reklama

Jako když vás vystřelí z katapultu. Řídili jsme elektrickou stíhačku Audi e-tron GT

Z nuly na 100 km/h zrychlí za 4,1 sekundy, do uší řidiče ale v tu chvíli nehraje třeba benzinový osmiválec. Slyší jen hlasitý svist elektromotorů. Rychlost ale stoupá dál, bez jediného zaváhání nebo škubnutí. V tu chvíli si připadá, jako by byl součástí nějakého sci-fi. Tak začíná jízda s novým Audi e-tron GT, které jsme vyzkoušeli na českých silnicích.

reklama

Byla to kalifornská automobilka Tesla, která naučila bohaté řidiče jezdit na elektřinu. Její vozy ale přes vysokou cenu neprosluly kvalitou – špatné slícování, vady softwaru, vrzající interiér. To vše byly chyby, které se těžko odpouští autu za několik milionů korun. Teď ale do světa stejnosměrného a střídavého proudu proniká trio luxusních německých automobilek. To je pro Teslu špatná zpráva, protože nejnovější model Audi e-tron GT ukazuje, jak má vypadat dokonalý elektromobil pro vyvolené.

GT je zkratka slov „gran turismo“, která označují luxusní auta s výkonným motorem dostatečně komfortní pro dlouhé cesty. Zároveň musí být natolik sportovní, že zvládnou bavit v zatáčkách nebo klidně na okruhu. Elektromobil se nezdá být příliš vhodným kandidátem do takové kategorie, ale Audi dokázalo, že naše obavy byly liché. Splňuje totiž naprosto vše.

Čtyři dveře, tvary kupé

Bez 11 milimetrů pětimetrový vůz má velmi nízkou siluetu připomínající kupé, jakkoliv má čtyři dveře. Designéři si mohli s karoserií pohrát libovolně a výsledkem jsou aerodynamické tvary sportovního vozu s širokou zádí mírně připomínající Porsche. To ostatně nevadí, protože není tajemstvím, že Audi e-tron GT sdílí techniku s podobně laděným luxusním elektromobilem Porsche Taycan.

Elektromobil si zvenčí můžete vyladit prémiovými laky, pohrát si s barvou přídě a nasadit vozu obří kola – testovaný kousek seděl na 20" discích. Pod ně lze schovat karbon-keramické brzdy, které obvykle používají supersportovní auta. Už základní model ale dostane karbidové disky, které mají vysokou účinnost a snižují emise prachu. I když to podle tvaru karoserie vypadá, Audi e-tron GT není liftback. Kufr se otvírá elektricky, ale vzniklý průchod není rozhodně pro českého chalupáře. Majitelé však nebudou mít problém dostat sem golfový bag a zavazadla klidně na týdenní dovolenou.

Už v kabině pochopíte, že tohle auto má blíž k supersportům než k běžným elektrickým vozům dneška. Sedí se velmi nízko, v ideální pozici za volantem. Na první pohled by se mohlo zdát, že masivní palubní deska posádku utiskuje, ale jde spíš o obemknutí a vtažení do hry. Ovládací prvky jsou díky tomu dobře na dosah, přehledně rozmístěné. Přední dveře by ale mohly být širší, aby se dovnitř i ven z kabiny vystupovalo ladněji. Zadní sedadla přes rozvor vozu 2,9 metru neposkytují tolik komfortu jako třeba v Audi A7. Jde ale spíš o to, že jsou případně k dispozici, než že bychom z Audi e-tron GT chtěli dělat rodinné auto. Svezení si tak nejvíc užijí dvojice.

Zvuk z reproduktorů

Audi e-tron GT máme půjčené jen na jedno odpoledne. To není moc, a tak zbývá stisknout tlačítko START a vyrazit na dálnice i okresky v okolí Prahy. Po zmáčknutí se nic neděje, jen se rozsvítí displej v přístrojové kapličce. Teprve když zařadíme automat do polohy D, naskočí zvuk. To je proto, že Audi pro větší pobavení své posádky v komfortním a sportovním režimu hraje z reproduktorů, aby ji neochudilo o zažitý pocit z výkonného vozu. Zprvu jsme se umělých tónů báli, ale ukázalo se, že nezní až zas tak uměle a navíc se k projevu auta (zejména v silnějším módu Sport) výborně hodí. Výsledkem je více emocí, více adrenalinu a více radosti. Proto tuto volbu nemůžeme odsuzovat. Kdo chce jezdit absolutně potichu jen s mírným hvízdáním elektrických jednotek, zvolí režim efficiency.

Audi e-tron GT se se svými parametry pohodlně vyrovná sportovním vozům. Jeho synchronní elektromotory dohromady vyrábí výkon 350 kW, tedy 476 koní. Točivý moment má hodnotu 640 Nm a nastupuje prakticky okamžitě, což je proti autům se spalovacími motory zásadní rozdíl. I proto dokáže přes 2,3 tuny těžký stroj vystřelit na stovku za 4,1 sekundy. Maximální rychlost je 245 km/h. Navíc e-tron GT se nabízí i ve verzi pro „šílence“ označené jako RS, která má sílu 475 kW, 830 Nm a stovku pokoří za 3,3 sekundy. Tu si ale necháme na jindy. Na seznámení stačí „základ“.

Svezení s Audi e-tron GT ukazuje, jak těžké je popsat samotný zážitek z jejího řízení. Zejména z akcelerace. Parametr 4,1 sekundy na 100 km/h je jen číslo. V posádce se ale mísí úlek až šok s radostí a vzrušením. Když sešlápnete pedál akcelerátoru k zemi (pro jistotu musíte překonat poměrně dlouhou dráhu), budete mít pocit, jako byste byli míček na raketě Novaka Djokoviče ve chvíli, kdy podává. Velká rána, brutální tah, zesilující se zvuk elektromotorů a krajina, která se velmi rychle rozmaže do abstraktních tahů štětcem, zatímco vám se zúží tunelové vidění až do vzdáleného bodu někde na konci horizontu silnice. Ne, tohle určitě není nejrychlejší auto světa, ale způsob, kterým rychlost podává, je dechberoucí.

Nezastavitelné v zatáčkách

Být rychlý v přímé lince je sice hezké, ale k ničemu, pokud se auto sesype v první zatáčce. Audi e-tron GT se vyrábí v manufaktuře nedaleko německého Neckarsulmu spolu se supersportovní Audi R8. Je vidět, že od ní mnoho pochytilo a možná jezdí ještě lépe. Vděčí za to nesmírně tuhé platformě s bateriemi uloženými pod podlahou a karbonovou střechou. Výsledkem je extra nízké těžiště, rozložení hmotnosti 50:50 mezi nápravy a jízdní vlastnosti, které jsou obdobné jako u špičkových supersportů za miliony.

Elektromotory se starají o pohon všech kol, zadní náprava je zároveň natáčecí. Pokud byste do Audi přesedli z běžného vozu, budete mít pocit jako tehdy, když jste přezuli ze starých sjezdových lyží na carvingové. Auto se v zatáčkách chová, jako by se nerovnalo hmotností gigantickým SUV. Řízení je lehké, ale chirurgicky přesné a komunikativní. Stačí malé natočení volantem a elektrická stíhačka poslušně prokličkuje šikanami. Plný plyn za apexem pak vykouzlí řidičskou nirvánu. Svezení připomíná sportovní vozy s motorem uloženým uprostřed, třeba dravé Lamborghini Huracán, Audi R8 nebo Ferrari 458 Italia. Tedy minus ten zvuk.

Dokonce i někam dojede

To vše je hezké, řekne si čtenář, ale pořád jde o elektromobil. Jak je na tom s dojezdem? Super svezení je k ničemu, když člověk tvrdne u nabíječky. Baterie Audi e-tron GT má kapacitu 93 kWh (využitelných 84 kWh) a slibuje dojezd až 487 kilometrů na jedno nabití. Samozřejmě silně záleží na tom, kde a jak budete majitel jezdit. My jsme během pondělního odpoledne urazili asi 150 kilometrů s konzumací 28 kWh na 100 km. To by znamenalo rovných 300 kilometrů do prázdna. Jenže nechali jsme se mnohokrát unést k radosti ze zrychlení a jeli jsme poměrně ostře. I proto jde výsledek považovat za přijatelný.

Ostatně, pokud byste auto dobíjeli z domácí sítě, což se předpokládá, můžete se dostat na cenu hluboce pod korunu na ujetý kilometr. Audi lze ale samozřejmě dobíjet na nejvýkonnějších veřejných stojanech. Má dvě zásuvky, jednu na střídavý a jednu na stejnosměrný proud. Stejnosměrná nabíječka zvládá proud o výkonu až 270 kW a slibuje dobití do 80 procent za 22 minut.

Už po prvních kilometrech za volantem můžeme jednoznačně prohlásit, že Audi (spolu s Porsche) stvořilo nejlépe jezdící elektromobil současnosti, který navíc drtí Teslu Model S nejen v kvalitě zpracování, ale i v jízdních vlastnostech. Proto není divu, že si za něj nechá pořádně zaplatit. V základu vyjde na 2 744 900 korun, testovaný kousek s příplatky stál 3 177 900 korun. Nejde o vůz pro každého, ale to v případě luxusních GT nebo supersportů také ne.

Tagy:

Hlavní zprávy

Příběhy rodičů a jejich dětí, které drtí karantény: Bezvýsledné testování a žádné lyžáky
Domácí

Příběhy rodičů a jejich dětí, které drtí karantény: Bezvýsledné testování a žádné lyžáky

Rodiny stíhá jedna karanténa za druhou, děti nechodí do škol, rodiče hledají cesty, jak nepřijít o peníze ze zaměstnání a většině z nich už dochází trpělivost. Nic nefunguje a systém totálně selhává, shodují se naštvaní rodiče a ptají se, k čemu je vlastně očkování, když na něj nikdo nebere zřetel. Přinášíme vám mini příběhy několika z vás, které ilustrují realitu těchto dnů.

Lidl, Albert i Kaufland navyšují mzdy, měsíčně si prodavači mohou vydělat i 43 tisíc
Kariéra

Lidl, Albert i Kaufland navyšují mzdy, měsíčně si prodavači mohou vydělat i 43 tisíc

Potravinářské řetězce zaměstnancům zvyšují mzdy. Albert je zvedl od ledna v průměru o čtyři procenta, od února porostou v Lidlu v závislosti na pozici a odpracovaných letech. Pracovníci Kauflandu si přilepší průměrně o čtyři procenta od března. Ostatní obchodní sítě plánují případné zvýšení mezd oznámit v dalších měsících. Kromě zvýšení mezd společnosti rozšiřují také zaměstnanecké benefity. Vyplývá to z tiskových informací firem a ankety mezi zástupci řetězců.

Odložili skafandry a povolují návštěvy. Lékaři z VFN změnili strategii a úmrtnost klesá

Zdravotníci z Kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny (KARIM) Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) od začátku koronavirové pandemie pečovali o více než 2 000 covidových pacientů. Za tu dobu podstatně změnili strategii, aby boj proti nemoci zefektivnili. Personál například kvůli hrozbě přenosu nebezpečných bakterií přestal nosit ochranné obleky. Téměř stovku nemocných v nejvážnějším stavu na mimotělním oběhu (ECMO) si pražští zdravotníci dovezli z jiných nemocnic. Nyní ostatním zařízením radí, jak o ně co nejlépe pečovat.

Opatření v Česku už dávno neměla být, vláda občany utlačuje, myslí si právník

Podle právníka Ondřeje Svobody pozbývají koronavirová opatření v aktuální pandemické situaci v Česku smyslu. „Dávno tu neměla být. Vláda zneužívá svou moc k tomu, aby utlačovala obyvatelstvo,“ myslí si. Matematik Vít Tuček je však zásadně proti tomuto názoru. „Epidemii, která je mnohem horší než chřipka, zde stále máme. Nejsme v pozici, kdy můžeme rozvolňovat,“ oponoval v pořadu 360°.

Djokovičův nadcházející boj s nařízeními: Kde má zelenou a na jakých místech utrum?

Od celosvětově sledovaného vízového fiaska před Australian Open Novak Djokovič mlčí. Ticho zavdává vzniku spekulací, jestli po obrovském zklamání neoznámí konec kariéry. Ale to je velmi málo pravděpodobná varianta i vzhledem k tomu, že už je přihlášený na únorový turnaj v Dubaji. Právě tam neočkovaná tenisová světová jednička může bez problémů. A jak to bude v dalších týdnech a měsících?

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna od 20:00 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. A ve 22:30 bude druhá hodina mimořádně i na Primě.

Překážky Ledecké v cestě za další senzací. Jakým lyžařským hvězdám může ukrást medaili?

Příliš medailových nadějí Česká republika na nadcházejících hrách v Pekingu nemá. Fanoušci spoléhají zejména na Ester Ledeckou. Medaile na snowboardu se očekává, cenný kov z alpského lyžování je spíše přáním. Každopádně ve sjezdu a v super-G patří do společnosti favoritek. Koho musí „obojživelnice“ na sjezdovce porazit, aby přidala další senzaci? Největší soupeřky má mezi Italkami, Rakušankami a Švýcarkami. Podívejte se v galerii.

reklama

Domácí zpravodajství

Benda: Předvádíte destrukci za každou cenu. Jste akorát nervózní, oponoval Fiala z SPD

Čtvrteční jednání v Poslanecké sněmovně bylo podle poslance Marka Bendy (ODS) mimořádně absurdní. „Je to destrukce za každou cenu,“ prohlásil na účet opozice. Poslanec Radim Fiala (SPD) mu však v pořadu 360° oponoval. Je toho názoru, že opozice má nárok říci, co si o současném stavu myslí. „Křičíte na nás něco o nenávisti a jste zkrátka nervózní, za což my nemůžeme,“ reagoval ve vysílání CNN Prima NEWS.

Přijímací zkoušky 2022 PŘEHLEDNĚ: Kdy podat přihlášky a na co se připravit

Přijímací zkoušky se neúprosně blíží. Žáci základních škol mají pro podání přihlášek čas do 1. března. U středoškoláků, kteří se chystají ve svém studiu pokračovat na vyšších odborných nebo vysokých školách, se termíny různí. Kdy si musí studenti vybrat své budoucí obory a na co vše by se měli připravit? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila přehled všech náležitostí.

reklama