Pravidelným mytím auta můžete prodloužit jeho životnost. Sůl, kamínky nebo nánosy bláta mohou narušit povrch kovů i pryžových komponentů. Z tohoto důvodu je dobré čistit i samotný podvozek vozu. Kartáčových myček se bát nemusíte. Na co si dát naopak při mytí auta pozor?
Pravidelné mytí vozu, včetně podvozku, může významně snížit náklady na jeho údržbu. Zmiňujeme to proto, jelikož pouze necelá polovina řidičů si při návštěvě myčky vybere program zahrnující oplach podvozku, což může vést k urychlené degradaci důležitých součástek auta.
K TÉMATU: Množí se nebezpečné kyberútoky na auta: V krajním případě mohou ohrozit i život pasažérů
O spodní část vozu je obzvláště důležité se starat v zimních měsících, jelikož soli a chemické látky používané na udržování zledovatělých silnic mohou časem poškodit karoserii a podvozkové části automobilu. Statistiky Ředitelství silnic a dálnic ČR potvrzují, že i během mírných zim jsou silnice posypávány. Takže pokud si myslíte, že při teplotách nad nulou se na vaše auto sůl nedostane, mýlíte se.
A které díly vozu jsou nejnáchylnější? Chemické postřiky, kamínky, nánosy bláta, ale také sníh, který se dostane do blatníků, kde zmrzne a začne tát, narušují nejen povrch kovů, ale i pryžové komponenty. „Ohroženy jsou například i silentbloky, čepy, těsnění hnacích hřídelů, tlumiče ať již klasické nebo vzduchové, diferenciál, brzdy, ale také výfukový systém. V těchto místech může následně dojít ke ztrátě ochranné a silikonové vrstvy, a snáze k jejich poškození,“ uvedl šéf zákaznické podpory BMW Michal Beneš.
Jak o vůz správně pečovat?
Abyste těmto komplikacím předešli, stačí pravidelně navštěvovat automatické myčky nebo svůj vůz pečlivě „vydrbat“ ručně. Jenže na to není vždy čas, proto je nejjednodušší si zajet do mycí linky, která zahrnuje ošetření podvozku u většiny programů, třeba jako u čerpacích stanic Shell. U vybraných benzinek s žluto-červenou mušlí je navíc k dispozici ruční tlakové předmytí, které auto před kartáčováním zbaví hrubších nečistot. A protože každé roční období s sebou přináší jiný typ znečištění, jsou myčky vybaveny vhodnou chemií a čisticími prostředky pro zimu či naopak léto.
Pokud to shrneme, tak pravidelným mytím vozu včetně podvozku dokážete ušetřit na údržbě. Pamatujte tedy na to, že když se podvozek pravidelně nemyje, materiály začínají korodovat, pryžové části tvrdnout, takže jsou slabší a méně odolné. Časem se tak může stát, že při zanedbaném čištění nebudou plně funkční.
Mýty o kartáčích
Spousta řidičů žije v domnění, že automatické myčky ničí lak karoserie, a proto se jim vyhýbají. Jenže moderní myčky, například na čerpacích stanicích Shell, používají pěnové kartáče. V kombinaci se saponáty šetrně čistí a dokonce leští celou karoserii, navíc se i pravidelně vyměňují. Nejsou porézní, proto se na nich nezachytávají nečistoty, které by mohly poškrábat lak. Pokud je navíc vůz předem vyčištěn tlakovou myčkou (ruční nebo automatickou), která zbaví auto hrubších nečistot, je riziko poškození prakticky nulové.
Velká část lidí zároveň věří, že ruční mytí je hospodárnější a šetrnější k životnímu prostředí. Jenže tomu tak není a moderní mycí linky jsou výrazně energeticky úspornější volbou, a to zejména díky recyklaci vody, která se k mytí používá opakovaně. Shell takto recykluje ve svých automyčkách až 90 % použité vody. Jenže úspora použité vody není jediným důvodem, proč by řidiči měli navštěvovat automatické mytí.
I motor potřebuje péči
Na závěr ještě připomeneme, že není důležité o auto pečovat pouze zvenčí, ale také zevnitř. A jak na to? „Tak, jak se staráme o exteriér vozu, tedy omyjeme ho, zbavíme jej solí a nečistot, měli bychom se postarat i o motor. Ten zejména během zimního období zažívá nápor studených startů a je náchylnější k tvorbě karbonových usazenin, které mohou vznikat v důsledku nedokonalého spalování motorové nafty nebo benzinu.
Z dlouhodobého hlediska mohou snižovat výkon motoru a zvyšovat spotřebu paliva. Proto bychom pohonné jednotce měli dopřát kvalitní aditivované palivo, které zahájí proces čištění od těchto usazenin. A pokud řidič během zimy moc nejezdil a stále má v nádrži zimní naftu nebo benzin, doporučuji toto palivo co nejdříve vyjet a natankovat plnou nádrž nového,“ řekla manažerka kvality paliv ze společnosti Shell Markéta Jakoubková. Více o tomto tématu se dozvíte zde.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Na silnici se množí nehody motorkářů