Růst nákladů na výrobu, a tedy i pořizovacích cen, likviduje dříve tolik populární třídu miniaut. Až na výjimky. Nová česká Toyota je typickou nákupní taškou do města, která nadále stojí rozumné peníze. Startuje na 319 000 Kč.
Vzpomínáte si ještě na auta, jakými byli Daewoo Matiz, Hyundai Getz či Peugeot 108? Donedávna jich byly plné silnice, ale nouze jejich moderní nástupce škrtí. Smutným příkladem je třeba „zaříznutí“ tolik oblíbené Škody Citigo.
Důvod je jednoduchý. Náklady na výrobu jsou dnes i v případě miniaut tak vysoké, že jejich cena už nemá s lidovými poměry nic společného. Se zápornou marží je zase automobilky za každou cenu prodávat nechtějí. Největší automobilka světa si však díky svému bohatému hybridnímu programu může kromě osmiválcových sporťáků dovolit i skutečně lidové auto. Aygo X bude navíc opět vznikat v Polabské nížině.
Kola v rozích karoserie jsou typickým pojmovým znakem miniaut. Zdroj: Se svolením společnosti Toyota
Prcek na chůdách
Toyota se rozhodla k marketingově chytrému kroku, když poměrně jednoduchými kosmetickými prostředky dodala malému autíčku do města auru populárních crossoverů. To mimo jiné znamená, že třetí generace modelu Aygo má díky větším 17“ kolům o 11 milimetrů zvýšený podvozek, oplastování kolem celé karoserie a robustnější nárazníky.
Také za volantem se sedí o 55 milimetrů výš něž u předchůdce. Pro jistotu je tu ještě přípona
X za názvem auta (čti: Kros). Nejmenší model japonské automobilky stojící na platformě GA-B, kterou Aygo X sdílí s větším modelem Yaris, měří na délku 3,7 metru. To je o celých 235 milimetrů víc než u předchůdce, rozvor se natáhl o 90 milimetrů. V praxi to znamená, že na zadních sedadlech, která podle průzkumu Toyoty v praxi využívá pro transport pasažérů pouze 5 % majitelů, je pořád stejně málo místa, citelně jej však přibylo tam, kde je ho třeba, tedy vpředu. Skromnost zadních míst sezení ilustrují také už tradičně pouze výklopná boční okénka.
Toyota Aygo X proti předchůdci vyrostla i na šířku, je o celých 125 milimetrů širší (1 740 mm). Krom toho je také s výškou 1525 milimetrů o 65 milimetrů vyšší. Tím se dostává do teritoria známých malých aut, kterým zatím příliš nemohla konkurovat. Řeč je třeba o Fiatu Panda, Kia Picanto nebo Hyundai i10, které jsme s novinkou srovnali. Kufr se mezigeneračně zvětšil o plných 60 litrů, takže se do něj dobře vejdou i dvě střední cestovní zavazadla. Že by to ale bylo na dojezdovou rezervu pod podlahou, to zase ne.
Málo koní a žádná elektrika
Pod kapotou se o slovo hlásí jediný motor. Jde o osvědčený benzinový tříválec s litrovým objemem, který bez přeplňování disponuje slušným výkonem 53 kW a 93 Nm točivého momentu. Spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s variátorem CVT, vždy je nově přítomen systém stop-start. Stovku podle údajů výrobce zvládne za 15,6 sekundy a jede maximálně 158 km/h. Díky nízké hmotnosti 1 015 kg by auto mělo vykázat spotřebu 4,7 litru benzinu na 100 km, což nám zhruba po 250 km absolvovaných po hornatém okolí Barcelony nepřijde jako chiméra.
Od malého motůrku nelze čekat zázraky, své si však odvede a nejspíš také dost vydrží. Zdroj: Se svolením společnosti Toyota
S dynamikou je to zejména mimo město logicky o něco slabší, člověk ale po autíčku formátu Ayga nemůže chtít věci, pro které není stavěné. Pocitově lépe určitě jede verze s manuální převodovkou, přičemž vhledem k nutnosti motůrek stále točit jde nakonec o docela příjemnou zábavu. V jakém jiném autě často využíváte výkon motoru na 100–110 procent?
Je to asi jako jízda na pionýru nebo babettě. Také v Aygu trávíte v 5000 otáčkách celkem dost času – přinejmenším mimo město. Chápu však, že tento styl jízdy nemusí být po chuti každému. Zejména řidiči uvyklí silnějším turbomotorům budou přinejmenším zpočátku jako v Jiříkově vidění.
S bezestupňovým automatem, ve kterém se nějaký ten koník ještě zatoulá, se jede sice pohodlněji, letargie je ale až příliš častým společníkem. Ani při plném vytěžování výkonu a obsazení dvěma urostlými pasažéry jsme ale nikdy nejeli přes 6,5 litru na sto. Odhlučnění je prý u testované nejlepší výbavy Executive o něco lepší než u základní verze Active. Tříválec i vítr každopádně slyšet jsou, že by ale nebylo slyšet rádio, to zase ne – tím spíš, když vezete příplatkový audiosystém JBL.
Co zákazník nové Toyoty Aygo X ocení, je vzdor triviálnímu zavěšení příkladně naladěný podvozek. Ten propojuje komfort s agilitou a jakousi hravostí. Na poměry miniauta obrovská 17" kola nedají menší ani středně velké nerovnosti příliš pocítit. Díky relativně nízké hmotnosti si přitom výborně vede také v zatáčkách – jen se do nich potřebuje víc rozjet. Daní za komfort jsou citelné náklony karoserie a citlivost na boční vítr. Také řízení celé věci moc napomáhá, protože na rozdíl od prvního Ayga v něm není cítit vůbec nic. Velká, ale úzká kola na oplátku pomáhají k mimořádně malému poloměru otáčení (jen 4,7 m).
Sláva nekomplikovanosti
Toyota Aygo X je dospělé a komplexní miniauto odpovídající dnešním standardům a trendům, přitom za stále rozumnou cenu, která běžně startuje na 319 000 Kč. Při bonusu za výkup starého a auta a akčním zvýhodnění se však lze dostat i těsně pod tři sta tisíc korun, a to už je víc než zajímavé.
Ještě když základní výbava zahrnuje i takové prvky jako jsou klimatizace, elektricky stahovaná okénka a zrcátka, multimediální systém s kompletní konektivitou a 7" obrazovkou. Na palubě najdete v sérii i většinu asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu. Toyoty bývají obvykle mechanicky spolehlivé a u jednoduchého Ayga to bude platit dvojnásob.