Konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou nemá jen politickou, ale i ekonomickou rovinu. Postiženi by mohli být automobiloví výrobci, kteří vozidla montují přímo v Rusku. Platí to především o alianci Renault–Nissan.
Vyostřující se bezečnostní situace mezi Ruskem a Ukrajinou dělá vrásky na čele vedení koncernu Renault–Nissan. Pod jeho křídla totiž spadá také ruský AvtoVAZ, který používá přibližně pětinu komponent Renaultu a Nissanu z dovozu. Pokud by se konflikt prohloubil, továrny Renaultu v Moskvě a AvtoVAZ v Togliatti budou muset hledat subdodavatele doma nebo v Číně. Případná cesta zpět by byla pro původní evropské subdodavatele těžká.
Odříznutí evropských subdodávek
Jak uvádí Financial Times, obavy o budoucnost svých montážních závodů vyjádřil Luca de Meo, šéf automobilky Renault. Ten prozradil, že právě globální působnost koncernu Renault–Nissan by mohla být v případě eskalace konfliktu ke škodě. Závod Renault v Moskvě dokonce používá dvakrát tolik dovážených komponent než AvtoVAZ.
„Potenciálně by mohla nastat krize dodavatelského řetězce spojená s díly, které pocházejí ze zahraničí,“ řekl de Meo koncernovým investorům. Vše je zatím v teoretické rovině, ale vzhledem ke skutečnosti, že Rusko již v minulosti chránilo své zájmy v podobných situacích omezením vazeb se zahraničními subdodavateli a vysokým dovozním clem, Renault se na případný krizový plán preventivně připravuje už nyní.
„Renault už pracuje na studii, která by měla pomoci najít nové dodavatele klíčových komponentů,“ dodal de Meo. Ti by pochopitelně měli pocházet přímo z Ruska.