Lauda před 45 lety na trati málem uhořel. Za pár týdnů bojoval pilot F1 o titul

Před 45 lety rakouský pilot formule 1 Niki Lauda přežil děsivou havárii na trati Nürburgring v Německu, při které málem uhořel. I přes jeho vážný zdravotní stav se Lauda uzdravil a tentýž rok bojoval o titul mistra světa. Na hrozivou autonehodu zavzpomínal bývalý manažer týmu Ferrari Daniele Audetto.

Ihned po nehodě 1. srpna 1976 dostal Audetto příkaz najít za Laudu náhradu a tým angažoval Carlose Reutemanna. Přišel ale začátek září a Lauda byl propuštěn z nemocnice. Pilot trval na testování pro Ferrari na okruhu Fiorano, aby se připravil na návrat na trati Monza, před zraky skeptického Enza Ferrariho, zakladatele závodního týmu.

„Na to, když (Lauda) přijel, nikdy v životě nezapomenu. Niki přiletěl na okruh Fiorano svým letadlem. Měl spoustu jizev, vypadaly mu vlasy, nemohl zavřít oči a byl tak bledý – byl jako duch,“ vzpomínal v podcastovém pořadu Beyond The Grid (Za startovním roštem) Audetto. „Byl velmi odhodlaný. Šel do kanceláře a vyšel s kombinézou, která mu byla hodně velká, protože zhubl deset kilo,“ řekl tehdejší manažer týmu Ferrari.

Olympiáda se do Japonska vrací počtvrté. Na prvních hrách zazářila Věra Čáslavská

Tokio, Sapporo, Nagano a letos opět Tokio. V zemi vycházejícího slunce již počtvrté vzplane olympijský plamen. První olympiáda v Japonsku se odehrála v roce 1964 a pro ostrovní císařství představovala zásadní historický milník. Japonci úspěšným uspořádáním letních her ukázali, že i na hlavu poražený národ dokáže znovu vstát z popela. Pro českou gymnastku Věru Čáslavskou znamenalo Tokio také start její zlaté olympijské kariéry.

Audetto uvedl, že Laudova první kola ve Fioranu byla pomalá. Rakušan ale nakonec téměř překonal traťový rekord. Enzo Ferrari si nechal ukázat časy a byl přesvědčen, že jeho jezdec je připraven závodit. „Když jste Nikiho viděli, nemohli jste tomu uvěřit. Ale Ferrari řekl, že připravujeme třetí auto,“ dodal Audetto.

Čtvrté místo

Pouhých 42 dní po havárii Lauda skončil na okruhu v Monze na neuvěřitelném čtvrtém místě. „Bylo to něco, co musíte prožít, abyste pochopili, jak dobrý, odhodlaný a silný Niki Lauda byl,“ vysvětlil Audetto.

„Nebyl to jen šampion. Samozřejmě vyhrál tři tituly mistra světa, ale byl to neuvěřitelný člověk. Ovládal v sobě nejen emoce, ale i sílu,“ uvedl bývalý manažer týmu Ferrari s tím, že když viděl Laudu po nehodě v helikoptéře, nepočítal s variantou, že ho ještě uvidí živého.

Kromě jizev po nehodě musel Lauda během svého života mimo jiné dvakrát podstoupit transplantaci ledvin. Legendární závodník nakonec zemřel v květnu 2019 ve věku 70 let.

Tagy: