Kulturu po pandemii nemoci COVID-19 čeká boom, který bude srovnatelný s tím v 90. letech minulého století, věřili mnozí umělci či pořadatelé. „Konec covidu“ respektive veškerých protiepidemických opatření sice na jaře po dvou letech přišel, optimistické scénáře ale nikoliv. Kina, divadla či koncerty se musejí potýkat s menším zájmem diváků než před pandemií. Důvodem je i raketový růst cen potravin, energií i nákladů na bydlení.
Ani nejoblíbenější divadla v zemi už tolik netáhnou. Menší zájem hlásí například i slavná brněnská Husa na provázku. „Vnímáme, že vlivem pandemie a válečného konfliktu na Ukrajině dochází k proměnám diváckých zvyklostí. Naši diváci nyní kupují vstupenky spíše na poslední chvíli, neplánují tolik s předstihem, jednají spíše impulzivně. Zjevně také více zvažují, zda vůbec peníze do kulturního zážitku investují a vyrazí do divadla nebo budou šetřit. To přičítáme také neustále se zvyšujícím cenám za energie. Aktuálně očekáváme 10% pokles tržeb oproti době před pandemií,“ okomentovala situaci pro CNN Prima NEWS tisková mluvčí divadla Barbora Olšanová.
Po několika letech se do Česka vrátí také velké hudební festivaly. Pořadatel festivalu Mentronome nebo Krásných ztrát David Gaydečka považuje za štěstí, že o jejich akce zájem nadále přetrvává. „Krásný ztráty to mají podobně, nebo možná i trochu divácky lepší. Jde vidět, že ta značka u lidí rezonuje a má to svoje štamgasty. Co se týká Metronomu, tak tam nás čeká divácky nejúspěšnější ročník,“ řekl pro CNN Prima NEWS.
Přesto se však jedná spíše o výjimky. Jinde mají s návštěvností podobný problém jako brněnské divadlo. „Nedá se to generalizovat a nebude to tak úplně běžné. Obecně od kapel a pořadatelů slyším, že v regionech a menších městech návštěvnosti klesly, ale my máme zatím štěstí,“ sdělil Gaydečka. Jeho slova potvrzuje například pořadatel koncertů Vladimír Drápal s tím, že chodí méně lidí, ale zase probíhá více akcí.
Pořadatelé se však musí vypořádávat kromě návštěvnosti i s dalšími problémy. „Vstupenky jsme prodávali z velké části před tím, než nastala inflace, takže máme náklady, které nejsou v poměru s cenami vstupenek. Dobré prodeje tak neznamenají žádnou výhru. Pak je druhá věc, že odcházejí sponzoři a velcí hráči z kultury do sportu. To nás hodně mrzí, protože jsme hodně pomáhali, ustáli jsme krizi a jsem si jist, že máme co nabídnout. Klienti či zaměstnanci těch partnerů byli většinou rádi, že je vzali na Metronome,“ doplnil Gaydečka.
Roku 2019 se nevyrovnáme, potvrzují kina
Návštěvnost v kině se zvedala především díky českým snímkům. „Rozvolnění covidových opatření bylo v návštěvnosti okamžitě poznat, ale určitě šlo ruku v ruce s titulem Tajemství staré bambitky 2. V tu chvíli se vše obrátilo k lepšímu. Samozřejmě jsem stále ve fázi vyčkávání, co přijde, ale zatím vidím, že se poměrně solidně hýbou předprodeje na další filmy. K lepším tržbám a udržení vztahu kina s divákem pomohly rozhodně české tituly, které přicházely v průběhu minulého i letošního roku,“ sdělil pro CNN Prima NEWS ředitel šumperského kina Oko Kamil Navrátil.
„Každopádně zrušení covidových opatření nám velmi ulevilo a do návštěvnosti se promítlo zvýšením. Momentálně se daří promítání pro školy a školky, které se nám postupně po dvou letech opět vrací,“ doplnil Navrátil. „Když tedy přihlédnu k tomu, co se děje například v divadlech, jsme na tom poměrně dobře,“ míní.
Přestože jsou čísla z kin v posledních měsících celkem přívětivá, roku 2019 se ale stále nevyrovnají. „Srovnávat návštěvnost s rokem 2019, který byl nejúspěšnějším rokem v kinech minimálně za posledních 20 let, není úplně možné, ale rozhodně je zajímavé. V dubnu letošního roku přišlo k nám do kina 8857 diváků, zatímco v dubnu 2019 to bylo 8047 diváků, takže by teoreticky byl prostor k mírnému optimismu, ale za první čtvrtletí letošního roku přišlo 12 092 diváků a v prvním čtvrtletí roku 2019 to bylo neskutečných 29 298 diváků,“ porovnal dosavadní zájem Navrátil.