KOMENTÁŘ vedení redakce: Volby, emoce a vyváženost podle CNN Prima NEWS
Do voleb zbývá pár týdnů, takže nás v politice čekají nevídané emoce. A sdělovací prostředky v tom budou pochopitelně hrát zásadní roli. CNN Prima NEWS, jedno z nejsilnějších zpravodajských médií v zemi, si proto nastavila jasná pravidla objektivity, za kterými si pevně stojí. Z čeho vycházíme?
Sociální sítě plní vyhrocené příspěvky, kdo, co a jak v mediálních domech dělá dobře nebo špatně, komu dává prostor a koho by měl bojkotovat. A těmi nejpřísnějšími soudci jsou zástupci médií, kteří kádrují jiné novináře.
My na CNN Prima NEWS touto cestou nejdeme. Nehodláme na nikoho vytvářet tlak, říkat voličům, koho mají nebo nemají volit. Lži a manipulace, které jsou v době předvolebních kampaní jaksi z podstaty věci bohužel součástí politiky, nepodceňujeme. Nebudeme ale – třeba pod záminkou boje s dezinformacemi – šířit „osvětu“ či rovnou propagandu. Toho si starší z nás dostatečně užili před rokem 1989.
ČTĚTE TAKÉ: Česko hledá premiéra: Sledujte volební servis CNN Prima NEWS. Vše, co potřebujete vědět
Raději se staráme o vlastní obsah, legitimitu a vyváženost, aby naši diváci a čtenáři našeho webu v této klíčové době dostávali relevantní informace. A podle nich se mohli dle vlastního rozumu, vědomí a svědomí rozhodnout, komu na podzim hodí svůj hlas.
A právě proto nemáme zapotřebí navážet se do konkurenčních médií. Místo toho upřímně na rovinu divákům, čtenářům, podporovatelům i odpůrcům vysvětlíme, jak k volebnímu vysílání přistupujeme. A jak k němu budeme přistupovat dál, protože to považujeme za správné.
Podle jakého klíče zveme hosty
Během roku 2024 jsme vyváženě dávali prostor všem relevantním politickým subjektům, na bázi vláda a opozice v Poslanecké sněmovně a Senátu. V době voleb do Evropského parlamentu jsme reflektovali předvolební průzkumy a dávali prostor i stranám a hnutím mimo Poslaneckou sněmovnu, které měly reálnou šanci uspět. Ukázalo se, že sociologická šetření předpověděla volební výsledky poměrně úspěšně. Nebyli jsme to naopak my, kdo v rámci předvolební debaty pozval tři zástupce jedné koalice, kteří přitom kandidovali za jediný subjekt. Nebyli jsme to my, komu to Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vytkla.
Pravidla zvaní hostů
Pozvání do velkých debat a superduelů na CNN Prima NEWS dostaly volební subjekty, které v relevantních předvolebních průzkumech od začátku roku alespoň 1x překročily hranici 5 % nutnou pro vstup do Poslanecké sněmovny a k datu 13. července jejich volební preference po zprůměrování relevantních modelů přesahují 3 %. Do menších předvolebních formátů, jako je speciál 360°, budeme zvát i Přísahu, která se pohybuje kolem 2-3 %.
A stejně přistupujeme k volbám do Poslanecké sněmovny. Po vyhlášení termínu voleb (na 3. a 4. října) prezidentem Petrem Pavlem, což se stalo 13. května, jsme si určili jasný klíč pro zvaní hostů do předvolebního vysílání, jež u nás oficiálně začalo v neděli 17. srpna. Vycházíme z každotýdenních volebních modelů, které pro CNN Prima NEWS exkluzivně připravuje analytický ústav STEM, a dat dalších relevantních výzkumných agentur. Výsledky poté průměrujeme. A dále vycházíme ze zákonné hranice pro vstup politické strany nebo hnutí do Poslanecké sněmovny, která činí pět procent hlasů.
Proto mají všechny strany a hnutí, které v modelech minimálně jednou překonaly hranici pěti procent a současně aktuálně překračují minimálně tři procenta, zajištěnou účast v hlavních předvolebních formátech. Považujeme to za legitimní mimo jiné proto, že v minulých volbách propadl zhruba milion hlasů, což bylo nejvíce v historii Česka.
Zásadní pro CNN Prima NEWS tedy je, aby zastoupení v předvolebních debatách bylo transparentní a reflektující reálné nálady v české společnosti. A je nám úplně jedno, jaké koalice a kvazikoalice byly postaveny. Jejich zástupcům budeme dávat prostor jako jednotlivým samostatně kandidujícím subjektům s ohledem na jedinou metriku, která dnes existuje – pro nás jde o zprůměrování předvolebních průzkumů.
Hosté pořadů v číslech
Pro lepší představu uveďme pár údajů. Vyváženost je hlavním parametrem, o který nám jde. Za rok 2024 jsme měli v klíčových pořadech (PARTIE Terezie Tománkové, 360°, K věci a Partie PLUS v době letní přestávky klasické PARTIE) celkem 622 vládních a 582 opozičních politiků včetně mimoparlamentních subjektů. Představitelů vlády bylo o něco více mj. vzhledem k jejich exekutivní roli v aktuálně probíraných tématech.
Pokud jde o letošní rok (od 1. ledna do 15. srpna), do něhož už se promítá výběr podle našeho volebního klíče (viz výše), vypadá složení hostů následovně: Do hlavních politických pořadů bylo pozváno 427 zástupců vládní koalice a 357 opozičních politiků.
Pokud bychom do celkového poměru započítali i neparlamentní opozici, činil by 427:461 ve prospěch opozice. To je dáno faktem, že v opozici je více subjektů s šancí dostat se do příští Poslanecké sněmovny. Vládní subjekty na druhé straně mají výhodu, že se jejich představitelé, např. ministři, častěji vyjadřují k aktuálním událostem v běžném zpravodajství – třeba v rámci tiskových konferencí vlády nebo jednotlivých resortů. V tomto ohledu jsou naopak mírně znevýhodněny neparlamentní strany a hnutí.
Souhrnná data od začátku roku 2024 do poloviny srpna 2025 najdete v grafice v níže.
Jak to bylo s Otou Klempířem
Samostatnou kapitolou jsou bezpartijní odborníci, u nichž je však zřejmý politický názor. V souvislosti s experty připomeňme jeden konkrétní příklad, jak se vyrábějí nálepky v rámci politicko-mediálního boje. CNN Prima NEWS byla nedávno na sociálních sítích obviňována, že skrytě podporovala Motoristy, když na její obrazovce vystupoval Oto Klempíř. Objevovaly se příspěvky, že naše televize „kope“ za stranu Petra Macinky a podobně. Jak to bylo doopravdy?
Čtěte také

CNN Prima NEWS v minulosti čas od času zvala Klempíře coby uznávaného odborníka na politický marketing. Například v roce 2017 pomáhal s kampaní Pirátům, v letech 2018 a 2019 pak ODS.
Protože jsme si letos rizika spojená s možným politickým angažmá komentátorů či expertů obecně předem uvědomovali, opakovaně jsme se na to i v případě Oty Klempíře dotazovali. Odpověď byla vždy záporná.
Nestrannost si hlídáme pečlivě
Oto Klempíř naposledy na CNN Prima NEWS jakožto odborník vystoupil 23. června v pořadu 360°, kdy viditelně hájil europoslance Filipa Turka. Následující den po dalším dotazování z naší strany Klempíř nakonec připustil, že od Motoristů dostal nabídku spolupráce na kampani. V ten okamžik CNN Prima NEWS v interní komunikaci rozhodla, že Klempíře dál coby experta zvát nebude. Později nám spolupráci potvrdil i šéf Motoristů Macinka. Oficiálně se zpráva o Klempířově angažmá a kandidatuře objevila v médiích 1. srpna.
Čtěte také

CNN Prima NEWS si tedy objektivitu ve vlastním zájmu velmi pečlivě hlídá. Důkazem budiž i každoroční mediální studie think tanku Reuters Institute spadajícího pod agenturu Reuters. Letošní průzkum ukazuje, že CNN Prima NEWS je třetí nejdůvěryhodnější značkou na českém mediálním trhu a nejdůvěryhodnější mezi soukromými sdělovacími prostředky.
Uděláme všechno pro to, abychom si tuto důvěru udrželi, a přejeme všem médiím, ať projdou volebním obdobím co nejsilnější a nejsebevědomější.