Koncernové značky Volkswagenu chystají tři elektromobily s cenou „již od“ půl milionu korun. Oproti původním plánům však bude cenová hladina o něco vyšší. Do výroby se počítá s Volkswagenem, Škodou a Cuprou. Seat trochu překvapivě ostrouhal.
V září loňského roku generální ředitel značky Volkswagen Ralf Brandstätter oznámil, že automobilka očekává rozšíření modulární elektrické platformy MEB tak, aby zahrnovala i malá auta a aby výsledné úspory nákladů byly „klíčem pro vstup do cenového segmentu 20 000 eur“, tedy zhruba půl milionu korun. V praxi to znamená, že španělský závod Seat a Cupra v Martorellu poblíž Barcelony bude vyrábět malý elektromobil Cupra spolu s modelem značky VW, předběžně označeným jako ID2, a modelem Škody, který zatím nemá jméno. Jenže...
Cupra UrbanRebel má tradičně platit za nejsportovnější z nové elektrické trojice. Zdroj: Se svolením společnosti Cupra
Cupra UrbanRebel má tradičně platit za nejsportovnější z nové elektrické trojice. Zdroj: Se svolením společnosti Cupra
Cenu se udržet nepodaří
Jako první ukázala před pár dny svůj malý elektromobil UrbanRebel Cupra. Představený koncept je „velmi podobný“ konečné verzi, která bude uvedena na trh v roce 2025. S avizovanou počáteční půlmilionovou cenou to ale až tak jednoduché nebude. Problémem může být vysoká míra inflace v Evropě, která zdražuje téměř všechno, včetně aut. Analytici přitom tvrdí, že se drahoty pravděpodobně jen tak nezbavíme.
Obecné blaho nás nezajímá. Ekologičtější a dražší auto si koupí málokdo, tvrdí expert
Regulace v dopravě z hlediska přechodu na elektromobilitu je potřeba, řekl ve Zprávách PLUS na CNN Prima NEWS editor webu Autosalon.tv Jan Blažek. Pokud bychom transformaci nechali na trhu, zákazníci ani výrobci by prý po změně nevolali, protože je ekologie nezajímá. Expert z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT Michal Vojtíšek souhlasil a dodal, že elektromobilitu je potřeba podpořit, jelikož nemáme plnohodnotnou náhradu za ropu.
„Cena 20 000 eur je sice stále koncernovým cílem pro základní verzi malého EV, ovšem jen za předpokladu, že si inflace nezachová současné prudké tempo růstu,“ prohlásil Werner Tietz, šéf vývoje značky Cupra v rámci VW Group. „Inflace na úrovni 7 procent ročně by byla skutečným problémem,“ doplnil.
Jak to nakonec bude s prvním „lidovým“ elektromobilem koncernu VW, se zřejmě ukáže až za nějaký rok až dva. Jde však v každém případě o důležitý projekt, protože EU začíná tlačit na rušení dotačních schémat na koupi elektromobilu. Důvodem je, že obdobné podpory deformují trh, jenž začíná být elektrickými auty tak nasycen, že tuto formu zvýhodnění nepotřebuje. Bez dotací si ovšem málokdo bude moct dovolit dát za nové elektrické auto tři čtvrtě milionů a více.