Hádka v Partii o Green Dealu
Místopředsedkyně Sněmovny Klára Dostálová (za ANO) v Partii prohlásila, že úzkostným dodržováním Green Dealu se Evropa zničí, protože se na emisích v globálním kontextu podílí pouze osmi procenty. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) ale varoval, že klima je v současnosti opravdový problém, který se musí řešit.
Hned v úvodu Partie se do sebe řečníci pustili ohledně Green Dealu. Místopředsedkyně Sněmovny Klára Dostálová (za ANO) chce ekologická opatření Evropské unie významně revidovat.
„Musíme změnit Green Deal, o tom žádná. Jsme po covidu, energetické krizi a válce. Ideologickým řešením podřezáváme větev sami sobě, to je zelený fanatismus. Prohlubujeme závislost na asijských zemích. Evropa je přeregulovaná,“ prohlásila Dostálová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Green Deal jako hlavní téma evropských voleb. Kandidáti chtějí změny, každý ale jiné
Podle ní mohou být snahy Bruselu paradoxně krátkozraké. „Vyvíjejme technologie, které povedou ke snižování emisí, ale nejsem zastáncem příkazů a zákazů. Zákaz spalovacích motorů by splnily jen auta na vodík nebo elektromobily. Co když ale automobilky vyvinou lepší paliva do spalovacích motorů? To je špatná cesta,“ řekla exministryně.
V debatě se zamyslela také nad tím, jestli má smysl, aby Evropa tolik snižovala vlastní emise. „My se musíme na elektromobily dívat z hlediska procesu. Všechno se odehrává v Číně, lithium se těží v Číně. Jak budeme kontrolovat, jestli to Čína dělala pomocí uhelných elektráren? Každý měsíc tam otevírají hned několik elektráren. Vadí mi, že se zaobíráme evropským klimatem, klima je celosvětový problém. Evropa má podíl na emisích pouze osm procent vůči globálu. Pokud budeme pokračovat, tak se Evropa zničí,“ doplnila.
Klima je největší problém, zdůrazňuje Hladík
S tím ale v Partii nesouhlasil český ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„Určitě je klima největší aktuální problém. Celý svět už jednou dokázal takovému globálnímu problému čelit a vyřešit ho. A tím byla ozonová díra, to byl celosvětový problém a ten jsme vyřešili jako celá společnost,“ uvedl ministr.
„Klidně můžeme rok 2035 jako přísný zákaz spalovacích motorů zrušit. Pokud ale chceme být konkurenceschopní, tak investice automobilek směrem k elektromobilům a dalším technologiím dává velký smysl a bude do budoucna ekonomičtější a ekologičtější,“ uzavřel Hladík.