Zákon zřejmě do budoucna upraví podmínky autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Lidé na místě řidiče například nebudou smět pít alkohol a budou muset na výzvu vozidla převzít řízení. Počítá s tím novela zákona o silničním provozu, kterou ve středu schválila Sněmovna. Předloha počítá také se zřízením Inspekce silniční dopravy, která bude mít větší pravomoci například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. Upravuje také takzvanou poptávkovou dopravu. Nyní ji dostane k posouzení Senát.
Novela podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) přinese na silnice řadu pozitivních věcí. Sníží zbytečnou byrokracii, ušetří lidem peníze a zvýší bezpečnost, vyjmenoval.
ČTĚTE TAKÉ: Překvapivý konec hledání zbraně ve Sněmovně: Šlo o zastupitele ANO, spletl si záchody
Poptávková doprava, nazývaná také autobus na zavolání, kterou už některé kraje zavádějí, umožní cestujícím objednat si autobus například pomocí aplikace v mobilu. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, který je dopraví, kam potřebují.
Nasazení tohoto typu dopravy má být jednodušší i díky tomu, že pro použitá vozidla bude stačit řidičský průkaz skupiny B, nebude nutné oprávnění pro autobusy. Kupka poslancům řekl, že menší autobusy nebo mikrobusy můžou zastavit i v místech, kde nejsou klasické zastávky, což může pomoci třeba seniorům.
Dodržování pravidel v režii autonomního vozu
Pravidla pro autonomní vozidla se do novely dostala na návrh ministerstva dopravy prostřednictvím pozměňovacího návrhu hospodářského výboru. Návrh stanoví, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo.
Podle dřívějšího vyjádření ředitele legislativy ministerstva Jakuba Kopřivy se na tato vozidla bude i nadále vztahovat povinné pojištění, protože případnou škodu způsobí provoz vozidla, ať už ho bude řídit automat, nebo člověk.
Inspekce na přetížené kamiony nebo emise
Novela také počítá se vznikem Inspekce silniční dopravy, která vznikne transformací dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu. Neměla by podle vlády znamenat zřízení nových úřednických míst.
Inspektoři budou nosit služební stejnokroj a zaměří se třeba na přetížené kamiony nebo na nápadně kouřící vozidla, u nichž bude podezření na porušování emisních předpisů. Inspekce bude mít osmdesát pracovních míst. Roční náklady na investice a provoz nové inspekce ministerstvo dopravy odhaduje přibližně na 146 milionů korun.
Novela řeší i takzvané tatraktory. Jde o vozidla registrovaná jako traktory, která ale mají provozní a jiné vlastnosti jako běžné nákladní automobily. Podle nynějšího zákona se za ně například neplatí mýtné.
Půjde o vozy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kilogramů a konstrukční rychlost je 80 kilometrů v hodině nebo vyšší, ale registrovány jsou jako traktory. Nově mají podléhat mýtnému a k jejich řízení bude zapotřebí oprávnění skupiny C1 nebo C a také profesní způsobilost.
Mýtné se rozšíří
Sněmovna v úterý také schválila, že by se na některých krajských silnicích po roce 2030 mohlo začít platit mýtné. Na silnicích druhé a třetí třídy by ho platily nákladní automobily a dodávky s hmotností nad 3,5 tuny. Podle ministerstva dopravy jde o požadavek krajů, které to prosazovaly dlouhodobě.
Kraje se prosazením mýtného snaží omezit tranzitní nákladní dopravu na silnicích druhé a třetí třídy. Poslanec Blaha v důvodové zprávě píše, že předběžně panuje zájem zpoplatnit 3 000 kilometrů silnic.
O zařazení konkrétní silnice do mýtného systému bude rozhodovat ministerstvo na návrh krajů. Podle dřívějšího vyjádření generálního tajemníka Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře však opatření nejspíš nevyřeší problém krajů s nežádoucí tranzitní dopravou.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Lidé se kvůli válce na Ukrajině bojí vstupu do armády, řekla Černochová. Povinnou vojnu odmítá