Vědci našli bakterii, která může za rakovinu tlustého střeva. Co jíst a čemu se vyhnout?

Mezinárodní tým vědců z americké Ohio University přišel po letech výzkumů s možným vysvětlením, co je příčinou zvyšujícího se počtu případů rakoviny tlustého střeva u pacientů mladších 50 let. Podle zjištění vědců se jedná o kombinaci nevhodné stravy bohaté na cukry a přemnožení specifické bakterie zvané Fusobacteria, která žije v lidských střevech. Nebezpečné mohou být zejména některé diety a hubnoucí kúry, při nichž mají lidé malý příjem vlákniny, informoval britský deník Metro.

Strava bohatá na cukry a chudá na vlákninu může způsobit přemnožení zmíněné bakterie, což urychluje stárnutí buněk ve střevní mikroflóře, připomněl web Metro s odvoláním na výzkum zveřejněný Americkou společností pro klinickou onkologii. Takové buňky jsou poté náchylnější k různým mutacím, které způsobují zánětlivá onemocnění ve střevech. Postupem času mohou záněty vést až ke vzniku nádorových onemocnění.

ČTĚTE DÁLE: CNN. Případů rakoviny mezi mladými lidmi přibývá. Expertka radí, jak nemoc včas objevit

Podle výzkumu měli pacienti, kteří se dlouhodobě nestravovali zdravě, střevní buňky v průměru o 15 let starší, než byl jejich reálný věk. Jak upozorňuje Lisa Wildeová, vedoucí výzkumnice Centra pro výzkum rakoviny tlustého střeva ve Spojeném království (Bowel Cancer UK), zásadní je včasné určení diagnózy.

„Bez ohledu na váš věk je důležité, abyste kontaktovali svého praktického lékaře, pokud zaznamenáte jakékoli příznaky,“ uvedla Wildeová. Mezi typické příznaky nádorového onemocnění tlustého střeva patří krvácení z konečníku, krev ve stolici nebo bolestivá defekace. „Rakovina tlustého střeva je léčitelná a vyléčitelná. Zejména pokud je diagnostikována včas,“ doplnila optimisticky Wildeová.

Naději pacientům přinesly nedávno také výsledky společného výzkumu vědců z Velké Británie, Hongkongu a Finska, upozornila v únoru finská veřejnoprávní televize YLE. Polyfenoly obsažené v brukvovitých rostlinách (kapusta, zelí či květák) mohou mít blahodárné antioxidační účinky proti šíření rakovinotvorných buněk v těle. Extrakt z těchto rostlin podle odborného článku uveřejněného v časopise ACS Pharmacology znatelně zpomalil vývoj rakoviny ve střevech.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kate o rakovině mluvit nechtěla. Dotlačily ji k tomu i útoky hackerů, říká expertka