Tři zápasy, tři vítězství a skóre 12:0. Start trenéra Hanse-Dietricha Flicka u německé fotbalové reprezentace mohl být jen stěží lepší. Alespoň do odletu ze středečního kvalifikačního utkání v Reykjavíku na Islandu.
Po výhře 4:0 se část německého týmu vydala krátce po zápase na zpáteční cestu. Hodinu po půlnoci vzlétlo osmadvacet let staré letadlo Boeing 737-522 litevské letecké společnosti KlasJet s registrací LY-FLT z tamního letiště a mířilo do Frankfurtu nad Mohanem. Tam už ale nedoletělo.
Nad skotským městem Arbroath, ležícím na východním pobřeží Velké Británie, provedl boeing náhlou ostrou zatáčku doprava a piloti vyslali kód 7700. Během pár minut pak přistáli na 100 kilometrů vzdáleném letišti ve skotské metropoli Edinburgh.
Ještě ve čtvrtek odpoledne nebylo podle německých médií zcela jasné, co se na palubě fotbalového speciálu stalo. Pokud piloti oznámí kód 7700, znamená to, že na palubě došlo k lékařské nebo technické mimořádné události, která může ohrozit život. Možnými příčinami jsou technické závady, nedostatek paliva, mimořádné zdravotní události. Takový stroj „obdrží“ okamžitou pomoc.
Pro unavené hráče nastaly hodiny plné nervozity.
Ve čtvrtek v šest hodin ráno zástupci Německého fotbalového svazu na sociální síti Twitter zveřejnili první zprávu: „Bezpečnost na prvním místě. Pro jistotu mezipřistání v Edinburghu jako preventivní opatření. Odtud se plánuje cesta zpět do Německa nebo individuální pokračování.“
O několik minut později napsali svazoví funkcionáři další informaci: „Jsme v pořádku. Probíhá bezpečnostní kontrola letadla...“
Během incidentu nebyli cestující vystaveni riziku
Ovšem až po více než desetihodinové odyseji na palubě letadla došlo kolem čtvrtečního poledne konečně k jeho výměně a několik reprezentantů a kompletní realizační tým mohli pokračovat v cestě z kvalifikace mistrovství světa.
Podle zjištění německé televizní stanice RTL došlo k „nespolehlivé funkci nouzové energetické jednotky“, a proto letadlo nouzově přistálo na nejbližším letišti.
Zástupci Německého fotbalového svazu během dne vydali prohlášení, ve kterém ujišťovali, že „během incidentu nebyli cestující v žádném okamžiku vystaveni výrazně zvýšenému riziku a přistání proběhlo normálně“.
Své vysvětlení podal také svazový prezident Rainer Koch: „Bylo to naprosto nenápadné a nešlo o nouzové přistání. Žádné možné technické problémy jsme nezaznamenali, jen jsem si všiml, že něco není v pořádku, protože letadlo klesalo. Pak nám také posádka oznámila, že musíme přistát v Edinburghu kvůli údržbě.“
Německá média informovala, že výprava strávila v Edinburghu více než čtyři hodiny. Hráči však nesměli opustit letadlo, aby neohrozili rychlý návrat do vlasti.
Někteří němečtí reprezentanti využili možnosti individuální cesty z Islandu. Do Německa se logicky nevraceli Timo Werner, Ilkay Gündogan, Antonio Rüdiger, Bernd Leno a Kai Havertz, hráči z klubů anglické Premier League, kteří se v nich museli hlásit při čtvrtečním tréninku. A letěli proto komerčními linkami do Londýna či Manchesteru.
Problémy při regeneraci
Do speciálu z Reykjavíku do Frankfurtu nad Mohanem nenastoupili ani tři hráči Bayernu Mnichov Serge Gnabry, Joshua Kimmich a Manuel Neuer. Ti se rozhodli, že se vrátí po zápase do hotelu a poletí ranním přímým spojem do Mnichova, kam dorazili ve čtvrtek ve 12:55 hodin.
„Samozřejmě nemáme žádnou škodolibou radost. Kvůli odpočinku a regeneraci jsme my tři zvolili tento let,“ uvedl kapitán národního týmu a jeden z nejlepších brankářů světa Neuer.
Naopak další hráči Bayernu Niklas Süle, Leroy Sané, Jamal Musiala a Leon Goretzka se vydali zpět speciálem a potkala je nepříjemnost v podobě mezipřistání ve Skotsku a následného čekání na náhradní stroj.
„Je to nešťastné. Ale to se může stát vždy. Nedá se s tím nic dělat, ale netěší nás, že hráči mají o tolik delší zpáteční cestu, což jim způsobí problémy při regeneraci. Ale všichni jsou profesionálové, takže do soboty vše vyřešíme,“ poznamenal sportovní ředitel mnichovského klubu Hasan Salihamidžič k opožděnému návratu některých hráčů Bayernu.
Litevská letecká společnost KlasJet vznikla v roce 2014 a specializuje se na obchodní charterové lety. A experti ji nepovažují za „nejmodernější leteckou společnost“. Vlastní čtyři letadla Boeing 737-500.
Nemůže si německý svaz dovolit něco lepšího?
„Takto stará letadla mají vyšší technické riziko. Je třeba se ptát, zda si Německý fotbalový svaz nemůže dovolit něco lepšího,“ poznamenal pro deník Bild Heinrich Grossbongardt, odborník na leteckou techniku.
MULTI FR24 SQUAWK ALERT : At Thu Sep 9 03:48:04 2021#KLJ2703 just squawked 7700 - General Emergency #AvGeek #ADSB https://t.co/EDwyj20LBB pic.twitter.com/ymTu5u3pFt
— Radarspotters Assistant (@Radar_Assistant) September 9, 2021
Německá fotbalová reprezentace létala roky i v nejnovějších strojích národní letecké společnosti Lufthansa. Ale před letošním mistrovstvím Evropy „přestoupila“ k Litevcům poté, co Lufthansa kvůli dopadům pandemie koronaviru na letecký průmysl a cestování odstoupila od sponzorské smlouvy s fotbalovým svazem.
Podle médií nejde o první nepříjemnost KlasJetu. V dubnu 2019 došlo k incidentu s litevským basketbalovým týmem, který se letadlem této společnosti přepravoval k zápasu s Realem Madrid a také musel nečekaně přistát po mimořádné události na palubě.