I přes řadu nepříjemných událostí, které loňský rok doprovázely, se českému trhu s novými auty dařilo. Zejména pak těmi hybridními, jejichž prodej vzrostl o 42,5 procenta. Meziročně si opět polepšily také elektromobily a segment SUV. U značek se žádné velké překvapení nekoná, stále dominuje mladoboleslavská Škoda, která v desítce nejúspěšnějších modelů má hned sedm zástupců. Kdo se tuzemské automobilce nejvíce přiblížil?
Za rok 2023 se podle statistik Svazu dovozců automobilů prodalo 221 422 vozů, což je nárůst o 15,27 %. Pomalu, ale jistě se tak blížíme k předcovidovým číslům. Mezi karoseriemi i nadále dominuje segment SUV, který zaznamenal 99 713 nových registrací. Následují kombíky s 43 652 prodanými kusy, hatchbacky/liftbacky s 38 048 kusy a MPV s 16 017 kusy.
K TÉMATU: V Česku přibylo čerpacích stanic s nekvalitními palivy. Podívejte se na seznam hříšníků
Největší překvapení se odehrálo na poli pohonů. Celkem 40 804 českých zákazníků se totiž rozhodlo pro vůz s hybridním pohonem, z čehož 35 151 tvořily hybridy bez externího dobíjení, nejčastěji tedy full-hybridy. Elektromobilů se v minulém roce prodalo 6 640. To znamená, že podíl bateriových aut na trhu vzrostl ze dvou na tři procenta. V Evropě už však tato hodnota činí přes 16 %.
Mezi elektromobily pak dokonce Škodu předběhla Tesla, když prodala 1 618 aut, zatímco mladoboleslavská automobilka 1 442. Je to ale pochopitelně dáno tím, že Škodovka v Česku nabízí pouze jeden elektrický model Enyaq, kdežto Tesla hned čtyři. Nejprodávanějším samostatným elektromobilem byl tedy právě Enyaq.
Češi to letos viděli šedě
Ještě než se vrhneme na celkově nejoblíbenější značky a modely za rok 2023, tipněte si, jaká je nečastější barva na nových autech v Česku. Je to šedá. V loňském roce se pro ni rozhodlo 69 653 zákazníků. Další byla bílá s 55 930 objednávkami a pak až modrá se 28 122. V desítce nejčastějších barev se však objevuje například i oranžová, zelená nebo třeba fialová.
A teď už k tomu nejdůležitějšímu. Asi není překvapením, že nejpopulárnější značkou v Česku je i za rok 2023 tuzemská Škoda, která prodala 77 490 nových aut a pyšní se tak 35procentním podílem. Druhý je Hyundai s 20 068 vozy a Volkswagen s 18 938 vozy. Čtvrtá je Toyota, pátá Kia, šestý Mercedes, sedmá Dacia, osmé BMW, devátý Ford a desátý Peugeot. Skokany roku jsou pak bezpochyby MG se 2 609 auty oproti 410 v roce 2022 a Tesla s 1 618 elektromobily oproti 298.
Škodovka jasně dominuje také u jednotlivých modelů, v desítce nejprodávanějších má hned sedm zástupců. První je už tradičně Octavia s 21 815 registracemi, Fabia s 10 775 registracemi a Scala s 9 784 registracemi. Následují tři SUV – Kamiq, Karoq a Kodiaq. Superb je devátý. Ze zahraničních modelů se nejvíce dařilo Hyundai i30 na sedmé příčce s 7 728 prodanými auty, Hyundai Tucson na osmém místě s 6 495 vozy a Volkswagenu Golf na desáté pozici s 5 461 vozy.
V roce 2024 nových aut ubyde
I přes stabilizaci trhu po koronavirové krizi však odborníci předpokládají mírný pokles prodejů nových aut v roce 2024. Po vyřešených problémech s čipy a dalšími chybějícími díly by to měla ovlivňovat zejména snížená poptávka. „Ve výsledku by se ale mělo jednat o propad v řádu jednotek kusů,“ uvedl na tiskové konferenci Svazu dovozců automobilů specialista poradenské společnosti PwC Daniel Janeček.