Ministerstvo vnitra Slovenské republiky chystá rozsáhlou úpravu silničního zákona a nyní už také prozradilo, čeho konkrétně by se měla týkat. Připravovaná novela se má zaměřit na alkohol za volantem, na nová pravidla na přechodech pro chodce a také na zavedení bodového systému. Kdy začnou tyto změny platit?
Slovensko v rámci dohlížení na dodržování silničních pravidel značně zaostává za jinými zeměmi Evropské unie. Dokazuje to mimo jiné i fakt, že v zemi dodnes nejsou žádné rychlostní kamery ani bodový systém, který by neukázněným řidičům jasně stanovoval mantinely. S plánovanou novelizací by se ale mělo všechno změnit, včetně tolerance alkoholu za volantem.
K TÉMATU: Silniční inspekce, auta bez řidičů i rozšíření mýtného. Sněmovna schválila novinky v dopravě
Stejně jako u nás, tak i na Slovensku platí pro řidiče nulová tolerance alkoholu. Nicméně tamní policisté ve svých interních předpisech s určitou tolerancí počítají, podle serveru Regióny.sk by mělo jít o zhruba 0,14 mg/l, čili 0,29 promile. Danou hladinu alkoholu policie akceptuje už delší dobu, zejména z toho důvodu, že při takovém množství řidič často nemusí ani požít alkohol.
Stopy alkoholu totiž mohou obsahovat i některé sladkosti, džusy a nebo se řidič mohl například nadýchat kapaliny do ostřikovačů. Počítat se samozřejmě musí také s drobnou odchylkou alkoholtesteru. Vědomo si je toho i samotné ministerstvo vnitra, které plánuje uzákonit 0,2 promile, jakožto vrchní hranici množství alkoholu u řidiče.
Tento krok však nemá být úlevou pro řidiče, kteří se před jízdou napijí, ale pro ty, kteří alkohol nepožili, a přesto nadýchali. „V návrhu se nezavádí žádná tolerance alkoholu. Do legislativy se pouze promítá dlouhodobá praxe vzhledem k naměřeným hodnotám při vyšetření na alkohol, potvrzená i soudní judikaturou,“ uvedl pro Hospodářské noviny mluvčí resortu Matej Neumann.
Na otázku, zda podobnou toleranci neplánuje uzákonit také Česko, nám bylo odpovězeno: „Určité množství alkoholu má své příznivce i odpůrce. Přednosti takzvané ‚absolutní nuly‘ ale stále převažují a toto opatření má své opodstatnění. Navíc jistá tolerance je obecně řečeno něčím podmíněna a také přináší jistá omezení. Bezpečnost musí být vždy na prvním místě,“ sdělil CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Maximum bude 5 bodů
Tolerance minimálního množství alkoholu za volantem je však pouze jedním z mnoha plánovaných úprav legislativy. Ministerstvo vnitra Slovenské republiky dále plánuje zpřísnit podmínky pro řidiče přijíždějící k přechodu. Podle webu Regióny.sk by řidiči měli mít nově povinnost sledovat přechod a dát přednost i chodci, který se na něj teprve chystá vstoupit – pozoruje provoz, připravuje se na krok vpřed nebo se k němu blíží, čímž dává svůj záměr jasně najevo.
Zároveň má být zaveden zmíněný bodový systém, který ale bude fungovat trochu jinak než ten u nás v Česku. Body se budou taktéž přičítat, ovšem maximální hranice bude pět bodů. Za trestný čin budou řidiči přičteny tři body, za závažné porušení pravidel dva a za drobnější přestupky jeden s tím, že začínajícím šoférům a těm, kteří řidičák získali zpět po jeho odebrání, se body budou udělovat dvojnásobně.
Pokutovat by se nově měly také přestupky jako je nedodržení minimální vzdálenosti na dálnici (99 eur), používání telefonu nebo jiného zařízení během jízdy (249 eur), nezapnutí bezpečnostního pásu (78 eur) a také jízda v protisměru (249 eur). Výše uvedené změny v legislativě se samozřejmě mohou ještě různě měnit, každopádně pokud se návrh schválí, mohly by některé z nich platit už od října letošního roku.