Nebezpečný led na střechách kamionů musí řidiči před vyjetím odstranit. Má to ale háček

Na střechách kamionů se často drží větší množství vody, které v teplotách pod nulou zmrzne a mění se ve velké kusy ledu. Ty pak při jízdě ohrožují ostatní účastníky provozu. Řidiči jsou sice podle zákona povinni led ze střechy odstraňovat, ale jiné bezpečnostní předpisy jim to v praxi zakazují. Jak na to dopravci reagují?

Policejní svodky hovořící o autech poškozených ledem spadlým z kamionu jsou v mrazivých dnech zcela běžné. Hned dvě takové události se staly tento týden ve Zlínském kraji. Scénář je vždy podobný: uvolněný led spadne z kamionu na karoserii nebo čelní sklo za ním jedoucího vozidla, které tím vážně poškodí a ohrozí posádku. Řidič nákladního auta situaci obvykle vůbec nezaregistruje a pokračuje v jízdě. Právě šoféři zodpovědní za odstranění ledu jsou však vinou kolize předpisů a chybějící infrastruktury v nezáviděníhodné situaci.

Bludný kruh

Každý řidič podle zákona o provozu na veřejných komunikacích musí před jízdou zkontrolovat vůz a zajistit, aby neohrožoval ostatní účastníky silničního provozu: „Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Pokud policisté na takového řidiče narazí, mohou mu na místě udělit až dvoutisícovou pokutu.

K TÉMATU: Bezohledný řidič vybržďoval autobus. To udělá jen někdo bez mozku, zuřil druhý šofér

Je ovšem rozdíl smést sníh ze střechy osobního vozu a ze střechy pět metrů vysokého nákladního kolosu. V takovém případě totiž vstupují do hry i předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (BOZP) týkající se i práce ve výškách. A v tom je právě ten háček. Jeden předpis řidičům nařizuje odstraňovat z vozů námrazu, z dalšího vyplývá, že aby tak mohli udělat, musí mít speciální pomůcky, školení a jištění.

„Problém je, že řidič sám není schopen a nesmí odstranit námrazu a sníh z návěsu. Pokud by se mu něco stalo, nikdo mu nic nedá,“ říká Pavel Lukáš ze spolku Sdružení řidičů CZ. „Řidiči by prostě neměli s návěsem pokrytým sněhem a ledem vůbec vyjíždět. Za to, že nedojedou včas, jim však hrozí vyhazov z práce, případně srážky z platu. Je ale lepší být bez práce, než být zavřený za případné poškození zdraví či způsobení smrti odletujícím ledem z návěsu,“ dodává.

VIDEO: Typická nehoda s ledem padajícím ze střechy kamionu

V garážích to jde, problém hrozí v provozu

Řešení zapeklité situace existuje, ale něco stojí. „Dopravci musí investovat do ramp, z nichž bude možné led a sníh ze střech nákladních vozidel bezpečně ometat,“ říká Lukáš. Jak redakce CNN Prima NEWS zjistila, drtivá většina významných dopravců operujících na českém území svá logistická centra zařízeními potřebnými pro čistění kamionů od ledu již vybavila.

„Řešení povinnosti vyjíždět na veřejné komunikace s vozidly očištěnými od případného ledu nebo sněhu jsme schopni ovlivnit a řešíme při výjezdu našich vozidel z našich provozoven, kde máme instalované rampy, ze kterých je možné sníh a led odstranit,“ řekl například Václav Svoboda od středočeského dopravce OK Trans.

Mnohem větší problém nastává mimo domovské provozovny. „Výrazně složitější a pro dopravce neřešitelná je situace na parkovištích, v místech nakládky a vykládky, kdy není dostupné žádné zařízení, ze kterého by mohl řidič bezpečně sníh a led, který se objeví typicky přes noc, odstranit,“ popsal neutěšenou skutečnost Svoboda.

Už v roce 2019 Sdružení autodopravců Česmad Bohemia v odpovědi na dotaz serveru idnes.cz sdělilo, že v otázce veřejných očisťovacích ramp se stačí inspirovat v zahraničí, kupříkladu v Rakousku, kde jich na odpočívadlech fungují desítky. „V České republice je jediná – na dálnici u Rozvadova. Řidiči prostě nejsou schopni tuto zákonnou povinnost splnit, protože byť platí od roku 2017, stát nepřipravil podmínky pro plnění zákona,“ napsal tehdy serveru mluvčí sdružení Martin Felix. ŘSD se k řešení problému nehlásilo s odkazem na fakt, že výstavba sněhových ramp není v jeho kompetenci a mezi svoje povinnosti ji nezačlenilo ani ministerstvo dopravy. Z denní praxe na dálničních i jiných veřejných odpočívadlech je patrné, že situace zůstala dodnes beze změny.

Tagy: