
Na co dát pozor při cestování autem do zahraničí?
Prázdniny jsou v plném proudu a silnice praskají ve švech. Mnoho Čechů totiž vyráží na dovolenou vlastním vozem. Dopravní expert Igor Sirota proto ve vysílání CNN Prima NEWS rozebral, na co by měli dát řidiči během cesty za hranice pozor – mimo jiné poradil, jak ušetřit a jak se vyhnout pokutám. Zaměřil se také na rizikovou oblast severních Čech.
Než cestovatelé dorazí k hranicím, je zpravidla nutné zdolat české dálnice, kde je nutností vlastnit dálniční známku. „Výjimkou jsou některé obchvaty velkých měst,“ zmínil dopravní expert. Celoroční dálniční známka v tuzemsku stojí 2 440 korun, měsíční 460 korun, desetidenní 290 korun a jednodenní 210 korun.
ČTĚTE TAKÉ: Letenky zdražují, přesto Češi cestují více než loni. Které exotické destinace táhnou nejvíce?
Auta na stlačený a zkapalněný zemní plyn a biometan mají sazby poloviční, majitelé plug-in hybridů, tedy dobíjecích vozů s elektrickým i spalovacím motorem, zaplatí čtvrtinu běžné ceny.
Evropské dálniční systémy se pak podle Siroty dělí na zhruba dvě poloviny. Někde mají mýtné brány, kde se platí za každý projetý úsek. To se týká například Polska, Chorvatska nebo Slovinska.
Druhá polovina má, stejně jako Česko, dálniční známky. K těmto zemím se řadí i Slovensko nebo Rakousko. „Velkou výjimkou je Německo, kde osobní vozy stále ještě za dálnice neplatí,“ uvedl dopravní expert.
Jak ušetřit při cestě do Chorvatska?
Zároveň prozradil, jak se dá na jízdě po dálnici ušetřit během cesty do Chorvatska. V oblíbené dovolenkové destinaci Čechů je totiž možné pořídit si palubní jednotku ETC a předplatit si tak mýtné pomocí platební karty.
„Tím, že si ony úseky předplatíte, není zapotřebí zaměstnanec, který v bráně vybírá mýtné, takže částky jsou nižší. Z pohledu finančního se to vyplatí, i když ne nijak zásadně,“ vysvětlil Sirota.
Kromě peněz navíc takové předplatné ušetří i čas. Řidiči se totiž vyhnou dlouhým kolonám u mýtných bran.
Svízelná rychlost pro spalovací motory
Co však rozpočet příliš nešetří, jsou pokuty za překročení rychlosti. Dopravní expert upozornil, že v některých zemích, například v Rakousku, platí jiné rychlostní limity pro elektromobily než pro vozidla se spalovacím motorem.
„Je to dáno symbolem, který tam je umístěn. Nevztahuje se k elektromobilům, ale je to symbol, který říká, že je zóna ekologicky chráněna, to znamená, že spalovací motory musejí jet obvykle rychlostí 110 km/h nebo dokonce 100 km/h,“ objasnil Sirota. „Elektromobily nejsou omezeny, protože nemají exhalace a tím pádem mohou jet plnou rychlostí 130 kilometrů v hodině.“
Rizikové severní Čechy
Cílem řidičů jsou v létě stále častěji severní Čechy, případně odtud ještě pokračují dále do Německa či Polska. „Polsko v loňském roce dosáhlo přibližně poloviny návštěvnosti toho, co bylo dříve v Chorvatsku,“ poznamenal Sirota.
Co se týče bezpečnosti, jde však o velmi svízelnou oblast. Mezi lety 2010 a 2024 zde došlo k více než 75 tisícům nehod. Nejvíce se bouralo v krajských městech Ústí nad Labem a Liberci, naopak nejbezpečnějším místem je Sokolov. Vyplývá to z dat Portálu nehod.
Na severu Čech dochází k nehodám nejčastěji v období od srpna do října. V těchto měsících je nehodovost o více než deset procent vyšší, než je průměr všech měsíců. „Nejnebezpečnější je pátek odpoledne,“ upřesnil dopravní expert.
V letních měsících navíc dochází k nárůstu počtu nehod z důvodu nesprávného způsobu jízdy. Často ji ovlivňuje například teplé počasí nebo spěch.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Letní koupání představuje výzvu pro zdraví. Prymula poradil, na co si dát ve vodě pozor