Evropská unie má v plánu od roku 2035 zakázat nové vozy se spalovacími motory. To se nelíbí italské vládě, podle které by to poškodilo výrobce supersportovních aut, jako jsou Ferrari, Lamborghini nebo Pagani. Snaží se proto vyjednat výjimku.
K úplnému zákazu vozů spalujících benzin nebo naftu směřují nejen jednotlivé země, ale i Evropská unie jako celek. Podle aktuálních plánů k němu má dojít v roce 2035, tedy za necelých 14 let. Zatímco velké automobilky mají možnost vysokých investic a vývoje elektrického pohonu, na menší výrobce by takový zákaz mohl dopadnout katastrofálně.
Právě Itálie patří k tradičnímu rodišti výkonných aut. Známé jsou hlavně vozy Ferrari, Maserati nebo Lamborghini. Své supersporty tu staví také Pagani a v minulosti zde sídlily značky jako Bugatti či DeTomaso. Proto tamní ministr pro ekologický přerod Roberto Cingolani přišel s návrhem, že by Itálie měla vyjednat v EU výjimku. Není od věci, že Cingolani je bývalým členem představenstva automobilky Ferrari, a má tak k výkonným italským vozům blízko.
Rychlostí skoro 300 km/h po ledovém Bajkalu. Lamborghini si připsalo extrémní rekord
Úspěšný pokus o rychlostní rekord zaznamenala italská automobilka Lamborghini se svým SUV Urus. To poslala na zamrzlou hladinu sibiřského jezera Bajkal. Auto po ní uhánělo rychlostí 298 km/h, a ve své kategorii si tak připsalo extrémní prvenství.
Podle Cingolaniho je ekologický dopad malých automobilek, které produkují auta v počtu pár tisíc kusů ročně, nesrovnatelný s velkými výrobci. Navíc by měly malé značky velký problém přejít na elektrický pohon kvůli svým omezeným zdrojům. „Tyto vozy potřebují svou speciální technologii a baterie.“ upozornil ministr.
Odejde Pagani do důchodu?
Automobilky Ferrari a Lamborghini ale už hovoří o svých plánech na elektromobily. John Elkan z představenstva koncernu Stellantis a Ferrari ale naznačil, že přechod na elektromobilitu není pro značku se vzpínajícím se koněm zase až tak velký problém. „Zákaz spalovacích motorů v EU je vítanou změnou, kterou naše automobilka podporuje,“ nechal se dokonce slyšet Elkan.
Ferrari má v plánu představit svůj první elektrický supersport v roce 2025. Lamborghini je součástí koncernu Volkswagen, který masivně investuje do elektrifikace svých vozů, a tak by s přechodem také neměl být větší problém. Pagani je ovšem malá nezávislá značka, a pro ni by tak elektromobilita mohla znamenat konec. V době plánovaného zákazu spalovacích motorů bude jejímu zakladateli Horaciovi Paganimu 79 let, a tak se možná rozhodne ve výrobě dál nepokračovat.