KOMENTÁŘ Tomáše Zdechovského: Politika zákazu spalováků musí skončit

Tomáš Zdechovský, europoslanec
Tomáš Zdechovský, europoslanec
  • 20. říj 2025, 15:18

  • Evropské automobilky přehodnocují své postoje, protože nejsou připraveny na zákaz prodeje nových vozů se spalováky. Přitom jsme často slýchali argument, že automobilkám omezení problém nedělá. Někteří žili v představě, že si trh poradí a že v roce 2035 už budou auta s klasickými spalovacími motory jen záležitostí závodníků, majitelů veteránů či milovníků vůně benzínu a nafty. Optimismus ale nebyl vůbec na místě. Představa rychlého a snadného přechodu na elektromobilitu se rozplynula jako chiméra.

    Potvrzuje se to, co řada lidí, včetně mě, předpokládala. Mnozí významní výrobci aut nyní otáčejí o 180 stupňů s tím, že se změnila situace a že ukončit výrobu aut se spalovacími motory k roku 2035 za současných podmínek prostě není reálné.

    ČTĚTE TAKÉ: Hádka europoslanců s Číňany. Zpochybňovali existenci NATO, odpovědi mě šokovaly, říká Gregorová

    Týká se to zvláště velkých německých automobilek jako Volkswagen, BMW či Mercedes-Benz. Ty mohou jen těžko konkurovat čínské výrobě elektroaut, kterou vláda v Pekingu různými způsoby podporuje.

    Komentáře a glosy

    Texty zveřejňované v rubrice Názory se nemusí ztotožňovat s postoji redakce CNN Prima NEWS. Jedná se o autorské komentáře redaktorů a externích přispěvatelů.

    Pokud jde o baterie, coby jednu z nejdůležitějších součástí, evropští výrobci aut jsou značně závislí na Asii. Problém samozřejmě představují i vyšší výrobní náklady na elektrovozy a jejich vývoj a v neposlední řadě také americká cla.

    Evropa si pod sebou podřezává větev

    O elektromobily zatím není takový zájem. Podíl aut s elektrickým pohonem na evropském trhu sice postupně roste, rozhodně ale ne tak rychle, jak předpokládali největší optimisté.

    Automobilový průmysl musí žít v nejistotě, což je špatná zpráva jak pro samotnou výrobu vozidel, tak i pro evropskou ekonomiku. O důležitosti tohoto odvětví nemůže být pochyb. Přímo či nepřímo dává výroba aut v EU práci bezmála 14 milionům lidí.

    Obrat generovaný automobilovým průmyslem představuje více než 7 procent HDP celé EU. Zaváděním opatření, která poškodí naši ekonomiku, si Evropa pod sebou podřezává větev.

    Nastal čas otočit kormidlem

    Jak už jsem zmiňoval v minulosti, konec prodeje nových aut se spalovacími motory stanovený na rok 2035 odmítli v otevřeném dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové i představitelé evropských automobilek a dodavatelů dílů.

    Kromě jiného se ve výzvě zdůrazňuje, že „evropský transformační plán pro automobilový průmysl se musí posunout nad rámec idealismu a má uznat současnou průmyslovou i geopolitickou realitu.“ Pokud někdy existovala chvíle, kdy otočit kormidlem, nastala právě teď.

    Merz naráží na odpor SPD

    A Česká republika? Na nutnost změny u nás panuje většinová shoda. Ministerstvo dopravy požaduje, aby podmínky přechodu na bezemisní vozidla byly realistické a aby neohrožovaly konkurenceschopnost evropského autoprůmyslu.

    Důležité je, že Česko není zdaleka jediným státem volajícím po změně. Zrušení zákazu získává podporu i v Německu – ekonomicky nejvýznamnější zemi EU – a to nejen mezi tamními automobilkami, ale také ve vládě.

    Friedrich Merz se už jasně vyjádřil, že chce, aby Evropská unie od plánu na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035 upustila. Německý kancléř ale bohužel naráží na odpor v řadách SPD, svého levicového koaličního partnera. Sociální demokraté nechtějí o jakékoli změně ani slyšet.

    Britové museli ustoupit

    Že přechod k elektromobilitě nebude tak snadný, si uvědomuje i Velká Británie, jejíž představitelé si původně vytyčili cíl v některých ohledech ještě ambicióznější, než má Evropská unie. Už v roce 2030 měly být v zemi k dostání pouze plug-in hybridy nebo čistě elektrická vozidla.

    Britové však z části plánů museli ustoupit. Ostatně jim prakticky nic jiného nezbývalo, když velká část automobilového exportu směřovala právě do USA, přičemž Donald Trump uvalil 25procentní cla vztahující se na automobily. Původní cíl byl nakonec odložen na rok 2035. Do té doby bude v Británii možné stále uvádět na trh čistě spalovací lehká užitková vozidla.

    V rámci EU bychom měli jít ještě dále a přikročit rovnou ke zrušení zákazu v jeho současné podobě. Evropská komise nedávno po tlaku ze strany firem působících v automobilovém průmyslu slíbila, že urychlí revizi záměru ohledně zákazu aut se spalovacími motory od roku 2035.

    Politika přehnaných regulací, která je pro evropské hospodářství naprosto sebevražedná, musí skončit. Čím dříve se tak stane, tím lépe. Evropa si nemůže dovolit dál přehlížet geopolitickou, ekonomickou a sociální realitu.

    MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Už žádný vegetariánský burger? Europarlament schválil zákaz názvu, organizace kritizují zdražení