PŘEHLEDNĚ: Česko zažije dálniční boom. Podívejte se, kde nastanou v roce 2024 převratné změny

V roce 2024 se řidiči dočkají rekordního prodloužení české dálniční sítě. Otevře se 118 kilometrů nových úseků, což je nejvíce v dějinách České republiky. Například Jihočeši se konečně po letech dočkají obchvatu Českých Budějovic. Bude také dokončena dálnice D4 díky novým 32 kilometrům, které vzniknou v rámci historicky prvního PPP projektu v Česku. Podívejte se, jak se letos promění silniční doprava v Česku.

„Pro rok 2024 počítáme s otevřením 118,1 kilometru nových dálnic. K tomu se ještě řidiči mohou těšit na více než 28 kilometrů nových silnic první třídy, z čehož drtivou většinu tvoří obchvaty,“ uvedl pro CNN Prima NEWS tiskový mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Návratu tramvají na Václavské náměstí nic nebrání. Pochybné, říká opozice

Českým řidičům se tak otevře nejvíce nových úseků dálnic v historii. Rekord z roku 2006 bude překonán přibližně o 35 kilometrů. Přestože bude stříhat pásky aktuální ministr dopravy Martin Kupka (ODS), jedná se spíše o dědictví předchozích vlád. I tak se může šéf resortu pochlubit rekordním rozpočtem 150 miliard korun pro výstavbu v roce 2024, pozitivní trend by měl pokračovat i v následujících letech.

Podívejte se, kde se letos můžete svézt a jak to bude s dálničními známkami.

Budějovická D3

Obchvat Českých Budějovic bude zřejmě nejdůležitější dopravní stavbou, která bude otevřena v roce 2024. Zásadní projekt, který uleví krajskému městu, v minulosti komplikovala řada problémů. Přestože měl být původně otevřen již v loňském roce, začala se v budovaném tunelu Pohorka hromadit voda. Na uvedení do provozu si proto lidé počkají až do letoška.

Na obchvat navíc navážou další dva úseky o celkové délce více než 20 kilometrů, které celou dálnici D3 přiblíží téměř na dohled rakouským hranicím. Jižní část dálnice by měla být dokončena v roce 2026, pak už bude stačit „doklepnout“ velmi problematický středočeský úsek směrem na Prahu. Hotovo by mohlo být v roce 2030.

Strakonická D4

Revoluční změnou bude letos rovněž dokončení strakonické D4. Nejedná se totiž o obyčejnou dálnici, ale o historicky první významnou infrastrukturní stavbu, která bude v Česku vybudována za pomocí PPP projektu, tedy spolupráce státu se soukromým subjektem. Stavba čtyř úseků strakonické dálnice probíhá zároveň, a proto bude letos otevřeno 32 kilometrů, čímž bude D4 kompletní.

Projekt má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Po dostavbě bude konsorcium dálnici (včetně již vybudovaných 16 kilometrů) a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit.

Posun na D48

Letos se téměř dostaví také dálnice D48. Stane se tak po dokončení první etapy úseku Bělotín–Rybí dlouhého více než osm kilometrů. Po skončení druhé etapy v roce 2028 se řidiči svezou po hotové dálnici až k polské hranici u Českého Těšína.

K zásadnímu posunu došlo v posledních letech také při stavbě D48. V minulosti byl dokončen obchvat Frýdku-Místku, došlo ke zprovoznění navazující čtyřproudové komunikace k Třinci a dělníci již pilně pracují také na takzvané Palačovské spojce, která dálnici čtyřproudově propojí s Valašským Meziříčím.

Dálniční boom na Zlínsku

Není to tak dávno, kdy ještě Zlínský kraj neměl žádné dálniční napojení na zbytek Česka. Letos se však celé okolí krajského města může těšit na masivní nárůst dálniční sítě ve svém okolí. Nejdůležitější stavbou, která má ambice masivně zklidnit tranzitní dopravu přes Zlín, bude kompletně nová dálnice D49 z Hulína do Fryštáku. Letos bude otevřeno více než 17 kilometrů a do budoucna by měla dosáhnout až ke slovenské hranici.

Výrazného posunu se dočká také D55, jelikož řidiči mohou očekávat zprovoznění hned tří úseků v celkové délce více než 21 kilometrů. Nově se tak svezou z Otrokovic až k Moravskému Písku.

Střední Čechy

Několik menších dálničních staveb se zprovozní rovněž ve středních Čechách. Směrem ke Karlovým Varům se o 6,5 kilometru přiblíží D6 díky obchvatu Krupé. Dalšího posunu se dočká také chomutovská D7 u Chlumčan, kde dojde ke zkapacitnění 4,4 kilometru dlouhého úseku. Jinde zase budou přidány nové pruhy.

Tagy: