
Brněnští hasiči se nemohli dostat k požáru. Přístup na místo jim blokovala auta, ukazuje video
Pokud patříte mezi fanoušky několikanásobného zlatého Slavíka, tak se můžete těšit na fenomenální koncert Lady Carneval a největší hity božského Káji, kde vás roztančí Ladislav Bubnár společně s orchestrem Felixe Slováčka mladšího. Akce se koná 19. ledna v pražském Kongresovém centru a 21. ledna v brněnské Zoner Bobyhall.
Ruský prezident Vladimir Putin vyjádřil názor, že by státní úředníci měli upustit od používání zahraničních automobilů a přesednout do domácích modelů. Zejména pro vyšší funkcionáře může být přestup z vozů Audi či Mercedes do Lad a Moskvičů kulturním šokem. Snesitelným kompromisem by mohlo být oživení kdysi slavného jména Volha.
Indický vůz Premier 118 NE byl mediální bublinou, která v roce 1992 splaskla až po pořádném nafouknutí. Promyšlená marketingová kampaň československé motoristy navnadila na nové vozidlo, které mělo být o desítky tisíc levnější než konkurenční modely. Až do poslední chvíle ale nikdo nevěděl, o jaký vůz ve skutečnosti půjde. Premiéra potom stála za to.
Ruské orgány pozvolna přehodnocují homologační předpisy pro nová auta, které výrazně změkčily po začátku války na Ukrajině. Západní sankce totiž zamezily přílivu řady potřebných komponentů. Teď by se některé standardy měly začít vracet, v první řadě například znovuobnovení povinnosti vybavovat auta protiblokovacím systémem brzd, takzvaným ABS. Změna by měla platit od podzimu. Postupně by se měly zpřísnit také emisní normy z Euro 0 na Euro 2.
Rusové na Ukrajině ztrácí stále mnoho mužů, kteří za sebou zanechávají často nezaopatřené ženy, ať už jde o matky či manželky. Kreml sice slíbil, že se postará, aby tyto vdovy nestrádaly, realita je ale jiná. Místo finanční podpory dostávají „dárky“. Již dříve vdovy obdržely například dorty nebo sady ručníků, jiná skupina žen na Donbasu nyní obdržela kožichy.
Ruský automobilový průmysl se dál potýká s protiválečnými sankcemi. Nejnověji to pocítil povolžský koncern AvtoVAZ, který montuje vozy známé značky Lada. Podnik čelí výpadkům v zásobování klíčovými surovinami, jakými jsou například barevné laky karoserií. Postrádá ale i mnohem podstatnější komponenty.
Vojenské pocty a důstojný pohřeb? Toho se padlým Rusům na Ukrajině dostane jen málokdy. Desítky tisíc rodin se musejí často spokojit s dortem nebo sadou ručníků. Kupříkladu Jevgenij Prigožin, zakladatel Vagnerovy skupiny, ztráty svých žoldáků necitlivě označil za „konec smlouvy“. Pozůstalým přitom na začátku války sliboval ruský establishment i nová auta.
Přes Kazachstán, Čínu a další asijské země proudí auta nejen do Ruska, ale i z Ruska ven. Nové komplikovanější obchodní kanály znamenají, že dovážená auta jsou až o čtvrtinu dražší a ceny dále rostou. Směrem z Ruska ven naopak putují například legendární off-roady Lada Niva a UAZ.
Stále více řidičů žehrá na komplikovanost dnešních aut a přibývající množství elektronických systémů zasahujících do řízení. Zejména střední a starší generace si ještě tak úplně neuvědomila, že zažíváme největší revoluci od vzniku automobilu jako takového. Otázka je, jestli nově zaváděným pořádkům tleskat nebo nad nimi spíš brečet.
Nové auto jako kompenzace za mrtvého syna. To je realita současného Ruska. Reportáž, kterou odvysílala tamní televize, líčí příběh rodičů, kteří ve válce ztratili svého potomka. Za jednorázový příspěvek z Moskvy si koupili vůz značky Lada na jeho počest. Jejich první cesta vedla na hřbitov.
Přechod aktivit francouzského Renaultu na ruský stát se stal před dvěma dny skutečností, nové Moskviče však z této vynucené machinace nejspíš nevzniknou. Už v době, kdy ruský ministr průmyslu transakci oznamoval, byly prý výrobní přípravky pro stavbu Renaultu Duster z moskevského závodu Renaultu převezeny do základny AvtoVAZ, tedy Lady, v Togliatti.
Protiruské sankce nutí tamní výrobce aut improvizovat, problém s tím však nikdo nemá. Bez subdodávek řídící elektroniky nebo lambda sond jsou Lady či UAZy méně ekologické, v Rusku to však nikoho příliš netrápí.