Přesně 86 dnů uplynulo od okamžiku, kdy vůz Romaina Grosjeana po tvrdém nárazu do bariéry při závodu v Bahrajnu vzplanul. Francouz už nepatří mezi piloty formule 1, ale „řadí“ se mezi živé bytosti. Nová animace francouzské televize Canal Plus ukazuje, jak Grosjeanovi v nejděsivějším okamžiku kariéry pomohl systém Halo.
„Myslel jsem na to, že takhle to přece nemůže skončit. Ne teď. Viděl jsem všechno jen oranžové, všude plameny. Vybavil se mi speciálně Niki Lauda. A nechtěl jsem skončit jako on.“ Takto zpětně popisoval 30 pekelných sekund teď už bývalý pilot formule 1 Romain Grosjean.
Tým Haas dopředu oznámil, že s ním neprodlouží smlouvu, a tak pravděpodobně svůj poslední závod (pokud po Grosjeanovi nesáhne v budoucnu některý z týmů elitního seriálu) ve formuli 1 odjel 29. listopadu 2020 v Bahrajnu. Odjel je silné slovo. V prvním kole ve vysoké rychlosti ztratil kontrolu nad svým monopostem a naletěl do postranní bariéry. Nikdo nevěděl, jak na tom jezdec je, všichni se báli o jeho život. Všude hořelo, z formule zbyly trosky. Po půl minutě se všem ulevilo, když Grosjean vyskočil z plamenů a odebral se do bezpečí.
Krátce po nehodě byl vynášen do nebes systém Halo, který sám Grosjean spolu s dalšími piloty při jeho zavádění kritizoval pro nevkusný vzhled. Mistrovskou práci titanového ochranného rámu na bahrajnském okruhu detailně přibližuje animace televizní stanice Canal Plus.
Grosjeanův vůz při nárazu doslova rozpáral svodidla. Pokud by se stejný incident stal o tři roky dříve, tvrdá bariéra by helmu, a tedy i hlavu 34letého Francouze neminula. V takovém případě by následky byly fatální. Jenže odolný rám Halo neboli „svatozář“ svodidla nadzvedl a ponechal Grosjeana mezi živými. „Ochránce životů“ mužů soupeřících v královně motorsportu zavedli před sezonou 2018.
Canal Plus detailní ztvárnění nehody Grosjeana zařadil do půlhodinového dokumentu, který přibližuje okolnosti hrůzu nahánějícího okamžiku. Mechanici ve snímku zavzpomínali, jak na počítačích viděli, že Grosjean jede přes 200 kilometrů za hodinu – a najednou vše spadlo.
„Hned jsem zapnul rádio a ptal se ho, jestli je v pořádku. Nejhorší věc, kterou můžete v tu chvíli slyšet, je ticho. Trvalo to dobrých 30 vteřin a já zažíval hrozný pocit,“ uvedl inženýr Haasu Dominic Haines. „Najednou někdo zahlédl záběry a řekl, že je venku z auta a že jde po svých. Do té doby to bylo strašné. Strašný den,“ dodal.
Grosjean vyvázl „jen“ s popáleninami rukou. Kvůli tomu přišel o zbytek sezony, v kontextu hororového zážitku byl rád, že všechno dopadlo takto šťastně.
Za přežití „vděčí“ Julesovi Bianchimu. Tento francouzský závodník zemřel v roce 2015 při Grand Prix v Japonsku, když v deštivých podmínkách nezvládl svoji formuli a naboural do jeřábu, který odklízel havarovaný vůz. Na základě této nehody začala Mezinárodní automobilová federace řešit, jak udělat závodění více bezpečné. A přišla s ochranným rámem, který měl zprvu řadu kritiků.
„Jaký jsem to byl idiot…,“ poznamenal s odstupem Grosjean ke svým nechvalným slovům na adresu Halo a doplnil: „Jules zachránil můj život, zachránil ho také jiným jezdcům. Budu mu navždy vděčný.“