Lámající se ledopády a propadající se cesty. Zima na horách decimuje silnice i koleje

Počasí na horách

Sníh a led stále komplikují dopravu v horských oblastech. Tající vrstva sněhu na silnicích se propadá, vyjíždějí se pro řidiče nebezpečné koleje a tvoří se díry. Na železnici pro změnu hrozí pád ledu ze skal okolo trati.

Silničáři v Libereckém kraji každou noc do Jizerských hor posílají speciální stroj, který jinak slouží k urovnávání zeminy. Teď strhává zledovatělý sněhový koberec až na asfalt. „Běžný sypač s pluhem to nezvládne, tenhle stroj je těžší a tím pádem i síla, kterou působí, je větší,“ popisuje provozní technik Silnic LK Eduard Bark.

Do terénu může stroj jen v noci, protože jede velmi pomalu, a ve dne by brzdil provoz na mnohdy úzkých horských silnicích. „Sníh se na komunikaci drží v lokalitách, kde nemůžeme kvůli ochraně přírody solit. Je to často až několik desítek centimetrů vysoká vrstva, která teď při teplotách nad nulou měkne a propadá se. Vytvářejí se nebezpečné koleje, které je potřeba odstranit,“ vysvětluje Bark.

Ani vlakové dopravě se komplikace nevyhnuly

Na železnici se dnes na celé dopoledne zastavil provoz na jizerskohorské trati mezi Smržovkou a Josefovým Dolem. Pracovníci správy železnic museli odstranit ledopády, které se vytvořily na skalách podél trati. Přestože velké kusy ledu patří k atrakcím pro cestující, teď musejí pryč. S vyššími teplotami se od skály odlepují bloky ledu často i několik desítek kilogramů težké a a padají do prostoru trati. V minulosti už došlo k tomu, že led proletěl sklem až do kabiny strojvůdce.

„Zrovna včera večer, když jsme se vraceli z frézování trati, spadl kousek před námi kus ledu. Takže jsme pro jistotu snížili rychlost v těchto úsecích trati na deset kilometrů v hodině a dnes jsme dopravu na celé dopoledne zastavili, aby mohl bagr kusy ledu odlámat a uklidit," vysvětluje Adam Groušl, traťmistr ze Správy železnic.

Tagy: