Ráno zima a odpoledne už to není ani na mikinu, k tomu silné deště, vítr a máme jarní počasí jak vyšité. Stejně jako nám i autům takové výkyvy neprospívají a bez řádné péče často vedou až k poškození motoru. Jak tomu předejít?
Jaro bývá pro motor náročným obdobím kvůli rychlému střídání teplot. Během studeného rána je motor podchlazený, následně se rychle ohřeje a poté znovu zchladne. To samé platí pro palivo, jehož nízká teplota po nastartování velmi rychle vystoupá. To vyvolává podobný efekt jako při pečení nedokonale rozmrazených potravin – na povrchu zuhelnatělé a uvnitř studené.
K TÉMATU: Mytím auta lze snížit náklady na údržbu. Kartáčových myček se řidiči bojí zbytečně
Na klíčových částech motoru, jako jsou vstřikovače paliva a sací ventily, se tak ještě více vytvářejí karbonové usazeniny, které snižují účinnost spalování paliva, snižují výkon motoru a také zvyšují spotřebu paliva, a tím i emise. Nemluvě o tom, že dlouhodobé neřešení problému může vést až k samotnému poškození pohonné jednotky.
O to překvapivější je fakt, že podle průzkumu, který nechala vypracovat společnost Shell, téměř polovina českých řidičů o karbonových usazeninách nikdy neslyšela, ačkoli dbá na pravidelnou kontrolu motoru. Nutno ještě zmínit, že více než polovina registrovaných aut v České republice je starších deseti let.
Problém benzínu i nafty
Zanášením vnitřních částí motoru nežádoucími sedimenty jsou ohroženy jak zážehové, tak i vznětové jednotky. Řešit to lze například přidáním aditiv s čisticími vlastnostmi. Pro mnoho řidičů je ale taková možnost nejen nepohodlná, ale zároveň i složitá. Většina paliv totiž prošla základní aditivací, čímž těžko odhadnou správné množství, které mají do nádrže přilít, aby dosáhli optimálního účinku a zároveň nedošlo k nežádoucí interakci. Jednodušší je tak sáhnout po kvalitních palivech, kde jsou tyto složky již přimíchány výrobcem.
„Ideálním řešením je například nová generace paliv Shell V-Power, která stoprocentně čistí klíčové části motoru od usazenin, snižuje spotřebu paliva a plně omlazuje výkon motoru. Alternativou pro udržení čistoty motoru je také Shell FuelSave,“ uvedla Markéta Jakoubková, manažerka kvality paliv Shell.
Předcházení tvorbě karbonových usazenin navíc pomáhá minimalizovat případné pozdější následky. Jak uvádí šéf zákaznické podpory BMW Michal Beneš: „Aktivními opatřeními, jako je například používání kvalitních paliv s aditivy spolu s pravidelnou údržbou, lze významně snížit riziko vzniku usazenin a následné výdaje spojené s opravami. Jinými slovy, investice do preventivní péče o motor může v budoucnu předejít nutnosti oprav.“ Nezapomínejte také na pravidelnou výměnu oleje i filtru a v neposlední řadě kontrolovat také ostatní provozní kapaliny.