možná ani nerozjede. Vozy Škoda představovaly svého času na americkém trhu stejný lowcost jako jugoslávské Yugo. Přesto nebo právě proto se jich v Kanadě a USA prodaly tisíce.
Ve východní Evropě, ale třeba i v Rakousku nebo Nizozemí měly stopětky či stodvacítky díky dumpingové ceně vcelku slušný úspěch. Ale za oceánem? Je pravda, že jisté obchodní aktivity měla Škoda v USA a Kanadě už na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, ty však záhy skončily fiaskem. Teprve v polovině osmdesátých let se příležitosti chytil podnikatel Gary Berg z Toronta, kterého navnadily úspěchy senzačně levné Škody ve Velké Británii. Přes svou společnost Skocar nakonec dovezl do Kanady během tří let přibližně 6 700 škodovek.
Model 105 je od typu 120 snadno rozeznatelný podle jiných předních světel. Zdroj: unitedimportscars.com
Model 105 je od typu 120 snadno rozeznatelný podle jiných předních světel. Zdroj: unitedimportscars.com
Škoda 105 L, vyrobená v roce 1986, která se nyní objevila na prodej v nabídce floridské společnosti United Import Cars v Jacksonville, je světlehnědá a je ve velmi dobrém stavu, jak dokazují fotografie. Doprovodný text v inzerátu tvrdí, že se jedná o plně funkční auto v téměř původním stavu. Včetně laku. Na Floridu mělo dorazit v roce 2019, asi z Kanady, a celou tu dobu strávilo v garáži. Těžko říct, koho by mohla Škoda 105 L v USA zaujmout.
Navzdory solidnímu stavu jde totiž o nejslabší modifikaci s litrovým čtyřválcem o výkonu pouhých 33 kW a čtyřstupňovou převodovkou. Ani výbavou L, tedy Lux, exotický sedan nijak zvlášť neokouzluje, zejména, pokud si představíme soudobá americká auta. Upřímně je Škoda 105 dokonalým symbolem bídy socialistického autoprůmyslu. Jednoduše, smutné auto ze smutné doby.
Seznam příplatkové výbavy exportních škodovek byl sice dlouhý, ale takřka bezobsažný. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Seznam příplatkové výbavy exportních škodovek byl sice dlouhý, ale takřka bezobsažný. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
O to více překvapí optimistická cena 4 990 dolarů, což je asi 107 000 korun. Pokud si milou floridskou stopětku přece jen někdo koupí, bude to nejspíš opravdový nadšenec do socialistických aut nebo sběratel kuriozit, který už nebude vědět, co s penězi. Nákladný zpětný dovoz do Česka by se asi moc nevyplatil – zdejší ceny vozů Škoda 105 se dnes pohybují v rozmezí od 30 do 200 000 korun.
Průšvih na náhodných testech
Po zahájení prodeje byly přitom podobné škodovky za oceánem ve velkém průšvihu. Všichni víme, že kvůli olovnatému benzinu prostě smrděly i kouřily. Co se jakžtakž sneslo v Československu, bylo naprosto nemyslitelné za Atlantikem. Bylo tedy nutné „naučit“ škodovky bezproblémově pálit bezolovnatý benzin.
V Severní Americe neexistovaly v 80. letech homologační emisní kontroly a úřady schvalovaly do provozu auta s hodnotami deklarovanými výrobcem. Běda ale, když se později zjistilo, že daný model emisní limity neplní. A to se právě přihodilo exportním škodovkám. Devět z deseti testovaných vozů nebylo s to u náhodné zkoušky obstát. Skandál se s vypětím všech sil (dodatečná montáž katalyzátoru) podařilo uhasit, a tak mohl dovoz modernizované řady 105/120 do Kanady a USA pokračovat.
Slaboučký litrový motor o výkonu 33 kW vypadal vedle amerických osmiválců směšně. Umístěn byl však ve stejných místech jako u Porsche 911, což bylo jistě sexy. Zdroj: unitedimportscars.com
Slaboučký litrový motor o výkonu 33 kW vypadal vedle amerických osmiválců směšně. Umístěn byl však ve stejných místech jako u Porsche 911, což bylo jistě sexy. Zdroj: unitedimportscars.com