Tragická nehoda, při které zemřel generál Jakubů
Soud v Trutnově začal řešit případ tragické nehody z loňského září u Špindlerova Mlýna, při které podle obžaloby řidič vozu Ford Mustang ve vysoké rychlosti smetl v protisměru jedoucí auto, které řídil brigádní generál Milan Jakubů. Ten na místě zahynul, vážně zraněná byla i jeho manželka na místě spolujezdce. Podle soudního znalce jel řidič sportovního vozu stylem brzda – plyn, protože brzdový kotouč mustangu byl tak rozpálený, že do asfaltu silnice po nehodě vytavil díru.
Nehoda se stala loni 21. září v 12:40 mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem. Vojtěch Chaura se vracel z předváděcí akce firmy Ford v ukázkovém voze. Snažil se dojet mustang před sebou, ten začal předjíždět na 200 metrů dlouhé rovince a Chaura jej chtěl následovat. Nestačil se ale zařadit a rychlost ho vynesla do druhého pruhu, kde v pravotočivé zatáčce odmrštil protijedoucí Škodu Rapid. Posádka mustangu včetně dvanáctiletého chlapce vyvázla pouze s lehkým poraněním.
Chaura stanul před soudem po téměř roce od nehody. Hned na začátku popsal své pocity a přiznal vinu jak v soudní síni, tak před ní novinářům. „Chci se omluvit pozůstalým, že jsem jim ublížil svým jednáním. Lituji toho, jsem připraven nést trest. Mrzí mě, že jsem zapříčinil tuto tragédii, byla má chyba začít předjíždět. Nadobro jsem se vzdal řízení, odevzdal jsem řidičák, prodal auto a půl milionu, které jsem za něj dostal, jsem poslal rodině zemřelého. Bohužel nevím, co bych mohl udělat víc, jak odčinit, co jsem spáchal,“ uvedl při výpovědi Chaura.
Hrubě porušil zákony o bezpečnosti
Znalec z oboru dopravy Jaroslav Slavík odhadl rychlost rapidu na 75 kilometrů v hodině. Jeho řidič nebyl schopen na situaci zareagovat, protože vše se odehrálo v jedné vteřině. Podle Čevelové jel Chaura riskantním způsobem rychlostí nejméně 140 kilometrů v hodině. „Při nájezdu do zatáčky zvyšoval rychlost na nejméně 158 kilometrů v hodině ve snaze dojet jiný Ford Mustang,“ uvedla s tím, že následným brzděním před srážkou snížil rychlost na 121 kilometrů v hodině. „Nechoval se ohleduplně a ukázněně. Hrubě porušil zákony o bezpečnosti,“ řekla
Chaura u soudu vypověděl, že jel svižně, ale ne až tak rychle, jak uvádí obžaloba. Během jízdy údajně bojoval s automatickou převodovkou silného auta, se kterou jel prý poprvé. Z vlastní nehody si údajně moc nepamatuje. „Pamatuji si dokončené předjíždění, pak jen záblesky. Vědomí jsem nabyl až po příjezdu záchranné služby,“ řekl Chaura, který se v minulosti účastnil amatérských automobilových závodů.
Obžaloba klade Chaurovi za vinu usmrcení a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti s trestem až šest let. Rodina zemřelého generála ale trvá na tom, že šlo o obecné ohrožení, kdy nehodu mohl způsobit na jakémkoli jiném místě a ohrozil nebezpečnou jízdou více lidí. „Byla to agresivní zběsilá jízda,“ řekl zmocněnec poškozených Martin Pelikán. Pokud by se případ překvalifikoval, hrozilo by řidiči až patnáct let.
Pozůstalí požadují 2,3 milionu korun
Bratr zemřelého Luboš Jakubů u soudu jako svědek uvedl, že celou rodinu událost těžce zasáhla. „Nemůžeme se z toho vzpamatovat, stále tím trpíme,“ řekl s tím, že manželka Jakubů zatím podstoupila několik operací a další ji čeká. Chaura se podle něj dopustil neomluvitelného činu.
„Chtěl jsem se setkat i s paní Jakubů, ke shledání ale nedošlo. Rodina si mě nepřála vidět. Snažil jsem se jim sdělit, že neutíkám, nijak se neschovávám, že mám za vše plnou odpovědnost. Doufal jsem, že se rodině uleví, když jim nastavím tvář,“ dodal Chaura před soudem.
Pozůstalí a další poškození po Chaurovi požadují zaplacení 2,3 milionu korun. Ten u soudu k náhradě škody řekl, že udělá, co bude v jeho silách. Někteří svědci u soudu uvedli, že riskantně údajně jel i řidič mustangu, který jel do Špindlerova Mlýna těsně před Chaurou. Tento řidič u soudu vypovídal a sdělil, že jel podle předpisů.
Rozsudek zatím vynesen nebyl. Kvůli výslechu dalších svědků a dalšímu dokazování soudkyně jednání odročila na 8. října.