Na některá nová auta se čeká přes rok. Že se dělají v Česku, nehraje žádnou roli

Kombinace následků koronavirové krize s neustálými problémy v dodávkách klíčových komponentů a současných dopadů válečného konfliktu na Ukrajině způsobuje, že se na některá nová auta čeká téměř jako v dobách socialismu. Je přitom vesměs jedno, zda se váš nový vůz vyrábí ve stejné zemi, nebo na opačném konci světa. České továrny světových značek jsou toho důkazem, zjistil Autosalon.

Česko je coby středoevropská strojírenská velmoc domovem hned tří významných automobilek resp. jejich výrobních závodů. Kromě domácího závodu Škody v Mladé Boleslavi, se škodovky vyrábí také ve východočeských Kvasinách, kde z linek vedle SUV Karoq sjíždí také sesterské španělské Seaty Ateca.

Hyundai je se svými modely i30, Kona Electric a Tucson hegemonem ve slezských Nošovicích a nedaleko středočeského Kolína leží moderní továrna na malé Toyoty Aygo X a Yaris. Že by se tedy tato auta dostala k českému zákazníkovi dřív? To byste očekávali marně.

Téměř jako za socialismu

Mladší generace už si možná nepamatují martýria spojená se snahou o nákup nových aut před listopadem 1989. Nekonečné pořadníky, do kterých se jenom zapsat obnášelo noc na ulici před Mototechnou či Tuzexem a pak dlouhé napjaté čekání, zda vás někdo s protekcí v pořadí nepředběhne, to byla běžná realita chronicky podzásobeného trhu.

Dnes na tom zdaleka tak špatně nejsme, nicméně doby, kdy člověk mohl fanfarónsky vybírat mezi novými auty k okamžitému odběru a sebevědomě smlouvat o ceně jsou ty tam. Když už se dnes k zákazníkovi nové auto dostane, dost často musí oželet výbavu, kterou si původně představoval a o nějakých slevách nemůže být ani řeč.

Redaktoři z webu Autosalon.tv zjišťovali, jak se s převisem poptávky nad nabídkou jednotliví tuzemští výrobci vypořádávají. „Kvůli vysokému zájmu o naše vozy a výpadkům v dodávkách dílů se dodací lhůty v současné době nezkracují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav, motorizací a v závislosti na ročních prodejních kvótách jednotlivých prodejců. Na nové vozy značky Škoda se v současnosti čeká od šesti do 14 měsíců,“ řekl webu mluvčí automobilky Pavel Jína s tím, že doufá ve zlepšení situace.

Nejméně se čeká na Španěla

Typickým odrazem komplikovaných struktur automobilek, resp. koncernů a prodejních kvót budiž fakt, že zatímco na českou Škodu Karoq z kvasinského závodu se čeká šest až 14 měsíců, technicky totožný Seat Ateca z téže továrny můžete mít doma už za tři až čtyři měsíce. Pro řadu zákazníků tedy asi jasná volba.

V Kolíně se vyrábí malý městský hatchback Toyota Yaris, ale i mini SUV Toyota Aygo X. „Aktuální čekací doba je šest měsíců,“ potvrdila Autosalonu mluvčí Toyoty Jitka Jechová. Obdobné čekací lhůty na nová auta vládnou také v továrně Hyundai, kde se staví vozy modelových řad i30Tucson a také elektromobil Hyundai Kona Electric.

„Aktuálně se jedná o pět až šest měsíců. Tato lhůta je však prodlužována v závislosti na konkrétní konfiguraci. Například automatická převodovka nebo jednotlivé stupně elektrifikace dodání prodlouží v řádu měsíců,“ upozornil marketingový manažer značky Jan Przycko na známou skutečnost, že kdo chce individualizovanou výbavu, počká si i násobně déle.

Tagy:
SEAT Toyota Hyundai výroba Nová auta dodací lhůty nové auto ŠKODA AUTO a.s. čekací lhůty