CNN_Rozhovor s Vlastou Mayerovou a Antonínem Žirovnickým
Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa je v České republice registrována od roku 1998. Šlo o reakci na masivní dovoz dětské obuvi ze zahraničí, která ale často nesplňovala parametry, jež by takové výrobky měly mít. „Mnohdy šlo o nekvalitní a zdravotně závadnou dětskou obuv,“ uvedla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, která je správcem zmíněné značky.
Najít na trhu ty správné boty pro děti může být někdy tvrdým oříškem. V záplavě značek není pro spotřebitele lehké se dostatečně zorientovat a není výjimkou, že se na nohách našich dětí občas objeví výrobek, který může napáchat více škody než užitku.
„Proto jsme se s lékaři, hygieniky, ale i odborníky z Univerzity Tomáše Bati zamýšleli, jak veřejnosti sdělit, která dětská obuv je kvalitní a zdravotně nezávadná,“ řekla CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, a vysvětlila, co stálo na začátku vzniku značky kvality Zdravotně nezávazná obuv – Žirafa.
Podpoříme českou kvalitu i venkovské obchody. Plní důležité funkce, říká ministr Havlíček
Ministerstvo průmyslu a obchodu zaštiťuje mnoho programů na podporu českých podnikatelů. Patří mezi ně zejména Česká kvalita, v jejímž rámci lze získat některou ze 23 značek garantujících, že daný výrobek nebo služba splňuje náročné standardy. O další podporu mohou nově usilovat také drobní venkovští podnikatelé. „Pro malé vesnické obchůdky máme připraveno až sto tisíc korun ročně,“ říká ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa se uděluje konkrétnímu modelu obuvi, nikoli celé firmě, která o ni žádá. Výrobek přitom musí splnit přísná kritéria, což je v případě dětských bot obzvláště důležité. „Splněny musí být minimální zdravotní požadavky, posuzujeme tvar kopyta, na němž se bota vyrábí, materiály a mnoho dalších parametrů, které zajistí, že se dětská noha bude vyvíjet tak, jak má,“ dodala Mayerová.
Kvalitu držíme stále, říká výrobce
Přísné posuzování dětské obuvi z dílny výrobce, který se o značku uchází, potvrzuje také jeden z jejích držitelů, jednatel společnosti Konsorcium T+M Antonín Žirovnický. „Musíme nechat otestovat kopyto, materiály nebo podešve. Ale zkouškami to nekončí. Následně zasedá odborná komise, která obuv posoudí a rozhodne o udělení, či naopak neudělení certifikátu,“ řekl Žirovnický CNN Prima NEWS. „Není to tak, že když předložíte botu k certifikaci, automaticky ji získáte,“ dodal.
Jeho společnost dodává na trh obuv pod obchodní značkou KTR. Historie firmy sahá do roku 1994 a navazuje na tradici výroby obuvi na jihu a jihovýchodě České republiky. Přestože se soustředí na dětské boty, na trh dodává také pánské a dámské kolekce, včetně obuvi pro sport a volný čas.
Recertifikace obuvi probíhá každé tři roky. Podle šéfky České obuvnické a kožedělné asociace ale nestačí nároky na značku Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa splnit pouze jednou za tři roky. „Pokud by bylo i v průběhu tohoto období zjištěno, že obuv daná kritéria neplní, mohla by jí být značka odebrána,“ upozornila. „Požadovanou kvalitu musíme držet neustále,“ doplnil Antonín Žirovnický.
Antonín Žirovnický a Vlasta Mayerová Zdroj: CNN Prima NEWS
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made