Jedna hodina a dvacet minut. Tak dlouho třeba jedete autem do Plzně a ještě vám zbyde čas na pivko. Za stejnou dobu rovněž doletíte z Prahy do Bruselu. No – anebo můžete jet hodinu a dvacet minut v Praze do práce. I když to máte 13 kilometrů, nikoliv přes centrum a čistý čas jízdy je běžně asi 18 minut... Tohle město je pirátské peklo. A je naprosto signifikantní, že v neustálém dopravním chaosu a bordelu nemá Praha stále nové vedení. Vše tady totiž souvisí se vším.
V autě je to teď v Praze vážně utrpení, nekonečné zácpy skoro každý den. Přemýšlím, že si koupím Lego model Tádž Máhalu a budu stavět za volantem, za cca dvě až tři zacpaná rána bych to měl mít hotové. Hlavně mi proboha neříkejte, ať jezdím autobusem, protože člověk má snad pořád v dnešním zregulovaném světě nějakou svobodu volby, prostě budu sedět za volantem, dokud mi ho nezabaví. Tečka.
Úterní ráno bylo klasickým reprezentativním vzorkem naprostého kolapsu. Na jedné straně Prahy se zavřely tunely, ale kolaps to v podstatě způsobilo i na straně druhé. Harmonika z aut vyvolávající touhu po drogách či sebevraždě. Stačí jakýkoliv nedostatek (uzavírka, náhlá porucha nebo prostě jen pondělní „nakupení“ lidí) a dopravní systém Prahy se změní v naprostou parodii.
Pospíšil: Pokud v Praze budeme vládnout s ANO? Zodpovědnost za to ponese i Hřib a Čižinský
Pokud koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) bude v Praze vládnout s hnutím ANO, ponesou za to odpovědnost lídři Pirátů Zdeněk Hřib a Prahy sobě Jan Čižinský. To řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS zastupitel a europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09). Obě uskupení podle něj zablokovala jednání aliancí, kterou koncem října společně uzavřela.
Tohle město není ničím
V tomhle městě vládli čtyři roky Piráti, a je to tedy vidět. Ubývají pruhy, přibývají cyklopruhy. To je jediná viditelná změna v dopravní infrastruktuře. Ještě růžově vzpomínáme na primátory Béma (ODS) nebo Krnáčovou (ANO).
Mimochodem, ty zmiňované cyklopruhy jsou někdy tak nesmyslné a nebezpečné, že si jsem jistý, že na několika exkluzivních místech ještě nikdy v historii žádné kolo nejelo. Naprosto zbytečné zabírání místa autům. Jasně, zrovna úterní ranní kolaps s cyklopruhy přímo nesouvisí, ale to, že jsou auta nepřáteli bývalého vedení Prahy, nelze popřít. Vidíte to komunikačně, marketingově (co na tom, že Zdeněk Hřib údajně jezdil na kole na magistrát jen z vedlejší ulice, kde ho vyhazoval řidič) i ideově. A především fakticky.
Jenže Piráti společně s Prahou Sobě sice vládnou módně, dle všech trendů a hasthagů, ale povrchně a neschopně. Tudíž výsledkem je město, které není ničím – není ani zelené, ani průjezdné. Nebo vám přijde, že se z Prahy stalo ekologické Smart City budoucnosti, jak avizovali Piráti před lety?
Ne, je to jen větší bordel.
PŘEHLEDNĚ: Nekonečné čekání na pražskou vládu. Jaké varianty koalic mohou vzniknout?
Povolební vyjednávání v Praze je i po mnoha týdnech stále zaseknuté bez větší naděje na posun. Letošní čekání na pražského primátora je již nejdelší v historii samostatné České republiky. Od zářijových voleb už uplynulo přes 50 dní a dosud není známa ani podoba budoucí magistrátní koalice. Současná situace připomíná spíše zákopovou válku. V jaké podobě by příští koalice mohla nakonec vzniknout?
Přetvářka, nebo dobrý tah?
Praha zároveň jako poslední ze všech měst v Česku nemá nové vedení. Proč? Je to jednoduché. Premiér Petr Fiala (ano, hlavně on) by rád koalici na vládním půdorysu. To znamená SPOLU + Piráti + STAN. Jenže Piráti v čele se Zdeňkem Hřibem do toho chtějí zahrnout ještě dobře placeného aktivistu Jana Čižinského z již zmiňované Prahy sobě, aby vytvořili silovou zelenou kliku uvnitř rady a měli „to“ pod kontrolou. Jinak koalice nebude. ODS samozřejmě nechce jít s Prahou Sobě (a vlastně ani Piráty), ale vzhledem k matematice jí zbývá pak už jediná možnost: otevřít dveře Patriku Nacherovi a spojit se v metropoli s ANO.
No, zkrátka, na magistrátu je to teď zacpanější víc než na magistrále. Ne, dělám si srandu, nic nemůže být zacpané tak jako magistrála.
Navíc podle informací ze zákulisí je v podstatě dohodnutá spolupráce SPOLU plus ANO, ale vzteká se pár Fialů (a např. Pospíšilů) kolem. A to i přesto, že by ANO nejspíš nebylo přímo u magistrátní vlády, ale šlo by s největší pravděpodobností o tichou podporu.
Samozřejmě premiér Petr Fiala (ODS) zdvihá obočí a neustále vysílá signál, že spojení s ANO, tedy s Nacherem, tedy Babišem, v hlavním městě je moc viditelné, sebevražedné a že to Babišovi pomůže následně v prezidentské kampani. Prostě „sice jsme s pražským ANO ideologicky téměř ve shodě, ale jsou špinaví od Babiše, to si raději vezmeme do koalice levicové cyklisty a high-tech komunisty, kteří všechny motoristy zavřou do gulagů s wifinou“.
Největší české město především rychle potřebuje nějakou akceschopnost, je v personálním rozkladu a mimochodem pirátští radní (už bez mandátu) hrnou naprosto v klidu, jako by se nic nedělo, ke schválení jeden důležitý tisk za druhým. Což je minimálně… prasárna.
Nacher není Babiš
Zároveň je Fialovi „jedno“, že v jeho domovském Brně se ODS s ANO v suchém triku spojila. Další z řady prvoplánových farizejtství českého premiéra.
Popravdě: Nacher není Babiš, dříve působil v pravicových stranách včetně ODS, není žádná extrémně těžká politická váha, nemá žádnou děsivou minulost, není nijak kontroverzní (spíše by hrozně chtěl být, ale není), nemůže ze své pozice SPOLU nijak celostátně „ohrozit“. Babiše navíc nemá vytetovaného (minimálně na viditelném místě) a je dobře známé, že se tihle dva zrovna úplně nemusí. Respektive: Babiš nemusí Nachera.
Je docela vtipné, že podle nedávného průzkumu agentury SANEP by koalice SPOLU a ANO vadila asi jen 20 procentům Pražanů, kteří jsou jinak samozřejmě proslulí tím, že hnutí Andreje Babiše zrovna nemusejí.
Pat v Praze každopádně pokračuje. Na silnici i v politice.