Škoda Fabia čtvrté generace začíná na vyšší startovací ceně než její předchůdkyně. Stejné auto s podobnými užitnými vlastnostmi si ale můžete napěchovat výbavou a službami za mnohem více než dvojnásobek základu.
Nová malá škodovka má zatím slušný ohlas. Některá zahraniční média ji dokonce vidí jako jasného kandidáta na titul Evropského auta roku 2021. Na rozdíl například od elektrického Enyaqu iV je ale na nejmenším autě z Mladé Boleslavi setsakramentsky dobře vidět, jak moc jste se při koupi práskli přes kapsu.
Černá zrcátka, plechové patnáctky s poklicemi a základní modrý lak. To jsou jen některé poznávací znaky nejlevnější Fabie. Zdroj: Se svolením Škoda Auto
S částkou 329 990 Kč se pojí výbava Ambition, která je jedním ze dvou výchozích stupňů – dříve nejlevnější Active se v nové generaci pro malý zájem na český trh už nedodává. Pohon obstarává atmosférický tříválec 1,0 MPI s výkonem 59 kW a pětistupňovou manuální převodovkou, který opravdu není žádným rychlíkem. Také zde totiž platí, že úplně nejslabší specifikace se 48 kW se u nás zatím prodávat nebude,
Zmíněných 329 990 Kč vám zajistí LED světlomety a LED denní svícení, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, světelný senzor, 6,5palcové rádio s Bluetooth a šesti reproduktory, jednoduchý palubní počítač, výškově stavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, manuální klimatizaci, opravnou sadu na pneumatiky, bubnové brzdy vzadu nebo fešné plechové patnáctky. Z bezpečnostních systémů zde najdete prakticky všechny, protože je předepisuje i Evropská unie. Interiér tedy ani u nejnižší výbavě vůbec nevypadá, jako by v něm něco podstatného chybělo, snad jen vzhled je trochu fádní.
Výbava Ambition to je sice řada komfortních prvků, ale také temný interiér plný nevábných plastů. Zdroj: Škoda Auto
V plné náloži skoro za tři čtvrtě milionu
Maximální výbavu si do malých levných aut pořizují jen skuteční furianti nebo, proč to neříct, lidé, kteří nevědí, co s penězi, protože moc méně racionálních nápadů opravdu neexistuje.
Začněme tím, že výbava Style v kombinaci s aktuálně nejsilnějším motorem, tedy přeplňovaným litrem TSI o výkonu 81 kW a sedmistupňovým automatem DSG, vyjde bez dalších příplatků na 439 900 Kč. Nám se však podařilo tuto částku díky zaškrtání všech možných i nemožných položek v konfigurátoru navýšit o 261 637 Kč na výsledných 701 537 Kč. A to ještě v nabídce není slibovaný silný čtyřválec 1.5 TSI!
Tak tohle je Škoda Fabia ve výbavě Style se všemi myslitelnými příplatky - včetně tažného zařízení, které na malém autě působí poněkud komicky. Zdroj: Škoda Auto
Co za svoje peníze dostanete? Je toho hodně a zdaleka ne vše dává smysl – nebo alespoň ne každému. Výbava Style sama o sobě toho oproti levnější Ambition nečítá zase tak mnoho, ostatně se stejným motorem není o moc dražší. Za zmínku stojí hezká litá avšak stále jen 15" kola, elektrické stahování oken vzadu, automatická klimatizace, kožený potah volantu a páky ruční brzdy, kvalitnější potahy sedadel, lepší rádio, chromové dekory a tak podobně.
Cenu ovšem navyšují především četné přípatky. My jsme si virtuálně připlatili 18 600 Kč za novou oranžovou metalízu, dále 24 tisíc korun za sportovní 17" kola s aero kryty pro lepší aerodynamiku a nižší spotřebu, paket Style Plus za 20 tisíc (bezklíčové odemykání a startování, bi-LED světla, přisvěcování do zatáček...), Sportovní paket + paket Asistovaná jízda 2.0 za 65 tisíc Kč (sportovní sedadla, virtuální kokpit, adaptivní tempomat s funkcí zastavení a opětovného rozjetí v koloně, asistent udržování jízdního pruhu, infotainment Amundsen s 9,2" displejem aj.), Simply clever paket (3 400 Kč), prodlouženou záruku 5 let/100 000 km (8 000 Kč) a předplacený servis na pět let/100 000 km (34 500 Kč).
Dražší výbava = větší displej. To je v dnešní době poměrně spolehlivé rozpoznávací znamení, Zdroj: Škoda Auto
Z větších jednotlivých položek dále třeba vyhřívané přední okno (5 900 Kč), prémiový soundsystem (9 900 Kč), panoramatickou střechu (19 900 Kč), kolenní airbag a boční airbagy vzadu (12 000 Kč), ostřikovače světel (3 500 Kč), zadní kotoučové brzdy (2 000 Kč), tažné zařízení (17 900 Kč), plnohodnotné rezervní kolo (3 900 Kč) nebo nádrž zvětšenou za 40 na 50 litrů (1 000 Kč).
Některé kombinace samozřejmě nedávají moc smysl nebo si je lze představit v lacinějším provedení. Na celém ceníku je určitě pozitivní, že cenu šponují výbavové prvky, nikoliv však třeba pohonné jednotky.
Kompletní aktuální ceník nové Škody Fabia včetně technických údajů a námi naměřených hodnot si můžete prohlédnout ZDE. Nebo se podívejte na porovnání testované Škody Fabia 1.0 MPI Ambition s aktuálně nejprodávanějším konkurentem na českém trhu, Dacií Sandero 1.0 SCe.