Jak vybrat obuv pro děti? Napoví vám Žirafa, říká správkyně značky garantující kvalitu

Antonín Žirovnický a Vlasta Mayerová

CNN_Rozhovor s Vlastou Mayerovou a Antonínem Žirovnickým

Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa je v České republice registrována od roku 1998. Šlo o reakci na masivní dovoz dětské obuvi ze zahraničí, která ale často nesplňovala parametry, jež by takové výrobky měly mít. „Mnohdy šlo o nekvalitní a zdravotně závadnou dětskou obuv,“ uvedla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, která je správcem zmíněné značky.

Najít na trhu ty správné boty pro děti může být někdy tvrdým oříškem. V záplavě značek není pro spotřebitele lehké se dostatečně zorientovat a není výjimkou, že se na nohách našich dětí občas objeví výrobek, který může napáchat více škody než užitku.

„Proto jsme se s lékaři, hygieniky, ale i odborníky z Univerzity Tomáše Bati zamýšleli, jak veřejnosti sdělit, která dětská obuv je kvalitní a zdravotně nezávadná,“ řekla CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, a vysvětlila, co stálo na začátku vzniku značky kvality Zdravotně nezávazná obuv – Žirafa.

Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa se uděluje konkrétnímu modelu obuvi, nikoli celé firmě, která o ni žádá. Výrobek přitom musí splnit přísná kritéria, což je v případě dětských bot obzvláště důležité. „Splněny musí být minimální zdravotní požadavky, posuzujeme tvar kopyta, na němž se bota vyrábí, materiály a mnoho dalších parametrů, které zajistí, že se dětská noha bude vyvíjet tak, jak má,“ dodala Mayerová.

Kvalitu držíme stále, říká výrobce

Přísné posuzování dětské obuvi z dílny výrobce, který se o značku uchází, potvrzuje také jeden z jejích držitelů, jednatel společnosti Konsorcium T+M Antonín Žirovnický. „Musíme nechat otestovat kopyto, materiály nebo podešve. Ale zkouškami to nekončí. Následně zasedá odborná komise, která obuv posoudí a rozhodne o udělení, či naopak neudělení certifikátu,“ řekl Žirovnický CNN Prima NEWS. „Není to tak, že když předložíte botu k certifikaci, automaticky ji získáte,“ dodal.

Jeho společnost dodává na trh obuv pod obchodní značkou KTR. Historie firmy sahá do roku 1994 a navazuje na tradici výroby obuvi na jihu a jihovýchodě České republiky. Přestože se soustředí na dětské boty, na trh dodává také pánské a dámské kolekce, včetně obuvi pro sport a volný čas.

Recertifikace obuvi probíhá každé tři roky. Podle šéfky České obuvnické a kožedělné asociace ale nestačí nároky na značku Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa splnit pouze jednou za tři roky. „Pokud by bylo i v průběhu tohoto období zjištěno, že obuv daná kritéria neplní, mohla by jí být značka odebrána,“ upozornila. „Požadovanou kvalitu musíme držet neustále,“ doplnil Antonín Žirovnický.

Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš

Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.

Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.

Tagy:
CNN Prima NEWS Česko obuv spotřebitel značka kvality materiál Českou kvalitu nenahradíš Antonín Žirovnický Vlasta Mayerová Zdravotně nezávadná obuv - Žirafa Česká obuvnická a kožedělná asociace Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Konsorcium T + M