Jízdenky v pražské MHD by mohly v příštím roce zdražit o osm korun. Třicetiminutová jízdenka by stála místo 24 korun 32 a devadesátiminutová by zdražila z 32 na 40 korun, uvedl v úterý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ceny by se mohly zvyšovat v souvislosti s plánovaným zdražením ročních kuponů o 365 korun na 4 015 korun. Na změnách jízdného se ale dosud koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) neshodla.
Cílem zdražení je zvýšit příjmy dopravního podniku (DPP) z jízdného, které se nyní pohybují okolo čtyř miliard ročně. Praha ročně dotuje celou MHD částkou okolo 20 miliard korun.
„Materiály (týkající se změn ceny jízdného) se ještě dodělávají a jednání v koalici pokračují. Shoda není stále ještě na ničem, v podstatě,“ řekl Scheinherr.
Redakce CNN Prima NEWS už minulý týden informovala nejen o zdražení jízdenek, ale i kuponů. A to nejen běžných roční kuponů, ale i těch zlevněných pro studenty a důchodce. Studenti od 15 do 26 let by nově měli platit 1 606 korun a senioři od 60 do 65 let dokonce až 2 008 korun. Seniorům od 60 do 65 let se navíc sleva zruší úplně.
Návrh magistrátní pracovní skupiny spadající pod náměstka Adama Scheinherra, obsahuje také variantu, že pokud si lidé budou každý měsíc po celý rok pravidelně kupovat měsíční kupon za 550 korun, jehož cena se nemění, na konci roku se jim buď dvě nebo tři splátky vrátí. Místo 6 600 korun tak zaplatí třeba 5 500. I to je ale o mnoho více než cena ročního kuponu.
Město chce vybrat navíc až miliardu
Koaliční jednání by podle něj mohla skončit v následujících měsících. Pokud se strany domluví, tak by zdraží mohlo přijít na konci prvního pololetí příštího roku. Kromě koaličních jednání je prý třeba dořešit zdražování parkovného, které má být na zdražení MHD navázáno. Původně někteří představitelé koalice mluvili o zdražení od ledna příštího roku, to ale podle Scheinherra není technicky možné stihnout.
Očekávaný přínos zdražení všech jízdenek a kuponů do pokladny DPP by měl být půl miliardy. „Cílíme, aby to byl přínos alespoň půl miliardy, až miliardu, řekl Scheinherr.
Zdražení je podle vedení města nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá. Podle náměstka měl být letos kolem 19 procent, v důsledku propadu daného pandemií koronaviru možná číslo klesne až na 12 procent.